Nefertiti: man of vrouw?

Moderator: Rhiannon

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 1.286

Nefertiti: man of vrouw?

Jaren lang bestaat het raadsel omtent koninigin Nefertiti, die ruim 3000 jaar geleden leefden. Zij was getrouwd met Achnaton. Na de dood heeft men getracht om alle sporen van Nefertiti en Achnaton uit te wissen. Alle tempels, beeltenissen zijn met veel geweld vernietigd.

De mummies van Nefertiti en Achnaton zijn tot op heden niet gevonden. Men denkt dat zij ergens liggen begraven op een plek die tot op heden nog niet is gevonden.

In 2003 heeft een groep archeologen onderzoek gedaan naar een aantal mummies in de Vallei der koningen. Men onderzocht een mummie die zwaar beschadigd was. De onderkaak en de bovenste gedeelte van de borst was ingeslagen, mogelijk om de rust van de ziel van de mummie te verstoren. Men ging ervan uit dat de beschadigde mummie Nefertiti was, dus een vrouw, maar uit DNA onderzoek bleek dat het om een man ging. Dus stelde men dat de beschadigde mummie niet Nefertiti was.

Het is een bekend feit dat Achnaton en Nefertiti een nieuwe religie hebben gestart die de vereering van de zonnegod Aton mogelijk hebben gemaakt. Heel Egypte was in rep en roer omdat de farao afweek van de traditionele religie.

Ook zijn alle herinneringen van Nefertiti en Achnaton bij de tempel van Karnak uitgewist. Men heeft na hun dood hun best gedaan om alle verwijzingen te vernietigen. Mogelijk had dat te maken dat men in het oude Egypte woest waren omdat men de zonnegod Aton moesten gaan vereeren, maar er kan ook een andere oorzaak zijn waarom Nefertiti en Achnaton zijn vervloekt: namelijk dat Nefertiti geen vrouw was maar een man.. Gezien dat hiervoor geen bewijzen zijn die mijn beweringen kunnen staven, denk ik eerder dat Achnaton een homosexuele relatie had met een man, genaamd Nefertiti oftewel Smeckhkare. Smeckhkare was de naam die Nefertiti aannam om na de dood van Achnaton om als farao over Egypte te kunnen regeren.

Homosexualitiet in het oude Egypte is een onderwerp dat, bij mij weten bijna niets bekend was/is.

Stel dat Nefertiti in het oude Egypte in werkelijkheid een man was en dus ook nog eens homosexueel, wat zou dat betekenen in het oude Egypte? Homosexualitiet is in onze tijd niet altijd geaccepteerd. Dat wij in Nederland homosexualiteit als iets normaals zien, wil niet zeggen dat iedereen er zo over denkt. In veel culturen ziet men homosexualiteit als een zone, iets onnatuurlijks en! in Veel cuturen betekent de dood als je openlijk uit de kast komt.

Als wij terug gaan naar het oude Egypte van ruim 3000 jaar geleden kan homosexualiteit de dood betekenen en een grote volkswoede ontaarden als men in die tijd uit de kast was gekomen, zeker als het geheim door kwaadwillenden openbaar werd gemaakt zou dat kunnen verklaren waarom alle herinneringen van Nefertiti en Achnaton uit de geschiedenis zijn gewist. Want er waren voldoende redenen om aan te nemen dat de volkswoede heeft bestaan. In mijn visie is dat men religie heeft aangewend om de waarheid over Nefertiti en Achnaton openbaar te maken omdat zij hoogstwaarschijnlijk een homosexuele relatie met elkaar hadden en dat het volk terug wilden naar de tijd voor de vereering van de zonnegod Aton.

De vraag is wat is er bekent over homosexualitiet in het oude Egypte?

Berichten: 4.502

Re: Nefertiti: man of vrouw?

Ik heb jarenlang een kleurenafbeelding van een oud beeld van Nefertiti op mijn kantoor gehad en het zou een grote desillusie voor me zijn,dat ik een prentje van een homo heb bewonderd.

Dus beschouw ik het verkondigde als dwaalgedachten van de topichouder.

Mogelijk kan het museum voor Oudheidkunde in Cairo verder info over het gevraagde verstrekken;ik meen dat er in Leiden ook gegevens zijn over de Oudheid in Egypte in het een of andere museum!

Berichten: 8.614

Re: Nefertiti: man of vrouw?

Neem onze handleiding Google eens door, dan vind je misschien vaker wat je zoekt.

Googel met homosexuality in Ancient Egypt:

http://epistle.us/hbarticles/ancientegypt1.html

http://www.thekeep.org/~kunoichi/kunoichi/.../sexuality.html

http://www.suphawut.com/gvb/gayly/gay_history2.htm

http://www.angelfire.com/mi/wojtkiewicz/wojtkiewicz2.html

Samengevat: Homoseksualiteit speelde een (belangrijke?) rol in de Egyptische mythologie en was zeker geen taboe in het faraonische Egypte.
Geloof niet alles wat je leest.


Heb jij verstand van PHP? Word Technicus en help mee om Wetenschapsforum nog beter te maken!

Berichten: 7

Re: Nefertiti: man of vrouw?

Geachte meneer Hartman,

Als ik Uw verhaal goed lees, begint U met een raadsel omtrent Nefertiti. U geeft hierover verder geen bijzonderheden wat nu wel dit raadsel zou kubnnen zijn.

In de 2e alinea van uw relaas onderzoeken archeologen een aantal mummies op wat?

Een DNA proef is echt niet nodig om vast te stellen of het om een man of een vrouw gaat. Het bekken geeft hier al in eerste instantie antwoord op.

In alinea 5 geeft uzelf al aan dat er geen enkel bewijs is voor uw speculatie omtrent Nefertiti en u maakt een koppeling naar homoseksualiteit. U noemt een naam en zoals de meeste Egyptologen weten is het onderkennen van een juiste naam bij een juiste persoon een groot probleem omdat nimmer klinkers worden geschreven en men afhankelijk is van de strekking van een bepaalde tekst om die bij een juiste persoon te plaatsen.

Bruce Gerig, waarnaar verwezen wordt, begint met z'n eogen homoseksualiteit en haalt de Bijbel erbij die op het Egyptische moment supreme nog geschreven moest worden.

Caroline Seawright heeft bepaalde ideeen maar geen enkele die terug grijpt op Nefertiti. Idem dito voor Bruce Gerig.

Kortom, speculaties zijn leuk, maar kom met harde feiten. Dit is toch immers een wetenschapsforum?

Als u het niet erg vindt, heb ik een tegenvraag. Waarom hadden de Egyptenaren 3 paarden voor hun strijdwagen en gbeen 4?
Als je de horizon kunt aanraken is het einde van je reis nabij.....

Gebruikersavatar
Berichten: 846

Re: Nefertiti: man of vrouw?

Volgens mij is het al voldoende om ineens van de Amoncultus naar de Atoncultus over te stappen. Hoeveel oorlogen zijn er niet verlopen, omwille van godsdienstkwesties alleen al? Bovendien wil Nefertete zeggen 'De schone is gekomen'. Amenophis (want zo heette Echanton aanvankelijk) wilde iemand uit Neder-Egypte huwen, omdat er onenigheid was tussen Opper- en Neder-Egypte. Iedereen was tevreden om deze actie. Maar toen ze de van polytheïsme naar monotheïsme veranderden, waren de opperpriesters daar allesbehalve mee opgezet! Nefertete en Echnaton zijn de enige twee die zich samen in huiselijke taferelen hebben laten afbeelden, omdat ze hun menselijkheid wilden laten zien. Als je bedenkt dat Nederland en België op zich al van elkaar gesplitst werden omwille van een tegenstelling tussen protestantisme en katholicisme (o.a.), dan denk ik dat dit ook wel meer dan genoeg is. Het is geen bewijs natuurlijk, maar het lijkt mij aannemelijker dan homoseksualiteit. Mochten we alles geloven, dan waren Jezus en Hitler ook homo's...
Steun de wetenschap en het forum en versterk ons boinc team! - voor meer info kijk op de hoofdpagina onder 'distributed computing'



"The beginning of knowledge is the discovery of something we do not understand" - Frank Herbert (1920-1986)

Berichten: 286

Re: Nefertiti: man of vrouw?

uit het familiealbum van Nefertiti & Akhenaten.

http://en.wikipedia.org/wiki/Image:Akhenat...ir_children.jpg
Hoedt u voor de afgoden der kuisheid, dankbaarheid en gehoorzaamheid

Berichten: 1.286

Re: Nefertiti: man of vrouw?

'Filofax' date='21 January 2008, 03:15' post='387314']

Geachte meneer Hartman,

Als u het niet erg vindt, heb ik een tegenvraag. Waarom hadden de Egyptenaren 3 paarden voor hun strijdwagen en gbeen 4?
Ik heb geen goed idee, a. het kan te maken hebben met status, dus hoe meer paarden des te groter in rang (status), b. wendbaarheid en snelheid, maar ik doe hier ff een gok, want dit is wel een aparte vraag.

Met vriendelijke groet

Alexander Hartmans

Berichten: 168

Re: Nefertiti: man of vrouw?

Ik heb geen goed idee, a. het kan te maken hebben met status, dus hoe meer paarden des te groter in rang (status), b. wendbaarheid en snelheid, maar ik doe hier ff een gok, want dit is wel een aparte vraag.


Nou, het valt het mij wel op dat ze in films over het wilde westen meestal twee paarden voor de (huif)kar hebben. Een markant verschil met de drie voor de strijdwagen in Egypte dus. Daar is ongetwijfeld een reden voor. Volgens mij zijn we hier iets op het spoor...
Existentie gaat vooraf aan essentie -- Sartre

Berichten: 8.614

Re: Nefertiti: man of vrouw?

Als u het niet erg vindt, heb ik een tegenvraag. Waarom hadden de Egyptenaren 3 paarden voor hun strijdwagen en gbeen 4?
Ik vraag me af waar je dit vandaan haalt.
Geloof niet alles wat je leest.


Heb jij verstand van PHP? Word Technicus en help mee om Wetenschapsforum nog beter te maken!

Berichten: 1.286

Re: Nefertiti: man of vrouw?

Nou, het valt het mij wel op dat ze in films over het wilde westen meestal twee paarden voor de (huif)kar hebben. Een markant verschil met de drie voor de strijdwagen in Egypte dus. Daar is ongetwijfeld een reden voor. Volgens mij zijn we hier iets op het spoor...
Normaaliter is 1 of twee paarden voor een strijdwagen voldoende. Uit de Romeinse tijd was het aantal paarden voor de strijdwagen een status symbool. Het kan ook niets te betekenen hebben.

Berichten: 1.286

Re: Nefertiti: man of vrouw?

Pointer schreef:uit het familiealbum van Nefertiti & Akhenaten.

http://en.wikipedia.org/wiki/Image:Akhenat...ir_children.jpg
Deze info is reeds bekend.

Maar wie zegt dat dit ook werkelijk heeft plaats gevonden. Echt bewijs is er niet.

Berichten: 1.286

Re: Nefertiti: man of vrouw?

'RaYK' date='21 January 2008, 20:19' post='387548']

Volgens mij is het al voldoende om ineens van de Amoncultus naar de Atoncultus over te stappen. Hoeveel oorlogen zijn er niet verlopen, omwille van godsdienstkwesties alleen al? Bovendien wil Nefertete zeggen 'De schone is gekomen'. Amenophis (want zo heette Echanton aanvankelijk) wilde iemand uit Neder-Egypte huwen, omdat er onenigheid was tussen Opper- en Neder-Egypte. Iedereen was tevreden om deze actie. Maar toen ze de van polytheïsme naar monotheïsme veranderden, waren de opperpriesters daar allesbehalve mee opgezet! Nefertete en Echnaton zijn de enige twee die zich samen in huiselijke taferelen hebben laten afbeelden, omdat ze hun menselijkheid wilden laten zien. Als je bedenkt dat Nederland en België op zich al van elkaar gesplitst werden omwille van een tegenstelling tussen protestantisme en katholicisme (o.a.), dan denk ik dat dit ook wel meer dan genoeg is.
Het is bekent dat ten tijde van Nefertiti dat het godsdienstig onrustig was. En Godsdienst is altijd wel een bron van geweld, onderdrukking en oorlog geweest, al zou het gewone volk zich daar niet druk over hebben gemaakt, omdat zij zich meer druk maakte om te overleven. Zeker onder de aller armsten was er geen voeding der revolutie te bespeuren, alleen de elite wier belangen op het spel stonden waren eerder geneigd om een greep te doen naar de macht.

Wat in feite onbegrijpelijk is, is het feit dat Nefertiti en haar man een nieuwe stad en godsdienst met volgelingen opbouwden, terwijl de echte macht van de godsdienst in handen lag van de vele priesters en hoogpriesters en dat de Farao slechts een ''poppet on a string'' was. De Farao zag zich wel als een god, maar in feite was hij gewoon net als alle andere van vlees en bloed. De Farao was slecht het gezicht van de staat, de natie.
Het is geen bewijs natuurlijk, maar het lijkt mij aannemelijker dan homoseksualiteit. Mochten we alles geloven, dan waren Jezus en Hitler ook homo's.
hahahaahah, echt he. Mannen onder elkaar is toch wel verdacht.

Berichten: 286

Re: Nefertiti: man of vrouw?

Het is bekent dat ten tijde van Nefertiti dat het godsdienstig onrustig was. En Godsdienst is altijd wel een bron van geweld, onderdrukking en oorlog geweest, al zou het gewone volk zich daar niet druk over hebben gemaakt, omdat zij zich meer druk maakte om te overleven. Zeker onder de aller armsten was er geen voeding der revolutie te bespeuren, alleen de elite wier belangen op het spel stonden waren eerder geneigd om een greep te doen naar de macht.
Het laat zich aanzien dat algehele verpaupering een vrij zeldzaam verschijsel was in het oude Egypte en vergelijkbare beschavingen. Waarschijnlijker is een vrij milde vorm van armoede. Men kon buiten periodes van misoogst en hongersnood best rondkomen. In beschavingen waar de omvang van de oogsten het belangrijkste statussymbool was voor de heersenden kun je niet aannemen dat de heersers die oogsten consumeerden terwijl het volk gebrek leed. Er werden door de overheid voorraden aangelegd en er was een distributiesysteem. Echte armoede en verpaupering naast overvleod in dezelfde regio is een modern verschijsel. Vroeger was alles beter, zou je kunnen zeggen. Daardoor was er ook een aanzienlijke bureaucratie. Hetzelfde zien we in de grote culturen van het oude Amerika en Oost-Azië. Toen wij die streken ontdekten troffen we daar geen sloppenwijken aan.
Alexander Hartmans schreef:Wat in feite onbegrijpelijk is, is het feit dat Nefertiti en haar man een nieuwe stad en godsdienst met volgelingen opbouwden, terwijl de echte macht van de godsdienst in handen lag van de vele priesters en hoogpriesters en dat de Farao slechts een ''poppet on a string'' was. De Farao zag zich wel als een god, maar in feite was hij gewoon net als alle andere van vlees en bloed. De Farao was slecht het gezicht van de staat, de natie.

hahahaahah, echt he. Mannen onder elkaar is toch wel verdacht.
Uiteraard is machtstrijd tussen de priesterkaste en de Farao een leidinggevend motief geweest bij de overschakeling van het huis der Farao's naar het monotheïsme i.c. de zonnegod Aton. Uiteindelijk werd die machtstrijd gewonnen door de priesters van Thebe. Met homoseksualiteit heeft dit niets te maken en door homoseksuele praktijken kon je in de oudheid niet in discrediet gebracht worden, want dit werd als volkomen natuurlijk ervaren. Het incestmotief zal waarschijnlijk sterker zijn geweest, omdat daarmee niet werd voldaan aan dfe gewoonte de macht te delen door huwelijksbanden met rivaliserende partijen aan te gaan. Door dochters van machtige priesters tot vrouw te nemen konden farao's rekenen op steun van de priesterkaste. Het idee dat de farao's marionetten waren van de priesters moet echter worden afgewezen. Voor Egypte was dat uit de tijd.

Nochthans leert ons de geschiedenis dat aanvankelijk vrijwel in alle opkomende beschavingen sprake is geweest van een oergodin die stond voor de vruchtbaarheid en seks, alsmede voor oorlog en veiligheid. Asteroth is daar een voorbeeld van, maar er zijn talloze andere namen en de figuur komt over de hele wereld voor in een vroege fase van cultuurontwikkeling. De macht van deze godin werd vrijwel altijd door een hogepriesteres vertegenwoordigd en doorgaans bestierde deze het gehele publieke leven dat daardoor kenmerken kreeg van een matriarchale cultuur. De Baäl (=heer) werd door de priesteres gekozen uit de mannen en min of meer tot koning benoemd, eigenlijk meer een soort burgemeester, belast met handhaving van de openbare orde, waartoe ook de regionale oorlogvoering behoorde. In de Levant was Jaweh (de god des hemels) de echtgenoot van Asteroth. Bij talloze huisaltaren uit de late bronstijd vindt men beide als paar afgebeeld.

Met de opkomst van staande legers werd de invloed van dergelijke zetbaasjes van de priesteres van Asteroth groter wegens het primaat van geweld en derhalve werden deze koninkjes steeds onafhankelijker. Als uiteindelijk het koningsschap erfelijk wordt, is de priesteres definitief naar de tweede plaats verdrongen, maar door instellingen als offerrituelen en tempelprostitutie bleef de macht der priesterkaste aanzienlijk. Dit was zeker het geval in het vroege Egypte, dat door het geografische isolement langs de Nijl, omgeven door uitgestrekte woestijnen, een meer constante ontwikkeling had doorgemaakt dan de volkjes in de smeltkroes van de Levant van de Middellandse Zee tot de Perzische Golf. De samenvoeging van Opper-Egypte en Neder-Egypte was van groot belang voor een persistente cultuurontwikkeling.

Er zit een stereotiepe volgorde in de cultuurontwikkeling onder alle volken van de wereld zoals je in de kinderpsychologie ook een stereotype ontwikkeling in verschillende fases ziet ongeacht cultuur en plaats waar die kinderen opgroeien.

In de godsdienst zien we een samenhang met de sociale ontwikkeling. Het begint met een natuurgodsdienst, zolang de gemeenschap nog bestaat uit jagers en verzamelaars. Dan is er spraken van een sterk patriarchale cultuur. Zodra landbouw en veeteeld voorzien in de belangrijkste middelen van bestaan, komt de vruchtbaarheidscultus in beeld met matriarchale tendenzen en zodra er versterkte steden en staande legers ontstaan, wordt de cultuur weer patriarchaal en is er een veel grotere verscheidenheid in religie. Door tolerantie van die stads- of streekgoden onder mekaar ontstaat natievorming. Het is dan zaak de goden voor te stellen als families met al het gedoe van vriendschap, strijd en wisselende coalities wat daarbij hoort. De greep naar de absolute macht kan slechts slagen als er een monotheïstische religie de overhand kan krijgen en daardoor zijn de monotheïstische religies ook totalitair en wordt iedere variatie op de leer per dogma afgewezen en andersdenkenden als ketters of heidenen vervolgd.

Godsdienstvrijheid, zoals wij dat definiëren, is een recent ontstaan verschijnsel, dat feitelijk (de jure en de facto) een eind maakt aan eenduidige totalitaire religies, als de post-Abrahammitische, het schriftgetrouwe jodendom, christendom en islam. Vasthouden aan de oorspronkelijke tekst (met name van de Nederlandse Geloofsbelijdenis) van de Drie Formulieren van Enigheid (esentieel voor het Calvinisme) houdt vanzelf in, dat de overheid de taak en plicht heeft om het volk iedere zondag naar de "openbare eredienst der enige ware kerk" te leiden, desnoods met inzet van "leger en politiën" terwijl "de paapse mis is een vervloekte afgoderij" de enige toegestane waarheid heet te zijn (Heidelberger Catechismus). Dit komt overeen met de Mozaïsche opdracht een hele lijst van volkeren volledig uit te roeien (doodt alles wat adem heeft (Deuteronomium 20)) wegens hun "afgoderij". Dat zijn allemaal andersdenkenden. Het betreft alle toen bekende volkeren tussen de Nijl en de Eufraat van de Perzische Golf tot de Middellandse zee, het zogenaamde Groot Israël. Ook in de Handelingen der Apostelen heet het dat "alle ziel, die naar deze profeet niet hoort, uit het volk moet worden uitgeroeid (Handelingen 3:23 in de vertaling van het NBG). In feite is onze godsdienstvrijheid een terugkeer naar het veelgodendom zoals in Egypte, toen ook iedereen naar eigen vorkeur een persoonlijke god kon kiezen, maar voor een Farao was dat geen optie. Terwille van de eenheid in de staat moest de farao iedere god geven wat die god toekwam en dat gold ook voor iedere categorie mensen binnen de samenleving.

Zonder algemeen geldende eenduidige godsdienst is er ook geen algemeen geldende eenduidige ethiek t.a.v. de seksualiteit. Bij tempelprostitutie kon met zich zowel tot de eigen als tot de andere sekse wenden en pedofilie was tot op zekere hoogte ook geen probleem. Incest lag moeilijker, maar juist bij de farao's was incest enige tijd meer gebruik dan afwijking om de macht exclusief binnen de familie te houden. Dit komt ook later in de beste families voor, zie paus Alexander VI en zijn kinderen Cesare en Lucrezia Borgia.
Alexander VI had nog een zoon, de 'Romeinse infant' genoemd, van wie werd beweerd dat hij de vrucht was van een incestueuze verhouding tussen Lucrezia en de paus. Hij echter was niet de zoon van de paus, maar die van Cesare en zijn zus Lucrezia.
Verteld wordt dat de ontmaagding en bevruchting van de zus door haar broer op aanstichten van de paus zelf in diens nabijheid plaatsvond. Het motief was ook hierbij coalitievorming.

Het is voor mij de vraag of je eigenlijk wel van homoseksualiteit in het oude Egypte of de antieke wereld van Grieken en Romeinen kunt spreken, want de seksuele praktijk was doorgaans biseksueel en daardoor werd de seksuele aanleg minder zwart-wit geïnterpreteerd. M.i. is het reëler in te zien, dat ook nu nog vrijwel iedereen bi-seksueel is aangelegd, hoewel wij daar in onze cultuur erg moeilijk mee kunnen omgaan. Het lijkt mij raar te denken, dat de mensheid in enkele duizenden jaren qua seksuele instelling geheel is veranderd en als we onze eigen culturele tunnelvisie op dit onderwerp even uitschakelien, is het makkelijker de oude situatie in Egypte te doorgronden. Mijns inziens is de huidige eenzijdigheid, waarvan men uitgaat, vrij onzinnig en staat de antieke wereld, inclusief het oude Egypte, dichter bij de werkelijkheid, dat iedereen zowel met het andere als met het eigen geslacht bevredigende seks kan hebben. Daar was men heel onbekomerd in. Weerstand tegen incest schijnt de enige kuisheidsregel te zijn die meer dan 5000 jaar oud is en waarschijnlijk is alleen de vrees voor inteelt daar de oorzaak van. Zou een man overwegend homoseksueel zijn, dan ontkwam hij daarmee toch niet aan zijn plicht voor nageslacht te zorgen. Dus werd ervoor gezorgd dat er een vrouw was om kinderen bij te krijgen. Persoonlijk ken ik nog al wat homoseksuele mannen die gretrouwd zijn geweest voordat ze uit de kast kwamen en ook kinderen hebben. Als je goed om je heen kijkt, zie je dat dit veel voorkomt. Voor de voortplanting was de lustbeleving van minder belang.

Kortom, wil je Nefertiti definiëren als een homoseksuele man, een nicht of travestiet, dan was er geen enkele reden om daar geheimzinnig over te doen. Deze interpretatie is daardoor hoogst onwaarschijnlijk en kan alleen ontstaan door onze huidige cultutreel gekleurde, onjuiste tunnelvisie op seksuele geaardheid in een zwart-wit schema. Nefertiti kreeg kinderen, waarmee ze zich ook liet afbeelden. Dus was ze een vrouw. Zo simpel is dat.
Hoedt u voor de afgoden der kuisheid, dankbaarheid en gehoorzaamheid

Berichten: 1

Re: Nefertiti: man of vrouw?

Ik heb Nefertiti als portret geschilderd de laatste maanden en tegelijkertijd veel gelezen over hoe ze geleefd heeft. Naar mijn inzicht was Nefertiti een vrouw met een smal gezicht en getinte huid net zoals de Buste uit Duitsland. Tevens was er bewijs dat ze lippenstift gebruikte van okerrood van rode steen uit de bergen en gitzwarte wenkbrauwen van vet met houtskool. Ze heeft op vele afbeeldingen op de muren van Egypte lange wenkbrauwen dat is meestal een vrouw. Mannen hadden in die tijd ook wel oogschaduw maar denk niet zulke lange wenkbrauwen. Jammer dat de Buste geen borsten laat zien dat zou wat meer bewijzen. Maar ik geloof in de Egyptische afbeeldingen op de muren zij wisten het beste hoe ze eruit zag. Egyptenaren waren ook erg slim al in die tijd ook met kunst konden ze veel omdat ze ook veel geduld hadden dan nu. Aan sommige afbeeldingen kun je zien dat ze borsten had en tevens 6 kinderen. Dat is niet zomaar verzonnen op de grafmuren van Toetanchamon. Dus ik geloof dat ze een vrouw was. En hoop dat ze haar een keer echt vinden om meer bewijs te krijgen. Onderzoekers zijn er nu nog mee bezig en denken dat ze achter de grafkamer van Toetanchamon ligt achter de X rechter gang achter de schilderingen onderzoeker Reeves.  
Bijlagen
nefertiti en achneton.jpg
nefertiti en achneton.jpg (102.05 KiB) 4493 keer bekeken
borsten nefertiti.jpg
borsten nefertiti.jpg (38.11 KiB) 4493 keer bekeken

Reageer