Cursussen onderweg: status en actie

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.259

Cursussen onderweg: status en actie

CURSUSSEN ONDERWEG: STATUS EN ACTIE


De mini- en microcursussen voldoen kennelijk aan een behoefte. De 14 gepubliceerde cursussen samen scoren zo'n 400 hits per dag, en wat belangijker is, de gemiddelde bezoekduur daarbij is ruim 6 minuten. Dat betekent dat er zeker niet alleen maar eens wordt doorgebladerd, maar dat gemiddeld genomen elke cursus toch zeker een paar keer per dag serieus wordt bestudeerd.


Dus is het de moeite waard om dit pakket uit te breiden. Om te beginnen willen we iedereen daarom eens op de hoogte houden van wat er achter de schermen op dit gebied gebeurt. Hieronder vind je een overzicht van onderhanden cursussen en de toestand waarin die zich bevinden. We zullen dat regelmatig actualiseren.


Commentaar en ideeën kun je in deze topic naar hartelust toevoegen.


Heb je zelf een idee voor een mini-of microcursus?


Stel jezelf even de volgende vragen:
  • kunnen we de toegevoegde waarde voor Wetenschapsforum en de internetpopulatie omschrijven, vergeleken met een link/links naar werk over een vergelijkbaar onderwerp op internet?
  • wie zijn de doelgroep, dus op welk niveau/aansluitend op welk niveau zou moeten worden geschreven?
  • kan het onderwerp inderdaad van behapbare omvang blijven, eventueel behapbare omvang per afzonderlijk publiceerbaar onderdeel? (in dat laatste geval moeten de onderdelen wel op zichzelf kunnen staan)
  • heb je misschien zelfs al een een plan met een eerste opzet, bijvoorbeeld in de vorm van een hoofdstukindeling? Dit hoeft niet in beton gegoten te zijn, al schrijvende zijn aanpassingen ongetwijfeld nodig. Maar het discussieert al makkelijker.
Als je deze vragen in grote lijnen weet te beantwoorden, lanceer dan je idee hieronder. Dan kunnen we bespreken of het inderdaad wat zou kunnen worden.


Zou je zelf aan zoiets willen meewerken, als auteur of als actief proeflezer?


Stel jezelf even de volgende vragen:
  • kan ik er minstens een ruim uur per week voor vrijmaken, en heb ik ook de discipline dat te zullen doen?
  • kan ik me verplaatsen in het niveau van de doelgroep?
potentiële auteurs:
  • kan ik een beetje omgaan met de opmaakcodes van dit forum?
  • kan ik omgaan met (uiteraard opbouwende) kritiek, en ben ik in staat om uit de club aangedragen ideeën in eigen werk te verwerken?
  • kan ik helder en gestructureerd schrijven (reken overigens ook gerust op hulp, je hoeft écht niet álles zelf te doen)
Kun je deze vragen met "minstens redelijk" beantwoorden?

Stuur dan eens een PB aan cursuscoördinator Jan van de Velde .

Onderschat het overigens niet. De huidige cursussen zijn echt niet op een regenachtige zondagmiddag even gauw in elkaar geflanst.


WERK IN UITVOERING:

(laatste wijzigingsdatum, zie hieronder)

WERKTITEL NIVEAU AUTEUR(S) ACTIE OPMERKINGEN
STADIUM: IDEE
java programmeren starter Evil Lathander -- starten na examens
eiwitten eind midd. Luciferstarten?basis eiwitten in "Wat is DNA (basis)"
Rekenen met machten van 10 instap gezocht ----
formules herschrijven instap Phys? starten --
atoombouw eind midd. gezocht -- voortbouwen op basis
(Zwaarte)kracht midd. gezocht -- --
helpitems forumfuncties nvt gezocht van alles nog vele items in diverse stadia
STADIUM: BASIS AANWEZIG
hoe werkt een diode/led middelbaar gezocht----
Tips multiple-choice / meerkeuzevragen midd. gezocht -- eigenlijk alleen

uitgebreide redactie nodig
Scheikundig rekenen (vanaf)

basis
gezocht -- compleet discussie-

topic loopt
STADIUM: ONDERWEG
Handleiding BOINC nvt Ruben01, DPW uitbreiden --
Significante cijfers instap Nikske, Heezen schrijven, redactie --
warmtecapaciteit rekenen instap Jan van de Velde herschrijven --
atoombouw (basis) instap PdeJongh schrijven --
STADIUM: (EIND)REDACTIE
2e graadsvergelijkingen midd.

.
Revelation -- --
Satellieten, baanmechanica hbo Dr.Who? -- --
STADIUM: KORTGELEDEN GEPLAATST
ruimte-tijd: een voorstelling nvt Rogier -- --
Goniometrie: sinus, cosinus en tangens instap StrangeQuark et al -- --
Wat is DNA basis Mrtn et al -- --
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 2.504

Re: Cursussen onderweg: status en actie

Ik zou best een cursus Java kunnen schrijven.


Zeer basis, beperkt tot consoloe applicaties.


Java is en blijft de makkelijkste taal om het concept van Object-oriented programmeertalen aan te leren.


Zou wel voor deze zomer zijn, na m'n examens
"Invisible Pink Unicorns are beings of great spiritual power. We know this because they are capable of being invisible and pink at the same time. Like all religions, the Faith of the Invisible Pink Unicorns is based upon both logic and faith. We have faith that they are pink; we logically know that they are invisible because we can't see them."

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.259

Re: Cursussen onderweg: status en actie

We vinden het wél belangrijk dat onze cursussen een meerwaarde bieden, gelijk maar eens advocaat van de duivel spelen dus:

kunnen we de toegevoegde waarde voor Wetenschapsforum en de internetpopulatie omschrijven, vergeleken met een link/links naar werk over een vergelijkbaar onderwerp op internet?
Als ik dan zo eens rondgoogle vind ik wel een en ander op dit gebied. Ik heb zelf geen idee wat het praktisch waard is (ik ben lang geleden blijven steken in GWBasic in de tijd dat computers voor privé gebruik nog voornamelijk wat intelligent speelgoed annex veredelde typemachines waren.)


Maar goed, wat zou eigenlijk het onderscheid zijn tussen wat jij voor ogen hebt en wat bijvoorbeeld hier

http://nl.wikibooks.org/wiki/Programmeren_in_Java/Basis

te vinden is?
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 2.504

Re: Cursussen onderweg: status en actie

Die wikibooks entry geeft inderdaad een mooie uitleg, alhoewel ze mooi de uitleg over Strings compleet overslaan.


Het geeft een mooi idee van hoe de dingen werken, en legt de basis goed uit.


Ontbrekend is een uitleg naar de interne logica van sommige elementen.


Ook ontbreekt enige uitleg naar de compatibiliteit van de verschillende primitieve types en het nut ervan.


De uitleg staat in feite vol mooie truukjes die zeggen: "als je dit doet met die code, zal je dat uitkomen"


maar een uitleg van "waarom" ontbreekt in de meeste gevallen. Da's iets wat ik zie dat zelfs veel mensen in mijn klas niet begrijpen.


Als je vraagt of ik een meerwaarde zou kunnen geven, dan inderdaad ik geloof wel dat ik dat kan.
"Invisible Pink Unicorns are beings of great spiritual power. We know this because they are capable of being invisible and pink at the same time. Like all religions, the Faith of the Invisible Pink Unicorns is based upon both logic and faith. We have faith that they are pink; we logically know that they are invisible because we can't see them."

Gebruikersavatar
Berichten: 4.810

Re: Cursussen onderweg: status en actie

Volgens mij kan het wel een meerwaarde geven indien je java achter de schermen wil gaan uitleggen. Java syntax uitleggen daar geef je idd niks extra meer mee omdat daar genoeg info over te vinden is. Alhoewel de interne werking van java vrij makkelijk en kort uit te leggen is als je bij de basis blijft hangen. Maar veel mensen begrijpen die vaak echter al niet echt. Een interne werking van C++ zou bv ook mooi zijn (omdat deze echt een stuk complexer is).

Berichten: 2.504

Re: Cursussen onderweg: status en actie

Pas volgend jaar stappen we in de cursus programeren over op C#. Enige dat ik daarvan weet is dat je er ook de cijfers 0 en 1 aan booleans kunt toekennen :D


Nja, we kregen de uitleg over de interne logica 2 maand geleden te zien, nadat we de basis gezien hadden. Nu snappen nog een hoop mensen het nog niet. In het begin is het wat absrtact, zeker voor wie totaal nieuw is tot Object-oriented talen, maar na een weekje van trial and error lukte het me wel tot een mooie oplossing te komen die goedt deed inzien hoe het echt werkt.


Ook vorige week nog kwam de vraag hoe het kwam dat na een bewerking op een array, een andere array in een andere klasse de correct aangepaste waarden kon weergeven van die array, alhoewel ze in aparte klassen onder andere namen gedeclareerd waren.


Van de 30 man die er zat wisten 3 mensen het correcte antwoord...
"Invisible Pink Unicorns are beings of great spiritual power. We know this because they are capable of being invisible and pink at the same time. Like all religions, the Faith of the Invisible Pink Unicorns is based upon both logic and faith. We have faith that they are pink; we logically know that they are invisible because we can't see them."

Gebruikersavatar
Berichten: 4.810

Re: Cursussen onderweg: status en actie

Van de 30 man die er zat wisten 3 mensen het correcte antwoord...


Komt me heel bekend voor :D

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.259

Re: Cursussen onderweg: status en actie

nog anderen met commentaren over het basiscursus JAVA-idee ??
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 94

Re: Cursussen onderweg: status en actie

ff tussendoor: bij biologie loop ik steeds weer aan tegen mitose vooral meiose (niemand schijnt het goed te kunnen uitleggen). Is het een idee om daar een cursus(je) over te maken? (wil ik evt zelf wel aan meehelpen)

Gebruikersavatar
Berichten: 6.905

Re: Cursussen onderweg: status en actie

nog anderen met commentaren over het basiscursus JAVA-idee ??


Wat gaat de doelgroep zijn van de cursus Java:

Leren programmeren, of leren programmeren in Java? De twee zijn een wezenlijk verschil. De laatste is vooral java georiënteerd terwijl de eerst abstracter is met pseudo-code en voorbeelden uit verschillende talen.

Ook een vraag die ik mij stel is of dat Java wel de beste taal is om mee te starten. (Wat uiteraard persoonlijke smaak/voorkeur is van ieder voor zich) Wat zijn de argumenten hiervoor?
Het vel van de beer kunnen verkopen vraagt moeite tenzij deze dood voor je neervalt. Die kans is echter klein dus moeten we zelf moeite doen.

Gebruikersavatar
Lorentziaan
Berichten: 99

Re: Cursussen onderweg: status en actie

Die laatste vraag kwam ook bij me op.

Ik denk dat het belangrijkste argument is dat Java veel wordt gebruikt in het onderwijs.
Raga

Berichten: 2.504

Re: Cursussen onderweg: status en actie

Het zou ten eerste de programmatie in Java specifiek zijn.


En zoals reeds eens gezegd geweest is: Java is de ultieme springplank naar andere Objectoriented talen. Daarom dat ik ook interne logica wil meegeven, sinds de meeste Objectoriented talen voor het grootste deel op een soortgelijke interne structuur steunen


De reden waarom java de beste taal is om mee te starten is de eenvoud van de taal. Dat was ook het doel van de taal toen die ontworpen werdt. Het idee was de rauwe kracht van C++ in een nieuw jasje te stoppen, dat veel makkelijker te begrijpen was.


Niet om te zeggen dat Java een soort alternatie van C++ is, helemaal niet, maar dat was waar men vanuitging toen men eerst een nieuwe taal wou ontwikkelen, wat uiteindelijk tot Java leidde.


Het enige nadeel aan Java dat je op wiki of andere sites kunt vinden is dat de Error Exceptions nogal abstract zijn en soms moeilijk te begrijpen, maar dat is enkel als je met dingen als servers, bestanduitwisseling en dergelijke dingen gaat werken. De errors van simpele rekenbewerkingen en Arrayplaatsingen zijn bijzonder makkelijk op te lossen, vind ik toch...


Anyways, waarom Java, omdat het de enige taal is die ik momenteel kan EN zo ongeveer alle scholen gebruiken het om inleiding op programeren te geven. De meerderheid allesinds. En sinds we in een democratie leven volg ik nog steeds wat de meerderheid nodig heeft, Java dus.
"Invisible Pink Unicorns are beings of great spiritual power. We know this because they are capable of being invisible and pink at the same time. Like all religions, the Faith of the Invisible Pink Unicorns is based upon both logic and faith. We have faith that they are pink; we logically know that they are invisible because we can't see them."

Gebruikersavatar
Berichten: 6.905

Re: Cursussen onderweg: status en actie

Je hebt een punt. Aangezien er redelijk wat studenten op het forum zitten is het zeker de belangrijkste taal.


Jammer genoeg behoort mijn opleiding niet tot de meerderheid en zo heb ik een belachelijke taal gekregen i.p.v. Java. (lees: ik zal zeker je cursus ondersteunen en lezen :D )
Het vel van de beer kunnen verkopen vraagt moeite tenzij deze dood voor je neervalt. Die kans is echter klein dus moeten we zelf moeite doen.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.259

Re: Cursussen onderweg: status en actie

OK, JAVA is aan de ideeën toegevoegd (zie topicstart).


Ik stel voor dat Evil zolang even een topic opent in praktische wetenschappen/programmeren om de discussie een beetje verder te laten sudderen?

Even tussendoor: bij biologie loop ik steeds weer aan tegen mitose vooral meiose (niemand schijnt het goed te kunnen uitleggen). Is het een idee om daar een cursus(je) over te maken? (wil ik evt zelf wel aan meehelpen)
Een idee is het in elk geval. Maar ik zie zo gauw niet wie dat op zich zou moeten/willen/kunnen nemen. En ik zie ook nog niet wat voor vorm/inhoud dat zou moeten krijgen, en of dat een meerwaarde t.o.v. beschikbare literatuur zou geven. Dat zou ik dan eerst wel eens een klein beetje onderbouwd willen zien.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.259

Re: Cursussen onderweg: status en actie

nog geheel open: meiose en mitose


overigens: is er iemand in de zaal die Kirchhoff's wetten kan ontdoen van het "moeilijkmoeilijk" waas?
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Reageer