de biologische klok van 25 uur

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 5

de biologische klok van 25 uur

Ik heb ooit gehoord dat ieder mens een biologische klok heeft, en dat deze zo'n 25 uur telt. D.w.z., in een van zonlicht afgesloten ruimte ga je dagelijks een uur later naar bed... WAAROM??!! We hebben toch al tijden kunnen wennen aan het 24 uur principe, dus waarom hebben al die jaren evolutie ons niet gewoon een goed tikkend klokje opgeleverd??

Gebruikersavatar
Berichten: 740

Re: de biologische klok van 25 uur

euh ik dacht dat het klokje veranderde met het licht en dus niet vast stond noch op 24 of 25 uur.

xd
"My foot is fine, the chair died, but I don't think it suffered."

Re: de biologische klok van 25 uur

Het klopt dat de biologische klok een iets langer ritme heeft dan 24 uur, maar waarom dit zo is is nog steeds niet duidelijk volgens mij. Er zijn wel theorieën over, maar welke dat zijn weet ik zo even niet. Een internetsearch levert misschien wat op...

Re: de biologische klok van 25 uur

ff wat anders. Het schijnt dat als je de klok bijv 10% sneller laat lopen, je ook 10% meer doet. Zo zou je dus in 1 uur het werk van 1 uur en 6 minuten doen, hoewel dit puur psychisch is.

Ik weet nie of dit echt zo is, maar het klinkt wel leuk

Re: de biologische klok van 25 uur

Wel appart die 25 uur, je zou eerder denken dat het 23 uur zou zijn omdat de aarde steeds langzamer gaat draaien :shock:

Berichten: 10

Re: de biologische klok van 25 uur

Ik heb een artikeltje gevonden in het archief vande Harvard Gazette, van de Harvard University. Zij claimen dat een onderzoeksteam onder leiding van Charles A. Czeisler de meest nauwkeurige metingen van ons bioritme hebben gedaan.
By recording the daily rhythms of hormones and body temperatures in 24 healthy young and old men and women over a one-month period, the researchers conclude that our internal clocks run on a daily cycle of 24 hours, 11 minutes.

"That’s slightly longer than 24 hours, but significantly shorter than past estimates of 25 hours," says Charles Czeisler, professor of medicine at the Harvard Medical School. "Researchers previously reported a range of 13 to 65 hours, with a median of 25 hours, 12 minutes. The variation between our subjects, with a 95 percent level of confidence, was no more than plus or minus 16 minutes, a remarkably small range."

William J. Cromie, Human Biological Clock Set Back an Hour, 15 juli 1999
Ons ware, hormonale bioritme lijkt dus ongeveer 24 uur en 11 minuten te zijn. De andere onderzoeken naar het menselijk bioritme waren niet betrouwbaar, om redenen die ook in het artikel staan. Het artikel staat op http://www.news.harvard.edu/gazette/1999/0...bioclock24.html.
Wel appart die 25 uur, je zou eerder denken dat het 23 uur zou zijn omdat de aarde steeds langzamer gaat draaien :shock:
Het verschil is dus veel kleiner (slechts 11 minuten), maar inderdaad, je zou, vanuit evolutionair historisch oogpunt, verwachten dat ons bioritme sneller is dan 24 uur, i.p.v. langzamer.

De aarde gaat namelijk langzamer draaien door de getijden (daar tegenover staat dat aardbevingen de aarde sneller laten draaien, maar dat heeft minder effect), dus in het verleden draaide de aarde sneller. In het verleden vond onze evolutie plaats dus we moeten eigenlijk aangepast zijn aan een kortere dag, i.p.v. een langere dag dan 24 uur. Lastig te verklaren.

Maar ik heb een mogelijke verklaring. Ik ben bezig in een boek waar de hydroplaattheorie uit de doeken gedaan wordt. Volgens de hydroplaattheorie zou een jaar vroeger 360 dagen gekend hebben, totdat een grote catastrofe ons trof, waardoor de aarde sneller ging draaien. De snelheid waarmee de aarde om de zon draait zou echter hetzelfde gebleven zijn.

Als een jaar even lang duurt, maar 360 dagen heeft, hoe lang zou één dag dan zijn?

Een jaar duurt 365 dagen, 5 uur, 48 minuten en 45,1814 seconden. In totaal zijn dat 31556925,1814 seconden in een jaar.

31556925,1814 / 360 = 87658,12550389

Dat is 24 uur, 20 minuten en 58,1255 seconden. Zeg maar 24 uur en 21 minuten.

Dus als deze theorie klopt, duurden dagen oorspronkelijk 24:21 in plaats van 24:00. Ons ritme is nog steeds gedeeltelijk aangepast aan de situatie vóór de catastrofe. Dit kan doordat wij mensen ons enigszins onttrekken aan natuurlijke selectie, en het bioritme niet persé zo dicht bij de werkelijke lengte van de dagen hoeft te zijn, om te kunnen overleven.

De auteur van de hydroplaattheorie geeft in zijn boek de volgende argumenten dat een jaar vroeger minder dagen telde:
  • De vroege Egyptenaren hadden een 360 dagen tellend jaar, totdat ze besefte dat de Nijl ieder jaar eerder uit haar oevers trad.
  • Uit geschriften van Perzen, Egyptenaren, Hindoes, Chaldeën, Assyriërs, Babyloniërs, Hebreeuwen, Chinezen, Grieken, Romeinen, Azteken, Inca's en Maya's blijkt dat de 360-dagen durende kalender overheersde in de oudheid. (Immanuel Velikovski, "The year of 360 days", Worlds in Collision, pp. 330-359.)
  • Babylonische astronomen verdeelden een circel in 360 graden. Waarschijnlijk omdat de aarde ook 360 dagen deed over haar circel om de zon.
Het bioritme van 24 uur en 11 minuten haalt de auteur niet aan.

Re: de biologische klok van 25 uur

Lichaamsprocessen hebben een "lichaamsuur" van 90 minuten ipv onze gebruikelijke 60 minuten. Maar omdat een dag van 24 uur 24x60= 1440 minuten ook deelbaar is door 90, blijven de lichaamsfuncties mooi in onze 24-uurs dagen lopen.

Maar waarom is de klok in de loop van de evolutie niet bijgesteld op die 24 uur? Het antwoord hierop zou kunnen zijn dat het blijkbaar weinig zin had voor de natuur om te investeren in een preciezer loopwerk voor een klok die toch dagelijks bijgeregeld werd.

Gebruikersavatar
Berichten: 740

Re: de biologische klok van 25 uur

ok tis blijkbaar ietsje simpeler.

Elke mens heeft zijn eigen klokje dat gereguleerd wordt door het snc. Dit klokje wijkt heel weinig af van de 24h cyclus (Persoonlijk geloof ik niet dat die afwijking 11 minuten zou bedragen) en wordt bijgestuurd door de dag nacht schommeling. Deze wordt waargenomen door het 3e oog bij reptielen en door de ogen bij zoogdieren. Zodat ons ritme de 24 uur cyclus volgt en dus niet uit cynchronisatie geraakt en dus alle dieren paren en jagen in de periode dat ze dit moeten doen.

xd
"My foot is fine, the chair died, but I don't think it suffered."

Reageer