Benzine

Moderators: jkien, Xilvo

Gebruikersavatar
Beheer
Berichten: 15.202

Benzine

Hoe zit het ook alweer met het verschil tussen '95 en '98 benzine? Het was iets met het octaangehalte, maar wat precies?

Naast dit technische verschil ben ik ook benieuwd naar het verschil in resultaat. Wat zijn de gevolgen van de verschillen in octaangehalte (of wat het ~getal?).

En waaraan ligt het dat je '95 in de ene motor moet gebruiken, en '98 in de andere? En kan het kwaad om dat een keer verkeerd om te doen?
Never be afraid to try something new. Remember, amateurs built the ark. Professionals built the Titanic

Re: Benzine

Octaangehalte geeft als ik me goed herinner de zuiverheid van de benzine aan, of het gehalte aan goed-brandbare 'benzine-moleculen' (koolwaterstofketens). Hoe hoger het octaangetal, des te hoger van kwaliteit de benzine, en des te minder kans op 'pingelen' (= onregelmatige verbranding?)

Bij Euro 98 is het octaangehalte hoger dan Euro 95. De wat oudere motoren hebben net dat beetje meer energie nodig om goed te kunnen draaien.

Heb je een motor die loopt op Euro 98 en je tankt Euro 95, dan heb je een probleempje... Andersom dus niet.

Alles brandt met 98 net wat harder in je moter iig...is goed ook om effe alles schoon te branden in de winter bijvoorbeeld

Gebruikersavatar
Berichten: 740

Re: Benzine

letterlijk ferari = 98% buitenboord motor= 95%(of zelfs diesel)
"My foot is fine, the chair died, but I don't think it suffered."

Gebruikersavatar
Beheer
Berichten: 15.202

Re: Benzine

letterlijk ferari = 98% buitenboord motor= 95%(of zelfs diesel)
Ik snap er werkelijk waar HELEMAAL NIX van! Gaat het over hetzelfde onderwerp?? ;)

Met andere woorden:

Lieve XP :shock: zou je jezelf nader willen toelichten :?:
Never be afraid to try something new. Remember, amateurs built the ark. Professionals built the Titanic

Gebruikersavatar
Berichten: 740

Re: Benzine

:shock: altijd op mij gemunt snif

Je gebruikt 98 octaan voor een super dure motor dus ferari

Je gebruikt 95 octaan als je een goedkopere motor hebt bv een klein bootje vd zodiak.

Je gebruikt 98 octaan ook als je wil dat je motor langer mee gaat en je nu niet krap bij cash zit.

xd
"My foot is fine, the chair died, but I don't think it suffered."

Gebruikersavatar
Berichten: 1.072

Re: Benzine

Octaangetal in trouwens niet hetzelfde als octaangehalte. Octaangetal wordt in RON ‘research octane number' uitgedrukt. Daarbij wordt de klopvastheid van de brandstof in de CFR-controlemotor vastgesteld zonder voorverwarming bij 600 toeren per minuut. Bij een te laag RON treden er acceleratiepingelingen op die meestal hoorbaar zijn (pingelen).

‘Straight run' -- 40 RON

Normaal loodvrij -- 91 RON

Euro loodvrij -- 95 RON

Super (plus) -- 98 RON

LPG -- 104-108

Alcohol -- 111 RON

Het MON getal wordt ook nog wel eens gebruikt. Dit getal is ongeveer 10 punten lager. MON staat voor "motor octane number". Daarbij wordt de klopvastheid van de brandstof in de CFR-controlemotor vastgesteld met voorverwarming bij 900 t/minuut. Bij een te laag MON treed er hogesnelheids pingelen op. Dit is gevaarlijk omdat dit normaal niet gehoord wordt door het motor lawaai.

Scheikundige hebben het daarentegen over een octaangehalte. En geeft aan hoe zuiver de brandstof is.

Van de Shell Pura website:
De octaan-behoefte van een motor wordt in belangrijke mate bepaald door de compressieverhouding. Deze wordt door de motor-constructeur gekozen. Alle auto's die na ca 1990 zijn gefabriceerd moeten probleemloos op benzine met een octaangetal van 95 (Euro 95) kunnen rijden. Er zijn ook een aantal typen motoren, met name de meer sportieve, die kunnen profiteren van een hoger octaangetal, zoals 98 bij Super Plus. Deze motoren zijn daartoe uitgerust met "knock"-sensoren ("anti-klop" sensoren) en een ge-avanceerd motor management systeem dat een betere klopvaste benzine herkent (een benzine met een hoger octaangetal) en de belangrijke motor-instellingen daarop aanpast. De auto's welke uitgerust zijn met dergelijke motoren presteren beter op een brandstof met een hoger octaangetal (Super Plus 98 ), maar kunnen ook probleemloos Euro 95 gebruiken of natuurlijk Shell Pura, om zo te kiezen voor de (milieu/motor) voordelen van dit product.
Motoren die ouder zijn dan 1990 hebben soms 98 dus super nodig. Anders gaan ze pingelen (vroegtijdige ontbranding). Dus als je het echt niet weet kan je beter een te hoog octaangetal tanken dan een te laag.

Re: Benzine

Ha die Miels.

Ik ben het woord klopgetal tegengekomen. Kloppen is inderdaad het pingelen van de cilinders. Het kloppende geluid dat je hoort als er in een benzinemotor spontane ontbranding (ligt dus aan de compressieverhouding) optreedt voor dat de cilinder het hoogste punt heeft bereikt (en dus voor de bougie de vonk heeft kunnen geven) Je krijgt dan cilinders die de motor in tegengestelde richting willen laten draaien.

Wat is nu de relatie tussen klopgetal en octaangehalte? Octaan is een brandstof en bij deze brandstof hoort een bepaalt punt van zelfontbranding. Evenaar je met je benzine de karakteristiek van Octaan dan heb je een octaangehalte van 100. Nu kun je euro 95 kopen. Dit duidt op een vergelijkbare karakteristiek van een mengsel van 95 procent Octaan en 5 procent Heptaan. Voor 98 mag je het zelf uitrekenen :wink:

Het verschil heeft dus niks met kwaliteit te maken.

Voor de rest zijn Octaan en Heptaan beroerde brandstoffen voor motoren maar je moet toch ergens mee ijken.

Gebruikersavatar
Beheer
Berichten: 15.202

Re: Benzine

Het verschil heeft dus niks met kwaliteit te maken.
Nee, ok, dat kan ik dan wel snappen. Hoe dan ook, ik blijf benieuwd naar het antwoord op dit gedeelte:
En waaraan ligt het dat je '95 in de ene motor moet gebruiken, en '98 in de andere?
Misschien dat het aan mij ligt, en dat het antwoord wel impliciet is af te leiden uit iets van bovenstaande antwoorden, maar goed... Ik zie 't dus nog niet :shock:
Never be afraid to try something new. Remember, amateurs built the ark. Professionals built the Titanic

Gebruikersavatar
Berichten: 1.072

Re: Benzine

Check de Quote van de Pura Shell site net een paar posts naar boven.

Daar staat:
De octaan-behoefte van een motor wordt in belangrijke mate bepaald door de compressieverhouding. Deze wordt door de motor-constructeur gekozen.

Re: Benzine

En waaraan ligt het dat je '95 in de ene motor moet gebruiken, en '98 in de andere?
Misschien ga jij/ik het nu zien.

Maar, eerst even wat rechtzetten.

Pingelen is niet ontsteking vlak voor het hoogste punt. :shock: want:
Na vonkoverslag in de bougie vormt zich een vlamfront, dat zich gaandeweg van de bougie uitbreidt over de gehele verbrandingskamer. Vóór dit vlamfront uit loopt een druk- en warmtegolf, die bij onvoldoende klopvastheid in het nog niet door het vlamfront bereikte benzine/luchtmengsel door compressie en opwarming secundaire vlamfronten doet ontstaan.
Ontbranding vanuit diverse punten inplaats van zich geleidelijk verspreidend, maak ik er uit op.

Bro noemde net weer de compressieverhouding. Gebleken is dat het verschijnsel klop eerder optreed bij hogere compressieverhoudingen.

Hoe lager het octaangehalte, des te lager het klop getal. Een auto die het 'lage' klopgetal van 95 nog aankan kan in elk geval klopvastere 98 aan maar andersom natuurlijk niet.

Re: Benzine

wanneer is dan lood toevoeging nodig?? :shock:

Re: Benzine

motoren met hoge compressie in de cylinder geven te vroege (spontane )ontbranding van het het benzinemengsel. dan gebruik je 98 om dat te voorkomen.

in motoren met lagere compressie kun je volstaan met euro-95.

vroeger gebruikte men loodverbindingen voor het verhogen van de klopvastheid = tegengaan van het pingelen

Re: Benzine

in een hoge compressiemotor moet je dus geen 95 gebruiken!

dit is door de te vroege ontploffingen schadelijk voor je krukas/zuigers en je kleppen.

in een lage compressiemotor heeft het geen enkele zin om 98 te gebruiken. dat is alleen onnodig duur.

grtz

Gebruikersavatar
Beheer
Berichten: 15.202

Re: Benzine

in een hoge compressiemotor moet je dus geen 95 gebruiken!
Maar uhhh... hoe weet ik welke motor een hoge compressiemotor is, en welke een lage?
Never be afraid to try something new. Remember, amateurs built the ark. Professionals built the Titanic

Re: Benzine

waarom hebben ze in america 88 t/m 93 octaan benzine, en wij hier 95 en 98?

Reageer