electriciteits snoer vs speakersnoer?

Moderators: jkien, Xilvo

electriciteits snoer vs speakersnoer?

nu zat ik hier laatst over te denken?

waarom is 2 aderig 230v draad niet geschikt als speakerkabel?

en waarom is speakerkabel beter?

Gebruikersavatar
Berichten: 1.107

Re: electriciteits snoer vs speakersnoer?

In elektriciteitskabel is het zuurstof-gehalte in het koper groter, dus minder zuiver, in speakerkabel wordt extra zuiver koper gebruikt, wat een mooier geluid geeft.

Re: electriciteits snoer vs speakersnoer?

Doordat de versterker diverse spanningen stuurt naar de speakers die exact het geluidsbeeld representeren is het van belang de weerstand van de draad zo minimaal mogelijk te houden. Dit kan alleen met goede materialen van een goede kwaliteit (zoals Syd al aangaf). Soms zie je bij hifi kabels ook de benaming OFC wat staat voor oxtgen free copper. Deze levert een nog beter geluidsbeeld.

Dus als de weerstand klein is worden de signalen zonder al te veel verliezen doorgegeven wat resulteert in een natuurgetrouwer klankbeeld. Hierbij geldt ook; hoe dikker de kabel, hoe beter. Denk ook aan de lengte van de kabels: links en rechts dienen even lang te zijn i.v.m. de fase van het stereogeluid. Soms is dit bij surround setjes handmatig te regelen. Verschillende lengtes maken dan wat minder uit.

Gebruikersavatar
Berichten: 3.437

Re: electriciteits snoer vs speakersnoer?

In elektriciteitskabel is het zuurstof-gehalte in het koper groter, dus minder zuiver, in speakerkabel wordt extra zuiver koper gebruikt, wat een mooier geluid geeft.
Dit is op zijn minst een verklaring waar wetenschappers het niet over eens zijn.

http://www.breem.nl/ ("bekabeling")

Gebruikersavatar
Berichten: 3.437

Re: electriciteits snoer vs speakersnoer?

Denk ook aan de lengte van de kabels: links en rechts dienen even lang te zijn i.v.m. de fase van het stereogeluid.
En dit is in mijn ogen helemaal onzin.

Kom op mensen, dit is een wetenschapsforum!

Gebruikersavatar
Berichten: 1.107

Re: electriciteits snoer vs speakersnoer?

Anonymous schreef: Denk ook aan de lengte van de kabels: links en rechts dienen even lang te zijn i.v.m. de fase van het stereogeluid.
En dit is in mijn ogen helemaal onzin.

Kom op mensen, dit is een wetenschapsforum!
Als je toch op een ijsbaan rijdt (bij mij in het dorp in ieder geval :shock: ), hoor je bij de laatste speaker het geluid veel later dan bij de eerste, dat principe heb je ook (in het klein) bij je thuisspeakers. Je zal het verschil echter nauwelijks horen.

Gebruikersavatar
Berichten: 9.240

Re: electriciteits snoer vs speakersnoer?

De tweede stelling is larrie ja, maar ik vondt die eerste best aanneembaar. op www.breem.nl stond echter het volgende:
Bijzondere materialen : "OFC"

Het gebruik van zogenaamd "zuurstof vrij" koper (OFC, van" Oxigen Free Copper") is kolder.

Een volstrekt uit z'n verband gerukt verhaal over bepaalde effecten bij de elektrische micro geleiding tussen de afzonderlijke koper-kristallen heeft veroorzaakt dat er nu zelfs bij degelijke technische firma's "OFC" kabel aangeprezen wordt voor audio toepassingen. LARIEKOEK. Als er met de elektrische geleiding in "gewoon" koperdraad iets mis zou zijn hebben we daar wijd en zijd last van in de elektronica, en niet alleen in het beperkte audio-wereldje.

Het moet zelfs ernstig betwijfeld worden of er wel zoiets bestaat als "OFC" d.w.z. een koper legering die inderdaad minder zuurstof bevat dan "gewoon" koperdraad, dat al voor minstens 99.99 % uit zuiver koper bestaat.

Zo OFC al bestaat is het verschil met "gewoon" koper niet zichtbaar, en zeker niet hoorbaar.
En inderdaad, zuiver koper is ecjt niet zo moeilijk te verkrijgen.

Gebruikersavatar
Berichten: 9.240

Re: electriciteits snoer vs speakersnoer?

suyver schreef:
Anonymous schreef: Denk ook aan de lengte van de kabels: links en rechts dienen even lang te zijn i.v.m. de fase van het stereogeluid.
En dit is in mijn ogen helemaal onzin.

Kom op mensen, dit is een wetenschapsforum!
Als je toch op een ijsbaan rijdt (bij mij in het dorp in ieder geval :shock: ), hoor je bij de laatste speaker het geluid veel later dan bij de eerste, dat principe heb je ook (in het klein) bij je thuisspeakers. Je zal het verschil echter nauwelijks horen.
Je zou een draad moeten hebben dat 7 keer rond de aarde gaat omhetzelfde effect te krijgen als op de ijsring.

En, ja, bij zo'n lange draad is de weerstand meer van invloed op de kwaliteit.

Gebruikersavatar
Beheer
Berichten: 15.202

Re: electriciteits snoer vs speakersnoer?

We waren te laat met moderaten, en er was al een thread over dit onderwerp. Die was wat korter, dus ik heb 'm afgesloten, maar wellicht staat er nog iets interessants in:

http://www.wetenschapsforum.nl/invision/in...=asc&highlight=
Never be afraid to try something new. Remember, amateurs built the ark. Professionals built the Titanic

Gebruikersavatar
Berichten: 1.107

Re: electriciteits snoer vs speakersnoer?

DePurpereWolf schreef:Je zou een draad moeten hebben dat 7 keer rond de aarde gaat omhetzelfde effect te krijgen als op de ijsring.

En, ja, bij zo'n lange draad is de weerstand meer van invloed op de kwaliteit.
:shock:

Wist ik toch niet zoveel over het onderwerp als dat ik dacht.

Gebruikersavatar
Berichten: 9.240

Re: electriciteits snoer vs speakersnoer?

Syd schreef: ;)

Wist ik toch niet zoveel over het onderwerp als dat ik dacht.
Die 7 klopt niet helemaal, daar zit een denkfout in. Ik kwam daar te laat achter. Maar ik ga hem niet vertellen. Daar mag je zelf achterkomen.

Mischien win je wel een prijs.. ;)

:shock:

Gebruikersavatar
Berichten: 1.107

Re: electriciteits snoer vs speakersnoer?

DePurpereWolf schreef:Daar mag je zelf achterkomen.  

Mischien win je wel een prijs..   :shock:

;)
Volgens mij heb je maar ca. 170 meter nodig voor toch al een stevig effect.

Gebruikersavatar
Berichten: 581

Re: electriciteits snoer vs speakersnoer?

Als ik me niet vergis plant een signaal in een coax kabel zich met +/- 2/3 C voort... Dit zal neem ik aan niet veel verschillen met andere kabels..

Dus of 170 meter wat uit maakt?

Je zal dan een faseverschil van 170/2*10^8 = 8.5*10^-7 seconden krijgen.. Dit lijkt mij niet hoorbaar..
De kortste weg tussen twee punten is nooit een rechte lijn...

Gebruikersavatar
Berichten: 1.107

Re: electriciteits snoer vs speakersnoer?

DvR schreef:Als ik me niet vergis plant een signaal in een coax kabel zich met +/- 2/3 C voort... Dit zal neem ik aan niet veel verschillen met andere kabels..

Dus of 170 meter wat uit maakt?

Je zal dan een faseverschil van 170/2*10^8 = 8.5*10^-7 seconden krijgen.. Dit lijkt mij niet hoorbaar..


Juist...

ik houd mijn mond wel Afbeelding

Re: electriciteits snoer vs speakersnoer?

Er doen nogal wat fabels de ronde bij luidspreker snoeren. Het enige wat echt telt is de weerstand. In de praktijk betekent dat je bij lengtes tot 12 meter (bij 8 ohm speakers tot 50 watt) met 1,5 kwadraat kabels toe kunt. En dat mogen gewoon kabels van de gamma zijn. Let wel op dat je de bevestigingen goed maakt, want daar zit vaak de grootste weerstand!

Gesloten