[Boinc] handleiding en veelgestelde vragen, boinc

Moderator: Jan van de Velde

Gebruikersavatar
Berichten: 9.240

[Boinc] handleiding en veelgestelde vragen, boinc

Afbeelding [under construction] Afbeelding

Handleiding distributed computing: BOINC

Auteur: Ruben01

Meer informatie over Boinc kun je hier vinden.

Deze installatie is voor windows machines, Linux en Mac kan ook en informatie is hier te vinden.

1. Downloaden van de BOINC software:

Vooraleer je kan meewerken met BOINC projecten moet je de BOINC Manager downloaden. Deze software kan je hier vinden.

Wanneer je klikt op de bovenstaande link krijg je het volgende venster (de opmaak en taal zijn afhankelijk van jouw besturingssysteem).

Afbeelding

In het bovenstaande venster klik je op 'save'. In het nieuwe venster kan je de locatie ingeven waar het bestand gesaved moet worden, zorg ervoor dat je de locatie waar je het bestand gaat opslaan onthoud. Als het downloaden van het bestand voltooid is dan ga je naar de locatie waar het bestand opgeslagen is en dubbelklik op de setup.

2. Installeren van de BOINC manager:

Wanneer je de setup gestart hebt krijg je een 'Security Warning' van windows waar je op 'Run' moet klikken.

Afbeelding

Na het 'runnen' van de setup wordt de InstallShield Wizard geladen die je gaat verderhelpen tijdens de installatie van de BOINC manager.

In deze wizard moet je eerst akkoord gaan met de liscentieovereenkomst, vervolgens moet je een map kiezen waar je de software wil installeren.

Nadat je de vensters 'Liscense Agreement' en 'Destination Folder' voltooid hebt krijg je een belangrijk venster 'Setup Type'.

Afbeelding

Zoals je in de bovenstaande afbeelding kan zien zijn er 3 verschillende installatie types:
  1. Single-User installation(aanbevolen)
  2. Shared installation
  3. Service installation
Single-User installation: de Single-User installation kan je best gebruiken wanneer je een computer hebt waar maar één account op staat. Een andere situatie waar je dit installatie type kan gebruiken is wanneer je een computer hebt met verschillende accounts maar je slechts een account wil laten werken aan een BOINC project. De BOINC manager kan op deze manier dan enkel gebruikt worden vanop de account waar deze op geïnstalleerd is.

De BOINC manager gaat in beide gevallen enkel werken wanneer je effectief aangemeld bent.

Shared installation: Shared installation kan je gebruiken wanneer je een computer hebt met verschillende account en als je alle accounts wil laten werken aan BOINC. Dit wil zeggen dat de BOINC manager kan werken onder elke account en elke gebruiker kan de software bedienen.

De Shared installation gaat ervoor zorgen dat de BOINC manager enkel werkt wanneer een gebruiker is aangemeld.

Service installation: Service installation is een installatietype dat ervoor zorgt dat BOINC werkt vanaf het moment dat de computer aanstaat, je moet dus niet aangemeld zijn. Dit installatietype is voor de meer gevorderde BOINC gebruikers.

Na het venster 'Setup Type' komen er nog enkele vensters waar je nog enkele instellingen kan doen zoals: BOINC opstarten wanneer je aangemeld bent en de BOINC sreensaver als standaard screensaver instellen.

Wanneer deze instellingen voltooid zijn wordt de BOINC manager volledig geïnstalleerd en na de installatie kan je de software opstarten (als je de functie 'automatisch opstarten na installatie' aangevinkt hebt zal de software automatisch opstarten).

3. Toevoegen van projecten:

Het toevoegen van een project en team gebeurd op de volgende manier:
  • Ga via het menu 'projectbeheer' naar 'Project toevoegen'; Je moet mischien naar 'Advanced View' gaan

    Afbeelding
  • Wanneer je op 'Project toevoegen geklikt hebt krijg je een venster waar je op 'Volgende' moet klikken;
  • In het nieuwe venster dat je nu verkrijgt klik je onderaan op de hyperlink;

    Afbeelding
  • Door te klikken op de hyperlink gaat de Berkeley Open Infrastructure for Network Computing webpagina geopend worden in je standaard browser. Op deze pagina klik je op 'Kies' projecten zoals op de onderstaande afbeelding is weergegeven.

    Afbeelding
  • Nu kom je op een pagina terecht waar alle projecten in een lijst staan waaraan je kan meewerken. Wanneer je bijvoorbeeld wil meewerken aan ABC@home dan moet je de URL die achter ABC@home ( http://abcathome.com/ ) staat selecteren en kopiëren.
  • Wanneer je de link hebt van het project waaraan je wil meedoen ga je terug naar de BOINC manager waar het venster 'Project toevoegen' nog wordt weergegeven. De URL die op je klembord staat ga je plakken in de textbox naast 'Project URL' zoals in de onderstaande afbeelding:

    Afbeelding
  • In het volgende venster: 'Gebruikers Informatie' vul je je e-mailadres en wachtwoord in. Vervolgens klik je op volgende.
  • De laatste stap voordat het project is toegevoegd is op 'Voltooien' klikken.
Wanneer je meerdere projecten wil toevoegen herhaal je de bovenstaande stappen !

3. Toevoegen van een team:

De laatste stap bij het toevoegen van een wetenschappelijk project aan je BOINC manager was klikken op 'Voltooien', wanneer je dit hebt uitgevoerd wordt er automatisch een webpagina geopend in je browser.

Op deze webpagina vul je een naam en land in.

Wanneer je op 'OK' hebt geklikt krijg je een nieuwe webpagina waar je verschillende zaken zoals je team kan instellen. De de opbouw van de webpagina die je krijgt bij de verschillende projecten is bijna identiek, de opmaak (meestal de achtergrond) kan wel eens verschillen tussen de verschillende projecten.
  • Voor het instellen van het team klik je op 'find a team':

    Afbeelding
  • Als teamnaam vul je in: wetenschapsforum en daarna klik je op 'Search' zoals hieronder wordt weergegeven.

    Afbeelding
  • De search functie zal nu 2 teams geven:wetenschapsforum en wetenschapsforum.nl. Het team dat jij moet kiezen is wetenschapsforum. Het is ZEER BELANGRIJK dat je het juist team kiest omdat anders je credits niet metellen bij de teamcredits.

    Afbeelding


Wanneer je wetenschapsforum aanklikt krijg je enkele gegevens over het team en moet je op 'join' klikken.

Tenslotte klik je nog een keer op 'Join team' en daarna krijg je de melding 'You have joined Wetenschapsforum'.

Dit wil zeggen dat je succesvol wetenschapsforum als team hebt toegevoegd.

Vanaf dat je eerste workunit is afgewerkt en geupload krijg je een aantal credtis (het aantal credits is afhankelijk van de workunit), deze credits zullen na ongeveer 1 dag zichtbaar zijn in de statistieken. Op het moment dat je opgenomen bent in die statistieken zie je of alles correct verlopen is. Wanneer dit niet zo is dan moet je dat zo snel mogelijk melden in het Distributed Computing forum zodat mensen die vertrouwd zijn met BOINC je kunnen verderhelpen.

4. Controleer de status van je projecten:



Om te kijken of alles goed gaat is het belangrijk dat je weet waar je informatie kunt vinden in de 'Boinc Manager'.

De volgende afbeelding laat het eerste tabblad zien, dit is de Boinc manager in 'advanced view'.

Afbeelding

Het tabblad 'Projecten' toont informatie over de instellingen van al je projecten. Het is belangrijk eerst na te gaan of alles klopt.

Zorg er voor dat de account en team voor alle projecten goed zijn ingevuld (C.). Klopt de informatie niet, maar heb je die net wel bijgewerkt? Klik dan 'Project Bijwerken' (A.). Als je de informatie nog niet hebt bijgewerkt moet je naar de website van het project gaan. Een snelkoppeling is te vinden onder 'Websites' (B.) Na het bijwerken van de informatie op de website moet je de informatie weer bij de tijd brengen door op 'Project Bijwerken' (A.) te drukken.

(later meer)



Opmerkingen zijn welkom..............

Gebruikersavatar
Berichten: 846

Re: [Boinc] handleiding en veelgestelde vragen, boinc

ok, even een lijst met veelgestelde vragen:
  1. Wat is Boinc precies?
  2. Hoe zit het puntensysteem van Boinc in elkaar?
  3. Mijn taak is afgewerkt maar er staat nu "klaar om te rapporteren", wat wil dit zeggen?
  4. Hoe weet ik zeker dat ik aangesloten ben bij het juiste team?
  5. Ik ben aangesloten bij het verkeerde team.. wat nu?
  6. Ik heb mijn eerste taak ingeleverd maar ik sta nog niet op de statestiek pagina, hoe komt dit?
  7. Bij granted credit staat 'pending', wat wil dit zeggen?
  8. Waarom gaat de Boinc manager mijn taken pauzeren?
  9. Kan ik zelf bepalen hoeveel cpu tijd ik in een bepaald project steek?
  10. Is het niet erg dat mijn cpu constant 100% werkt?
  11. Kan ik ook meerdere pc's inschakelen onder mijn naam? zoja, hoe doe ik dat dan?
  12. Is Boinc zwaarbelastend voor mijn internetverbinding? Komen mijn datalimieten hier niet in het gedrang?
  13. Pakt Boinc veel plaats in op mijn harde schijf?
  14. Heb je een zware pc nodig om Boinc te gebruiken?
  15. Is het ook mogelijk om te kijken hoelang het duurt vooraleer we een bepaalde score kunnen behalen?
  16. Er zijn 2 wetenschapforum teams, welke neem ik het best?
  17. Ik bereken niets meer, bij 'Projecten' komt te staan: 'Communicatie uitgesteld' en dan een bepaalde tijdsduur.
  18. Is het mogelijk om al berekende punten over te dragen naar het wetenschapsforum team?
  19. Wat moet ik doen als ik de melding krijg: "geen werk aanwezig" ?
  20. Wanneer ik een taak start staat er soms 30u en na een uurtje staat ineens maar 15u? Hoe is dit mogelijk?
  21. Stuurt het programma het werk zelf op naar de Boinc Manager?
  22. Is er een mogelijkheid om een limiet te stellen aan het aantal binnengehaalde werken, zodat er geen nodeloos staan te wachten?
  23. Eigenlijk heb ik een dual-core processor kan ik dan geen 2 keer BOINC installeren?
Ik zou de vragen op zich misschien wel nog wat opnieuw rangschikken naar gelang de prioriteit of de frequentie van de vraagstelling :D

Grtn,

Rayk
Steun de wetenschap en het forum en versterk ons boinc team! - voor meer info kijk op de hoofdpagina onder 'distributed computing'



"The beginning of knowledge is the discovery of something we do not understand" - Frank Herbert (1920-1986)

Gebruikersavatar
Berichten: 9.240

Re: [Boinc] handleiding en veelgestelde vragen, boinc

Ik zelf wilde, in tegenstelling tot Folding, de vragen 'waarom Boinc' en 'hoe Boinc' appart houden. Het waarom boinc is niet direct te antwoorden, maar word lichtjes uitgelegd in 'Wetenschapsforum goes Boinc' Ik zou het liever hier op 'hoe Boinc' houden.

Dat wil dus zeggen dat er op de eerste vraag alleen een kort antwoord kan komen (het is een gespreitberekeningsprogramma) en een link voor meer informatie, en achtergrond informatie naar de 'wetenschapsforum goes boinc' draad.

Maar een erg goed begin RAYK

Gebruikersavatar
Berichten: 846

Re: [Boinc] handleiding en veelgestelde vragen, boinc

4. Hoe weet ik of ik aangesloten ben bij het juiste team?

Eerst en vooral kun je kijken in de Boinc manager onder het tabblad 'Projecten', daar krijg je een lijst te zien van al de projecten waar je aan meewerkt, met onder andere ook in welk team je zit voor een bepaald project.

Afbeelding

Een 2de plaats waar je kunt kijken of je in een team aanwezig bent is op je account pagina van desbetreffend project. Je kunt op je account pagina geraken langs de Boinc Manager.

Onder het tabblad 'Projecten' heb je - als je een project heb geselecteerd teminste - links op het scherm een lijst met knoppen waaronder 'mijn account'. Als je hierop klikt wordt je browser opgestart en kom je op je persoonlijke account pagina terecht. Hier is het dan mogelijk om onder 'teams' je team te controleren.

in je Boinc manager, onder tabblad 'Projecten':

Afbeelding

op je account pagina:

Afbeelding



Steun de wetenschap en het forum en versterk ons boinc team! - voor meer info kijk op de hoofdpagina onder 'distributed computing'



"The beginning of knowledge is the discovery of something we do not understand" - Frank Herbert (1920-1986)

Gebruikersavatar
Berichten: 2.902

Re: [Boinc] handleiding en veelgestelde vragen, boinc

@RaYK, goed begin et duidelijke plaatsjes, in die tekst kan misschien nog wat veranderd worden door een paar woorden te verwisellen ofzo maar da tis eindafwerking.

Wat er momenteel nog ontbereekt aan dat stuk is naar mijn mening hoe belangrijk het is dat het juist team gekozen wordt.

Ik zou als inleiding wat vertellen over statiestieken die inividueel werken en per team, als je niet bent aangesloten bij een team dat die punten dan enkel voor je eigen account meetellen e.d. Zoiets ontbreekt nog.

Voor de rest tof dat je die afbeeldingen gemaakt hebt want dat is voor een beginner vaak de doorslag, 'een duidelijke beschrijving'.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.902

Re: [Boinc] handleiding en veelgestelde vragen, boinc

Ik ben bezig aan een klein stukje te schrijven over verschillende statistiek pagina's e.d.

Waar je kan zien welke scores iedereen heeft, de voor- en nadelen.

Gebruikersavatar
Berichten: 343

Re: [Boinc] handleiding en veelgestelde vragen, boinc

Als ik gedaan ben met de examens (vrijdag de laatste) zal ik ook eens kijken wat ik kan doen.
Laat je PC rekenen als hij toch niets te doen heeft, en help de mensheid een handje: ga naar ons subforum Distributed Computing en doe mee met 1 van de BOINC-projecten!!!



"Anyone who is not shocked by quantum theory has not understood it." (N. Bohr)

Gebruikersavatar
Berichten: 846

Re: [Boinc] handleiding en veelgestelde vragen, boinc

jup, vrijdag ook mijn laatste examen 'elektrotechniek' :D dus ik ga dan zo rap mogelijk kijken om vraag 4 beter af te werken zoals Ruben01 zei.
Steun de wetenschap en het forum en versterk ons boinc team! - voor meer info kijk op de hoofdpagina onder 'distributed computing'



"The beginning of knowledge is the discovery of something we do not understand" - Frank Herbert (1920-1986)

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.259

Re: [Boinc] handleiding en veelgestelde vragen, boinc

Algemene tip aan auteurs: hou afbeeldingen maximaal 580 pixels breed. Zo worden ze weergegeven zónder dat akelige verkleiningsbalkje erboven, want dat zorgt altijd voor akelige vervormingen die o.a. tekst onleesbaar maken zonder klikken.

Probeer ook zoveel mogelijk het gebruik van afbeeldingen te beperken. Later moeten die overgebracht worden naar de WSF-server en als dat er honderd worden wordt dat een akelige klus. Ik weet niet of het (om diverse redenenen) verstandig is Jan en Alleman (waarmee ik niks negatiefs bedoel richting eenieder die hieraan meewerkt) toegang te geven tot de WSF-server om hun afbeeldingen rechtstreeks daar onder te brengen.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 846

Re: [Boinc] handleiding en veelgestelde vragen, boinc

De afbeeldingen die ik gebruikte in mijn post zijn upgeload naar mijn webspace, waar ik eigelijk totaal geen bezwaar tegen heb, anders zou ik het ook nooit gedaan hebben in de eerste plaats :D , ze kunnen daar blijven staan maar dan heb je natuurlijk wel het risico dat als ik alles wegsmijt (perongeluk dan:p) de afbeeldingen verloren raken.
Steun de wetenschap en het forum en versterk ons boinc team! - voor meer info kijk op de hoofdpagina onder 'distributed computing'



"The beginning of knowledge is the discovery of something we do not understand" - Frank Herbert (1920-1986)

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.259

Re: [Boinc] handleiding en veelgestelde vragen, boinc

En precies daarom :D moeten die afbeeldingen t.z.t. hoe dan ook naar de WSF-server.

Ruben01 en DPW weten daar wel weg mee, maar ik voel er weinig voor om dat helemaal voor iedereen open te gooien. Het risico dat het een zootje wordt lijkt me niet denkbeeldig. Nogmaals, da's niks persoonlijks.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 2.902

Re: [Boinc] handleiding en veelgestelde vragen, boinc

Jan van de Velde schreef:En precies daarom :D moeten die afbeeldingen t.z.t. hoe dan ook naar de WSF-server.

Ruben01 en DPW weten daar wel weg mee, maar ik voel er weinig voor om dat helemaal voor iedereen open te gooien. Het risico dat het een zootje wordt lijkt me niet denkbeeldig. Nogmaals, da's niks persoonlijks.
Daar moet je je geen zorgen over maken Jan. Als we iets meer hebben gemaakt dan kan RaYK de afbeeldingen misschien doorsturen naar mij en dan regel ik het wel zodat die op de server komen te staan. Zo kan er niet opeens iets perongeluk worden verwijderd ofzo en staat alles samen.

Mijn stukje zal voor vanavond worden of anders morgen, de examens waren afgelopen en dan zijn die eerste dagen zeer zware tijden :D . Als ik nu iets zo neerschrijven denk ik dat de kwaliteit niet zo goed zal zijn dus liever op een helder moment meteen iets goed schrijven.

Gebruikersavatar
Berichten: 846

Re: [Boinc] handleiding en veelgestelde vragen, boinc

Eigelijk toch al erg dat de periode net na de examens altijd zwaarder is dan de examenperiode zelf eh :D
Steun de wetenschap en het forum en versterk ons boinc team! - voor meer info kijk op de hoofdpagina onder 'distributed computing'



"The beginning of knowledge is the discovery of something we do not understand" - Frank Herbert (1920-1986)

Gebruikersavatar
Berichten: 2.902

Re: [Boinc] handleiding en veelgestelde vragen, boinc

Handleiding distributed computing: BOINC

Auteur: Ruben01

#.# De statistieken van BOINC:

Zoals je ondertussen in de BOINC handleiding hebt kunnen lezen krijgt je computer na het indienen van een taak telkens een aantal credtis. Het aantal verkregen credits is afhankelijk van de tijd dat je computer gerekend heeft aan de betreffende taak.

De credits die je verkregen hebt worden opgenomen in statistieken. Van BOINC zijn er verschillende statistieken die vaak voor het grootste deel overeenkomen met elkaar.

#.# De officiële BOINC statistieken:

Van elk project waar je aan meewerkt zijn er officiële statistieken beschikbaar op de website van het betreffende project. Deze statstieken zijn niet zo uitgebreid maar zijn soms wel handig om te kijken wie er nu van het team meedoet aan een bepaald project.

Wanneer we naar de site van het project gaan dan kan je daar bij de teams naar wetenschapsforum zoeken.

De pagina die ja dan krijgt ziet er dan ongeveer uit als de volgende:Wetenschapsforum bij SETI@Home. Als voorbeeld is hier genomen het SETI@Home project. Bij een ander project gaat er dezelfde informatie worden weergegeven. De opmaak van de pagina kan er mogelijk anders uitzien, deze is namelijk verschillend bij alle projecten.

De bovenstaande methode voor het opzoeken van de statistieken bij de verschillende projecten is vooral bedoeld voor wanneer je graag naar de statistieken wil kijken wanneer de BOINC cliënt nog niet geïnstalleerd is op je pc. Wanneer de BOINC cliënt geïnstalleerd is dan is het veel makkelijk deze te raadplegen via de cliënt.

Voor het raadplegen van de statistieken via de cliënt ga je naar het tabblad 'Projecten'. Daarna slecteer je het project waarvan je graag naar de statistieken pagina wil gaan en dan krijg je in de linker menubalk de functie 'Mijn team'.

Via dit menu wordt de statistieken pagina geladen in je standaardbrowser.

De officiële statistieken zijn meestal het snelst aangepast aan de verkregen punten van de verschillende projecten.

Het nadeel aan deze pagina is dat je enkel gegevens krijgt van het project waar je de pagina van hebt opgevraagd. Je krijgt dus geen informatie over BOINC combined. Deze statistieken kunnen wel eens zorgen voor een mooie vergelijking tussen verschillende teamleden die aan een bepaald project meedoen.

#.# De BOINC combined statistieken:

Wanneer je het wetenschapsforum team wil vergelijken met een andere teams over gans de wereld voor alle BOINC projecten dan moet je gaan kijken in de BOINC combined statistieken.

BOINC combined heeft geen officiële statistieken maar er zijn veel verschillende websites waar je de statistieken kan bekijken die meestal wel up-to-date (ze worden dagelijks volledig aangepast) zijn.

Doordat de statistieken servers een enorme hoeveelheid aan gegevens moeten verwerken worden de pagina's niet allemaal op dezelfde moment aangepast. De websites kunnen dus af en toe wel eens een aantal posities en credits van elkaar verschillen maar meestal zijn deze 'fouten' redelijk beperkt.

Voor mijlpalen te controleren, nieuwe bezoekers te verwelkomen, positie in den landenstatistieken, ... gebruiken op wetenschapsforum meestal de volgende 2 websites:

All project stats: wetenschapsforum

BOINC stats: wetenschapsforum

BOINC stats: wetenschapsforum (teamleden)

De verschillende functies van de statistiekpagina's gaan we hier niet allemaal bespreken omdat de handleiding anders te lang zou worden. De pagina's zijn meestal wel duidelijk zodat de meeste computergebruikers hiermee overweg kunnen. Belangrijke veranderingen worden bijna altijd vermeld in het distributed computingforum dus door regelmatig het forum te bezoeken kom je over de statistieken al een heleboel te weten.

Dit is het stukje tekst i.v.m. de statistieken, graag een beetje feedback ...

Gebruikersavatar
Berichten: 2.902

Re: [Boinc] handleiding en veelgestelde vragen, boinc

Dit is het volgende stukje waar ik aan ga werken.
Handleiding distributed computing: BOINC

Auteur: Ruben01

#.# BOINC en multiple-core processor:

Reageer