Waarom is een alkaline batterij niet oplaadbaar?

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 17

Waarom is een alkaline batterij niet oplaadbaar?

waarom is een alkaline batterij niet oplaadbaar en een oplaadbare batterij weer wel?

wat zorgt ervoor dat een oplaadbare batterij wel kan opladen en alkaline niet.

ik weet wel dat een alkaline batterij gaat ontploffen als je hem oplaad.

kan iemand een formule laten zien van beide soorten batterijen?

P.S. is het ook mogelijk om zelf een oplaadbare batterij te maken?

alvast bedankt voor uw hulp.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.116

Re: Waarom is een alkaline batterij niet oplaadbaar?

Bij een oplaadbare batterij vind bij het verbruiken een chemische reactie plaats en bij het opladen dezelfde reactie, maar dan andersom. Niet elke reactie in omkeerbaar en dan is zo'n batterij ook niet oplaadbaar.

Bij een alkalinebatterij is dat wel mogelijk, maar de omstandigheden waaronder komen nogal nauw. Doe je het verkeerd kan waterstof ontstaan waardoor een explosie kan plaatsvinden.

Zie ook de wikipedia
β-Damascenon en maneschijn

Berichten: 12.262

Re: Waarom is een alkaline batterij niet oplaadbaar?

Veel batterijen zijn in principe wel oplaadbaar, maar in de praktijk niet. Dat komt bijvoorbeeld omdat de reagentia niet op hun plaats blijven. Als bijvoorbeeld een metalen kokertje onderdeel van de reactie is en daardoor omgezet wordt in ionen, is dat een probleem. Zou je de reactie omkeren (opladen) dan ontstaat wel weer het vaste metaal, maar niet in de vorm van een kokertje.

Bij alkalinebatterijen is de anode meestal opgebouwd uit poedervormig zink, dat door ontladen als zinkhydroxide in oplossing komt. Als je dat proces omkeert ontstaat geen zinkpoeder, maar een klont. De oppervlakte daarvan is kleiner, en daardoor nemen de prestaties navenant af.

Grappig effect is dat vooral half-lege alkalinebatterijen nog wel bij te laden zijn, omdat feitelijk de korreltjes nog bestaan maar wat kleiner zijn geworden. Bij opladen groeit het materiaal dan een beetje terug in de oorspronkelijke vorm.
Victory through technology

Berichten: 17

Re: Waarom is een alkaline batterij niet oplaadbaar?

beiden. heel erg bedankt. ik had het heel erg nodig. :D

Berichten: 17

Re: Waarom is een alkaline batterij niet oplaadbaar?

ik vond de informatie van Benm heel erg nuttig.

heb jij mischien toevallig nog wat bronnen met plaatjes en uitleg over

het ontstaan van die klonten enz. bij het opladen.

alvast bedankt voor de moeite ;)

Berichten: 12.262

Re: Waarom is een alkaline batterij niet oplaadbaar?

Het is lastig iets zinnings te vinden voor alkalinebatterijen, maar het probleem speelt natuurlijk ook in zekere mate bij oplaadbare batterijen. Een aardig plaatje dat ik kon vinden van een nicd cell onder de electronenmicroscoop heb ik bijgevoegd.
nicd_anodes.jpg
nicd_anodes.jpg (60.05 KiB) 2387 keer bekeken
Ook hier zie je het oppervlak afnemen na een aantal laadcycli met minder capaciteit en meer inwendige weerstand als gevolg.
Victory through technology

Gebruikersavatar
Berichten: 7.224

Re: Waarom is een alkaline batterij niet oplaadbaar?

Veroudering is heel specifiek voor verschillende batterijtypen. Zoals benm laat zien gaat het bij NiCd onder andere om oppervlakte verkleining. Bij Lithium batterijen bijvoorbeeld gaat het juist om de groei van de solid-electrolyte interface, welke lithium ionen opeet en daarmee dus capaciteit
If I have seen further it is by standing on the shoulders of giants.-- Isaac Newton

Berichten: 17

Re: Waarom is een alkaline batterij niet oplaadbaar?

Benm schreef:Veel batterijen zijn in principe wel oplaadbaar, maar in de praktijk niet. Dat komt bijvoorbeeld omdat de reagentia niet op hun plaats blijven. Als bijvoorbeeld een metalen kokertje onderdeel van de reactie is en daardoor omgezet wordt in ionen, is dat een probleem. Zou je de reactie omkeren (opladen) dan ontstaat wel weer het vaste metaal, maar niet in de vorm van een kokertje.

Bij alkalinebatterijen is de anode meestal opgebouwd uit poedervormig zink, dat door ontladen als zinkhydroxide in oplossing komt. Als je dat proces omkeert ontstaat geen zinkpoeder, maar een klont. De oppervlakte daarvan is kleiner, en daardoor nemen de prestaties navenant af.

Grappig effect is dat vooral half-lege alkalinebatterijen nog wel bij te laden zijn, omdat feitelijk de korreltjes nog bestaan maar wat kleiner zijn geworden. Bij opladen groeit het materiaal dan een beetje terug in de oorspronkelijke vorm.
hoe kan het dat een oplaadbare batterij wel kan opladen?

er zijn toch oplaadbare alkaline-batterijen?

als die poeder op is gereageerd , hoe kan je hem toch opladen? (je krijgt toch klonten? :D )

zijn de meeste oplaadbarebatterij een nattebatterij?

dan heb je geen problemen met die klontering. (toch?) :D

Gebruikersavatar
Berichten: 7.224

Re: Waarom is een alkaline batterij niet oplaadbaar?

ikke2902 schreef:hoe kan het dat een oplaadbare batterij wel kan opladen?

er zijn toch oplaadbare alkaline-batterijen?

als die poeder op is gereageerd , hoe kan je hem toch opladen? (je krijgt toch klonten? :D )

zijn de meeste oplaadbarebatterij een nattebatterij?

dan heb je geen problemen met die klontering. (toch?) :D
Er zijn ook oplaadbare alkaline batterijen, hoewel ze wel zeldzaam zijn. In dit type batterijen worden de zelfde chemische stoffen gebruikt als in een gewone alkaline batterij, maar in een andere verhouding. Verder moeten deze batterijen op een bijzondere manier worden opgeladen en zijn ze maar voor beperkte toepassingen inzetbaar (in een afstandsbediening zitten ze goed)

"natte batterij" is een term die eigenlijk niet goed meer opgaat. Het betekent dat er vloeistoffen in de batterij zitten. Moderne batterijen zoals lithium-ion, nikkel-metaalhydride en natriumzwavel bevatten allemaal vloeistoffen, maar worden eigenlijk nooit aangeduid als natte batterij. Verder heb je ook nog lood-zuur (ook vloeistof) en nikkel-cadmium (dit is een 'droge' batterij). Al deze 5 types zijn oplaadbare batterijen, hoewel er varianten op bestaan die niet oplaadbaar zijn.
If I have seen further it is by standing on the shoulders of giants.-- Isaac Newton

Berichten: 17

Re: Waarom is een alkaline batterij niet oplaadbaar?

Bart.

dus de meeste oplaadbare batterijen bestaan uit vloeistoffen. (natte batterij).

Gebruikersavatar
Berichten: 7.224

Re: Waarom is een alkaline batterij niet oplaadbaar?

ikke2902 schreef:Bart.

dus de meeste oplaadbare batterijen bestaan uit vloeistoffen. (natte batterij).


Dat durf ik zo niet te zeggen. Ik ken niet alle batterijtypes uit mijn hoofd. Zowel natte als droge batterijen kunnen oplaadbaarbaar zijn, maar dat hoeft niet altijd.
If I have seen further it is by standing on the shoulders of giants.-- Isaac Newton

Berichten: 17

Re: Waarom is een alkaline batterij niet oplaadbaar?

waarom is het nu zopopulair om een alkaline batterij te gebruiken?

ik bedoel: waarom gebruikt men graag het elektrolyt kaliumhydroxyde?

wat zijn de voordelen?

Berichten: 12.262

Re: Waarom is een alkaline batterij niet oplaadbaar?

Het zal een combinatie van eigenschappen en kostprijs zijn. Alkalines zijn tamelijk goedkoop te maken, en hebben wenselijke eigenschappen voor een aantal toepassingen (redelijk shelflife, aardige capaciteit, veilig, 'standaard' voltage).

Uiteraard zijn er voor allerlei toepassingen best betere batterijtypes beschikbaar, maar de populariteit is denk ik ook een kip-ei kwestie, vrijwel alles werkt inmiddels op 1.5 volt penlites, dus switchen is zo eenvoudig niet. Primaire batterijen op lithiumbasis (Li/FeS) van ca 1.5 volt bestaan overigens wel, maar zijn duur.
Victory through technology

Reageer