Boekenclub: themaboeken

Moderator: Rhiannon

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 11.085

Boekenclub: themaboeken

Omdat het stemmingssysteem op dit ogenblik geëvalueerd wordt, maar we de boel toch niet stil willen laten vallen, willen we deze keer even kijken of dit thema aanslaat:

Boeken waarop een song gebaseerd is
  1. Wuthering Heights van Emily Brönte inspireerde Kate Bush tot het gelijknamig nummer.
  2. Brave New World van Aldous Huxley, inspireerde Iron Maiden tot het gelijknamig nummer.
  3. L'étranger van Albert Camus inspireerde The Cure tot het nummer Killing an Arab
  4. In der Strafkolonie van Franz Kafka inspireerde Joy Division tot het nummer Colony
  5. The ground beneath her feet van Salman Rushdie, inspireerde U2 tot het gelijknamig nummer (dat Rushdie hielp schrijven)

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 4.351

Re: Boekenclub: themaboeken

Omdat het stemmingssysteem op dit ogenblik geëvalueerd wordt, maar we de boel toch niet stil willen laten vallen, willen we deze keer even kijken of dit thema aanslaat:


Ik vind dit een leuke manier van boeken uitzoeken. Mijn keuze valt op Wuthering Heights.
Contra principia negantem disputari non potest.

Gebruikersavatar
Berichten: 3.135

Re: Boekenclub: themaboeken

Ik vond de manier hoe boeken werden ingebracht niet verkeerd. Zo kwam ik er toe boeken te lezen van schrijvers die ik niet kende.

Van de hierboven voorgestelde boeken heeft Wuthering Heights van Emily Brönte mijn voorkeur.
Heb je interesse in journalistiek? Wij zoeken versterking! Speurwerk, deel van het team, meer weten: klik.

Gebruikersavatar
Berichten: 6.716

Re: Boekenclub: themaboeken

Ook ik lees het liefst Wuthering Heights.
I am not young enough to know everything - Oscar Wilde

Berichten: 15

Re: Boekenclub: themaboeken

Ik kies voor Brave New World van Aldous Huxley.

Gebruikersavatar
Berichten: 6.905

Re: Boekenclub: themaboeken

Wuthering Heights!
Het vel van de beer kunnen verkopen vraagt moeite tenzij deze dood voor je neervalt. Die kans is echter klein dus moeten we zelf moeite doen.

Berichten: 247

Re: Boekenclub: themaboeken

ik kies voor l'étranger ! Zeker als je het in het Frans leest echt de moeite, niet te dik, filosofische invalshoek, zeer veel lagen van vertelstructuur en enorm veel motieven!

Wuthering heights staat wel op 2 bij mij.

Brave new world vond ik iets minder goed al blijft hij nog best appreciabel. Ik heb de duivelsverzen Rushdie gelezen en die vond ik echt slecht eigenlijk, zo gek geschreven, mss vinden sommigen dat vernieuwen en daardoor goed maar dat was echt niet mijn stijl, is deze in hetzelfde stramien geschreven of beter?

Gebruikersavatar
Berichten: 11.085

Re: Boekenclub: themaboeken

Ik heb de duivelsverzen Rushdie gelezen en die vond ik echt slecht eigenlijk, zo gek geschreven, mss vinden sommigen dat vernieuwen en daardoor goed maar dat was echt niet mijn stijl, is deze in hetzelfde stramien geschreven of beter?
Ik moet eerlijk bekennen dat De Duivelsverzen in mijn boekenkast staat, maar dat ik er om één of andere reden telkens in stop na een tiental bladzijden. De Grond Onder Haar Voeten (toch ook een turf van 620 blz.) beviel me wél. Wat op de achterflap staat, klopt: het is een hervertelling van het verhaal van Orpheus en Euridice, waarin cultuurbotsingen en de geschiedenis van de popmuziek en nog veel meer aan bod komt.

Steve, ik zie dat je niet op onze boekenclubledenlijst staat. Lees je mee? En zet ik je dan op de lijst of zou het iets eenmalig zijn?

Gebruikersavatar
Berichten: 33

Re: Boekenclub: themaboeken

De newbie verkiest (eveneens) L'étranger.

Gebruikersavatar
Berichten: 6.716

Re: Boekenclub: themaboeken

Aan iedereen:

Onze excuses voor het laten liggen hiervan. Er was in het begin niet veel respons op deze topic en in mei/juni zaten we met examens en dergelijke. Omdat we het idee hadden dat velen met soortgelijke belemmeringen zaten hebben we deze topic toen ook niet meer omhoog gekickt.

Het lijkt ons dus verstandig om dit te laten rusten tot na de zomervakantie, dan komt iedereen vanzelf weer regelmatig online en kunnen we weer starten met een nieuwe leesronde. Voor diegenen die nu nog niet weg zijn/te druk zijn, geef alvast je voorkeur aan, dan kunnen we na de zomervakantie sneller van start.
I am not young enough to know everything - Oscar Wilde

Gebruikersavatar
Berichten: 6.905

Re: Boekenclub: themaboeken

Is er nog genoeg animo om verder te gaan met de stemming? Daarna kunnen we eventueel met het lezen starten.
Het vel van de beer kunnen verkopen vraagt moeite tenzij deze dood voor je neervalt. Die kans is echter klein dus moeten we zelf moeite doen.

Reageer