Paardenmelk

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 2

Paardenmelk

Ik weet niet ofdat er al een topic over geopend is.

Is paardenmelk extra gezond gezonder dan koemelk vraag ik me af. Zelf ben ik heel negatief probeer het uit een neutrale houding te zeggen.

Zijn er al onderzoeken gebeurd?

Als ik even in google intype Paardenmelk. Dan krijg je eerst de reclame sites.

Maar waarom onmiddelijk die aan de kant schuiven.

Hier staat dat een studie is uitgevoerd.

http://www.equilac.be/equilac-studie.htm

Het gaat over eczeem, ik dacht dat eczeem veel pieken en dalen had? En resultaat dat er 30% verbetering was.

Maar met 23 personen erg weinig dus.

En misschien heeft equilac voor de studie betaald?

Dus ik weet niet ofdat je deze studie mag vertrouwen?

Zou het kunnen dat deze mensen gewoon wat in hun voeding tekort hadden? Omegas?

Dat er geen goedkoper alternatief is?

Wat misschien iets is wat niet onderzocht is: Dat er speciale eiwitten erin zitten (had ik gelezen) zoals bv met koemelk.

Beta Lactoglobuline

Glycomacropeptide

Alpha Lactalbumine

Immunoglobuline G

Bovine serum albumine

Waar ik ook aan dacht alle zoogdieren willen dat hun kindjes zo goed mogelijk laten opgroeien dus denk ik niet dat er zo'n groot verschil kan zitten tussen koemelk en paardemelk.

Weet er iemand iets meer van?

Berichten: 247

Re: Paardenmelk

Ik geloof dat het voordeel van paardenmelk is dat de hoeveelheid vetten in paardenmelk veel lager ligt. Bovendien is het gehalte aan lactose hoger waardoor het iets dichter aanleunt bij moedermelk van een vrouw. Om babys te voeden bij moeders die te weinig melkproductie hebben kan het dus mss iets gezonder zijn, al zijn er poedertjes die veel beter aanleunen bij de echte waarden, maarja sommigen willen toch liever puur natuur.

Eigenlijk ben ikzelf van mening dat melk zowieso niet echt supergezond is hoor, je hebt idd Ca nodig, maar die zit ook in andere stoffen dan in melk, vooral de lactose wordt toch wel vaak in verband gebracht met hyperactiviteit, concentratie en groeistoornissen. Iemand die daar meer over weet?

Ten derde ben ik zowiezo nogal kritisch tov die darmfloradrankjes waar ok paardenmelk bij zou horen, 'er zitten goede bacterien in of het versterkt je darmflora,... en zorgt zo dat je gezond blijft.' Mijn vraag daarbij: Als daar echt zulke goede bacterien inzitten, waarom gaan die dan niet van zichzelf prolifereren in je darmflora en moet je toch elke dag zon drankje drinken?

mvg

steve

Berichten: 2

Re: Paardenmelk

steve schreef:Ik geloof dat het voordeel van paardenmelk is dat de hoeveelheid vetten in paardenmelk veel lager ligt. Bovendien is het gehalte aan lactose hoger waardoor het iets dichter aanleunt bij moedermelk van een vrouw. Om babys te voeden bij moeders die te weinig melkproductie hebben kan het dus mss iets gezonder zijn, al zijn er poedertjes die veel beter aanleunen bij de echte waarden, maarja sommigen willen toch liever puur natuur.

Eigenlijk ben ikzelf van mening dat melk zowieso niet echt supergezond is hoor, je hebt idd Ca nodig, maar die zit ook in andere stoffen dan in melk, vooral de lactose wordt toch wel vaak in verband gebracht met hyperactiviteit, concentratie en groeistoornissen. Iemand die daar meer over weet?

Ten derde ben ik zowiezo nogal kritisch tov die darmfloradrankjes waar ok paardenmelk bij zou horen, 'er zitten goede bacterien in of het versterkt je darmflora,... en zorgt zo dat je gezond blijft.' Mijn vraag daarbij: Als daar echt zulke goede bacterien inzitten, waarom gaan die dan niet van zichzelf prolifereren in je darmflora en moet je toch elke dag zon drankje drinken?

mvg

steve
Bedankt.

Lactose is inderdaad niet zo goed maar al bij al valt het wel mee, snel koolhydraat, intollerantie.

Weet je de energetische waarde van paardenmelk?

Gebruikersavatar
Berichten: 6.716

Re: Paardenmelk

Ik geloof dat het voordeel van paardenmelk is dat de hoeveelheid vetten in paardenmelk veel lager ligt. Bovendien is het gehalte aan lactose hoger waardoor het iets dichter aanleunt bij moedermelk van een vrouw. Om babys te voeden bij moeders die te weinig melkproductie hebben kan het dus mss iets gezonder zijn, al zijn er poedertjes die veel beter aanleunen bij de echte waarden, maarja sommigen willen toch liever puur natuur.
Moedermelk is vooral gezond door de antistoffen die erin zitten en het extreem hoge vetgehalte in de "achtermelk". ( http://nl.wikipedia.org/wiki/Borstvoeding ). Paardenmelk bevat veel minder vet dan moedermelk (wat juist slecht is voor de baby) en teveel natrium.

http://www.skepsis.nl/paardenmelk.html :
Lijkt paardenmelk op moedermelk?

De samenstelling van paardenmelk zou meer op moedermelk lijken dan de samenstelling van koeienmelk, wat het tot een wondermiddel voor volwassenen zou maken. Men vergeet daarbij twee grote verschillen tussen paardenmelk en moedermelk: paardenmelk bevat veel minder vet en veel meer natrium dan moedermelk, en, vooral, dat lage vetgehalte maakt paardenmelk zonder meer ongeschikt als babyvoeding. Een baby heeft dat vet in de moedermelk – die veel vetter is dan volle koemelk – broodnodig. Het is de voornaamste energiebron voor de geweldige groei van een baby in dat eerste levensjaar. En tien keer de hoeveelheid natrium van moedermelk is ook slecht voor de baby. De nieren van jonge kinderen kunnen niet overweg met een overdosis natrium. Het kan leiden tot hypernatriëmische stuipen met permanente hersenschade. Dit komt onder meer voor bij het gebruik van macrobiotische kindervoeding.
Lees ook de rest van het artikel om de "mythen" rondom paardenmelk in context te plaatsen.
I am not young enough to know everything - Oscar Wilde

Berichten: 247

Re: Paardenmelk

Bedankt voor de info veertje, ik schreef gewoon het eerste wat in me op kwam ivm met paardenmelk, maar het is dus blijkbaar zeker niet gezonder dan koemelk. In elk geval denk ik dat paardenmelk overdreven commercieel gehyped wordt, en dat de werking ivm de ziekte van crohn, eczema,... niet voldoende evidence based is. Dus ik zou er niet te snel te veel voor betalen.

Gebruikersavatar
Berichten: 4.220

Re: Paardenmelk

Graag zou ik nog even inhaken op de eiwiten die je noemt in een van je vorige posts.

Thing is: eiwitten worden na inname tot aan de grond toe afgebroken in het maag-darm kanaal. Eiwitten kan je zien als Lego/bouwpakketjes: het autotje dat je eet wordt gesloopt tot je de afzonderlijke bouwstenen (aminozuren) over hebt. En juist die neem je op, om er later je eigen eiwitten van te bouwen.

Over het algemeen krijg je de verschillende bouwstenen (zo'n 20 stuks) zonder problemen binnen. Er zijn echter wel eiwitten met bijvoorbeeld hoge cysteine-content, waar een zwavelatoompje aan hangt terwijl de meeste aminozuren geen zwavel bevatten.
Of course, the theory of relativity only works if you're going west.

-Calvin-

Reageer