Moer- en sleutelmaten

Moderators: jkien, Xilvo

Gebruikersavatar
Beheer
Berichten: 15.202

Moer- en sleutelmaten

Is er een verband tussen de moermaat (bijv. m8) en de bijbehorende steek- of ringsleutelmaat?

Terzijde: wat info over bouten:
Verborgen inhoud
Wikipedia heeft mij geleerd dat "bout" in de volksmond betekent dat de diameter van het schroefdraad overal gelijk is, waar een schroef spitser wordt. Officieel slaat "bout" echter op de vorm van de kop: wanneer dat 6-kantig is, is het een bout; wanneer er iets "in" moet, zoals een schroevendraaier, is het een schroef. zie ook [wiki=nl]bout (verbinding)[/wiki]


Het cijfer van de maat van de sleutel slaat op de buitenmaat van de moer, terwijl de maat van de moer slaat op de binnenmaat (die dus overeen moet komen met de bout waar deze op moet passen). Op een M7 moer past een sleutel 11 (in ieder geval bij een 2CV) .

Maar is het altijd zo dat sleutelmaat = boutmaat + 4? Dat zou de dikte van het materiaal van de de moer (minstens) 2 mm maken. Ik vermoed dat bij grotere moeren echter meer wordt dan 2mm. Is hier een vuistregel voor (of een tabel waar uit we die af kunnen leiden? :D )
Never be afraid to try something new. Remember, amateurs built the ark. Professionals built the Titanic

Gebruikersavatar
Berichten: 2.902

Re: Moer- en sleutelmaten

Voor zo'n zaken zijn er niet echt vuistregels. In sommige werelddelen maken ze bijvoorbeeld een M8 bout met een kop van 12 mm en ergens anders maken ze een M8 met een kop van 12.

Zo gebeurd dat ook met 14mm en 15 mm (boutkop).

Wanneer ik sleutel in mijn vrije tijd dan kan ik door oefening altijd de juiste maat schatten. Aan een wagen is dat meestal iets makkelijker omdat je goed de Aziatische en Europese merken kan onderscheiden. Zo weet je al snel iets meer welke keuze je moet maken.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Moer- en sleutelmaten

Het meest gebruikelijk in Europa is dat de lengte van een zijde van de zeskant gelijk is aan de nominale diameter van de bout. Dit maakt dat de sleutelwijdte wortel3 maal de boutdiameter is. En dan afgerond naar de dichtsbijzijnde hele mm. Dus een M8 heeft een sleutelwijdte van 14 mm, M10 heeft 17 mm, M6 is 10 mm.

Maar zoals gezegd, er zijn uitzonderingen. En die M7 bij een 2CV is helemaal een uitzondering, want M7 is een niet aanbevolen maat. Doen ze volgens mij expres, om te zorgen dat je die bouten alleen maar bij een Citroën dealer kan kopen.

Gebruikersavatar
Beheer
Berichten: 15.202

Re: Moer- en sleutelmaten

Dus wat betreft de europese moeren op basis van de richtlijn van Klazon \({sleutelmaat} = \sqrt{3} \cdot {boutmaat}\) naar helen afgerond:

boutdiameter - sleutelmaat
5 - 9

6 - 10

7 - 12

8 - 14

9 - 16

10 - 17
Ik begrijp dat met name de even boutmaten gangbaar zijn
Never be afraid to try something new. Remember, amateurs built the ark. Professionals built the Titanic

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Moer- en sleutelmaten

Correctie op mijn eigen bericht: net even het polytechnisch zakboek geraadpleegd.

M5-8

M6-10

M7, niet genoemd

M8-13

M10-16, alternatief 17

M12-18, alternatief 19

M16-24

M20-30

De wortel 3 regel gaat dus niet precies op, en soms ronden ze net andersom af dan je zou verwachten.

Bij de grotere maten vind je inderdaad bijna uitsluitend even boutmaten, M3 en M5 zijn weliswaar oneven, maar toch heel gangbaar.

Dat M7 niet gangbaar is komt volgens mij doordat M6 en M8 al dicht genoeg bij elkaar liggen.

Gebruikersavatar
Beheer
Berichten: 15.202

Re: Moer- en sleutelmaten

Nu heb ik pas een Solex gekocht (uit 1958 :D ) die m6 moeren heeft met sleutelmaat 9. Nu vind ik het wel leuk om, als het enigszins kan, overeenkomstige onderdelen te gebruiken.

Ik heb al wat gezocht op internet, maar kon niets vinden. Waar komt deze maatverhouding vandaan; heeft deze een naam? Dat zou het zoeken makkelijker maken. Een idee over waar ik ze kan kopen is natuurlijk nog beter :D
Never be afraid to try something new. Remember, amateurs built the ark. Professionals built the Titanic

Gebruikersavatar
Berichten: 2.902

Re: Moer- en sleutelmaten

Miels schreef:Nu heb ik pas een Solex gekocht (uit 1958 :D ) die m6 moeren heeft met sleutelmaat 9. Nu vind ik het wel leuk om, als het enigszins kan, overeenkomstige onderdelen te gebruiken.

Ik heb al wat gezocht op internet, maar kon niets vinden. Waar komt deze maatverhouding vandaan; heeft deze een naam? Dat zou het zoeken makkelijker maken. Een idee over waar ik ze kan kopen is natuurlijk nog beter :D
M6 met een zeskant kop van 9 mm is een buitenmaat die je volgens mij nergens gaat kunnen vinden. Origenele onderdelen is ook al zeer moeilijk (1958). De enige optie om exact hetzelfde te hebben is je bouten en moeren zelf te maken. Een zeskant staaf zal je wel ergens in een ijzergroothandel kunnen vinden denk ik, als je dan een draaibank hebt en een beetje handig bent dan heb je snel enkele bouten en of moeren. Het moeilijkste van deze methode is dan die zeskant staaf vinden (zal waarschijnlijk ook niet veel voorkomend zijn).

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Moer- en sleutelmaten

Zou het niet veel handiger zijn om van bestaande bouten en moeren de zeskant af te slijpen?

Gebruikersavatar
Berichten: 2.902

Re: Moer- en sleutelmaten

Zou het niet veel handiger zijn om van bestaande bouten en moeren de zeskant af te slijpen?
Wat ga je daar dan mee aanvangen ?

Kan je misschien iets duidelijker beschrijven van welke bouten je nu juist iets gaat afslijpen en wat je daarmee dan gaat doen?

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Moer- en sleutelmaten

Wat ik bedoel: een normale bout M6 heeft een kop met sleutelwijdte 10 mm. Miels wil een sleutelwijdte 9 mm hebben. Dus je slijpt van elk vlak van de zeskant 0,5 mm af en je hebt je doel bereikt.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.902

Re: Moer- en sleutelmaten

Wat ik bedoel: een normale bout M6 heeft een kop met sleutelwijdte 10 mm. Miels wil een sleutelwijdte 9 mm hebben. Dus je slijpt van elk vlak van de zeskant 0,5 mm af en je hebt je doel bereikt.
ah zo, ik had je verkeerd begrepen. Ik denk dat Miels zijn grootste probleem is dat de bouten aangetast zijn door roest (Solex uit 1958). Daarom zal hij op zoek zijn naar nieuwe bouten zodat hij zijn machine opnieuw kan laten blinken en de straten onveilig kan maken :D .

Berichten: 582

Re: Moer- en sleutelmaten

Wat ik bedoel: een normale bout M6 heeft een kop met sleutelwijdte 10 mm. Miels wil een sleutelwijdte 9 mm hebben. Dus je slijpt van elk vlak van de zeskant 0,5 mm af en je hebt je doel bereikt.
Een hels karwei.

Je krijgt er ook hele lelijke bouten van waar de sleutel niet goed op past.

Ik zou het gewoon zo laten. Wie maakt zich druk om een 9 mm of 10 mm kop, in het totaal beeld zie je er niets van.

Als je het persé wil dan moet je de koppen frezen, afronding draaien en opnieuw electrolytisch verzinken.
Het eerste wiel was echt niet rond

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Moer- en sleutelmaten

Je krijgt er ook hele lelijke bouten van waar de sleutel niet goed op past.
Hangt er maar net vanaf hoe nauwkeurig je kunt werken.

Berichten: 582

Re: Moer- en sleutelmaten

Hangt er maar net vanaf hoe nauwkeurig je kunt werken.
Inderdaad, alles is met de hand te maken. Maar het kost een zee van tijd en je kan je geen foutje permiteren.

Frezen en draaien heeft dan nog steeds mijn voorkeur als het bewerkt moet worden.

Je zal de bouten wel opnieuw moeten galvanizeren. ook dat is natuurlijk te doen.

Kortom , in mijn beleving een grote klus voor een minimaal verschil.

Je kan 1 boutje proberen en zien hoe het gaat.
Het eerste wiel was echt niet rond

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Moer- en sleutelmaten

Ik heb toch niet gezegd dat je met de hand moet slijpen? Er bestaan ook slijpbanken.

En ik had het over slijpen, omdat van veel bouten het materiaal te hard is om te frezen en te draaien.

Reageer