Ik snap niets van relativeit en zo.

Moderator: physicalattraction

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 1

Ik snap niets van relativeit en zo.

Hallo allemaal. Nooit geweten dat zo'n toegankelijke forum bestond (voor wat betreft wetenschap). Te gek!

Uhm, Ik heb een groot probleem met het snappen van enkele fundamentele zaken.

- Algemene relativiteits theorie.

- Tijd-ruimte beginsel.

- Tijd reizen et al.

- Zwarte gaten.

- 2M.

- Mogelijk 5e dimensie?

- Oneindige ruimte?

Begrijp me niet verkeerd, ik heb de online tutorials gelezen maar ik "zie" het gewoon niet. En de formules zijn ver boven mijn concrete vaardigheden. Ik programeer een beetje met C++. Les geven bedoel ik. En dat is alles wat ik weet. Sorry.

Mijn vraag is of iemand deze zaken kan uitleggen voor "dummies".

Ik begrijp helemaal niets. Maar als u concrete voorbeelden wil hebben - waar ik de weg kwijt raak- dan zal ik alle tutorials opnieuw lezen en opschrijven waar ik de draad kwijtraak!

Een ding is zeker: u kunt mij niet beledigen!

Dus gaat u lekker uw gang en leg het simpel uit als u een keer de tijd heeft.

Zo. Bijna nieuwjaar. Fun fun fun.

Gelukkig nieuwjaar iedereen alvast!

Gebruikersavatar
Berichten: 7.224

Re: Ik snap niets van relativeit en zo.

Verplaatst naar natuurkunde.
If I have seen further it is by standing on the shoulders of giants.-- Isaac Newton

Berichten: 46

Re: Ik snap niets van relativeit en zo.

tip. ga naar de bieb en leen daar: Einstein en het heelal geschreven door Nigel Calder alles wat jij vraagt staat er geloof ik in en er worden in het hele boek maar een paar formules gebruikt.

Berichten: 718

Re: Ik snap niets van relativeit en zo.

Kijk ook eens in het originele werk van Einstein, te vinden (met dank aan Peterdevis) op http://www.fourmilab.ch/etexts/einstein/specrel/www/

Met name de inleiding is heel verhelderend omdat Einstein precies uitlegd wat hij bedoeld met gelijktijdigheid en met synhroon lopende klokken (in een bepaald inertiaal stelsel) en waarom klokken die in het ene stelsel synchroon lopen in een ander inertiaalstelsel niet synchroon lopen. Dat is in wezen de basis voor de relativiteits theorie en als je dat goed tot je hebt laten doordringen is de rest relatief 8) eenvoudig.

Reageer