Waterglas niet vormvast na uitharden?

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 5

Waterglas niet vormvast na uitharden?

Op dit Forum ben ik beland na enig zoekwerk omtrent waterglas, ofwel natriumsilicaat. Hobbymatig ben ik met deze stof bezig; ik wil het gebruiken in de modelbouwhobby, om er "water" van te maken. Dus een sloot, vijver, rivier etc.

Nu is er weinig bekend over waterglas, maar vooral dat het in de bouw gebruikt wordt om muren waterdicht te maken.

Op de fles (van een halve liter, die 1,85 euro kostte) staat dat als het eenmaal uitgehard is, het alleen nog mechanisch te verwijderen is.

Ook moet men tijdens het uitharden oppassen dat er geen water bij komt, dit veroorzaakt witte uitslag.

Nu komt het: ik heb in een stuk hardschuim een proef-miniatuurvijver uitgesneden en deze met laagjes waterglas gevuld, telkens na uitharding een volgend laagje. Echter tot mijn grote verbazing/teleurstelling blijkt dat het waterglas niet echt uit lijkt te harden; als ik er water op giet, lijkt er opnieuw een laag waterglas te ontstaan. Dit laagje hardt mooi vlak uit, maar de oppervlakt reageert wederom op water, lost schijbaar weer gewoon op. Ook als ik het schijnbaar uitgeharde 'waterpartijtje' in de zon zet, komen er rimpels op barsten in.

Heeft iemand een idee hoe dit kan?

Berichten: 3

Re: Waterglas niet vormvast na uitharden?

HuubvG schreef:Op dit Forum ben ik beland na enig zoekwerk omtrent waterglas, ofwel natriumsilicaat. Hobbymatig ben ik met deze stof bezig; ik wil het gebruiken in de modelbouwhobby, om er "water" van te maken. Dus een sloot, vijver, rivier etc.

Nu is er weinig bekend over waterglas, maar vooral dat het in de bouw gebruikt wordt om muren waterdicht te maken.

Op de fles (van een halve liter, die 1,85 euro kostte) staat dat als het eenmaal uitgehard is, het alleen nog mechanisch te verwijderen is.

Ook moet men tijdens het uitharden oppassen dat er geen water bij komt, dit veroorzaakt witte uitslag.

Nu komt het: ik heb in een stuk hardschuim een proef-miniatuurvijver uitgesneden en deze met laagjes waterglas gevuld, telkens na uitharding een volgend laagje. Echter tot mijn grote verbazing/teleurstelling blijkt dat het waterglas niet echt uit lijkt te harden; als ik er water op giet, lijkt er opnieuw een laag waterglas te ontstaan. Dit laagje hardt mooi vlak uit, maar de oppervlakt reageert wederom op water, lost schijbaar weer gewoon op. Ook als ik het schijnbaar uitgeharde 'waterpartijtje' in de zon zet, komen er rimpels op barsten in.

Heeft iemand een idee hoe dit kan?
Hoi,

Denk dat ik het wel weet nl. dat waterglas oplosbaar is in water, dus als je er water opgiet wordt het waterglas steeds verdund.

Ik ben nl. werkzaam in een fabriek die waterglas maakt als je wat meer wilt weten mail mij.

Gr.

Berichten: 5

Re: Waterglas niet vormvast na uitharden?

Dank voor de reactie, ik zal per PB nog wat vragen als het mag.

Zelf ben ik er al achter dat de fles geen zuiver mengsel meer bevat. Er staat op de prijssticker ook een jaartal, 2004. Ik vermoedde al dat het goedje wellicht 'verouderd' was. Waarschijnlijk heeft het bij die drogist ook al een aantal jaartjes gestaan.

Ik heb nl een nieuw flesje gekocht en daar lukt het wel mee. Het wordt mooi helder en hard.

Waarom wordt het als waterwerend middel gebruikt als water het uitgeharde waterglas weer zou doen oplossen?

Berichten: 1

Re: Waterglas niet vormvast na uitharden?

Geert,

je geeft aan dat je in een fabriek werkt die waterglas produceerrt. Wellicht kan je dan aangeven of waterglas ook goed werkt op een houten vloer. Ik wil een eiken houten vloer in de keuken doorleggen en de parketteur geeft aan dat dat goed kan als hij de vloer behandelt met waterglas. Hij zegt dat er dan niets meer in dringt en dat het erg lang blijft zitten. Kan jij vanuit jouw ervaring aangeven of het inderdaad goed te verwerken is op hout?

Neuf

Berichten: 19

Re: Waterglas niet vormvast na uitharden?

Ik ben mij er van bewust dat dit een oud onderwerp is, maar misschien dat de antwoorden er nog zijn.
ik wil net als de laatste reageerder ook waterglas gebruiken om hout water dicht te maken. Is hier al iemand met ervaring?
hoeveel moet er op, hoe lang moet het drogen etc

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: Waterglas niet vormvast na uitharden?

De manier om waterglas in de bouw te gebruiken is het door de cementmortel heen te mengen. Alternatief kan het via gaten in een muur geinjecteerd worden voor nabehandeling. Het is in elk geval niet geschikt om gewoon na "drogen" watervast te zijn, dan zal het altijd oplosbaar blijven. Niet geschikt voor houten vloeren dus.

Reageer