Lichtsterkte

Moderator: physicalattraction

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 7

Lichtsterkte

Hallo allemaal,

een vraagje:

Je hebt een halogeenlamp met een lichtsterkte van 3100cd en je hebt een LED met een lichtsterkte van 8cd.

Mag je, of moet je dan simpelweg 3100 / 8 voor het aantal benodigde LED's voor dezelfde lichtsterkte van de halogeenlamp?

Of moet je de beide lichtstromen op elkdaar delen?

Of moet het helemaal anders?

Ik hoor het wel.

Gebruikersavatar
Berichten: 9.240

Re: Lichtsterkte

Ik geloof dat lichtsterkte te interpeteren is als vermogen, en daarom moet je het dus gewoon optellen. Dus 3100 / 8 ledjes.

Gebruikersavatar
Berichten: 3.437

Re: Lichtsterkte

Je mag inderdaad zeker NIET de stromen op elkaar delen. De lichtsterkte van een lamp wordt welalswaar als lumens/Watt weergegeven, maar de lumens is een fysiologische eenheid (d.w.z. deze hangt af van de ooggevoeligheid). En aangezien de LED niet een identiek emissiespectrum heeft aan een halogeenlamp, mag je deze twee niet op die manier met elkaar vergelijken.

De Candela is formeel gedefinieerd als: "The luminous intensity in a specified direction, of a monochromatic source which has a frequency of 540 x 1012 Hz and which has a radiant intensity, in the specified direction, of (1/683) watt per steradian." Dat geeft al aan dat het een intensiteitsmaat, en niet echt een vermogensmaat is. Maar als goede benadering kan je wel doen alsof dit een vermogensmaat is (er zit een golflengte^2 correctiefactor tussen deze twee). Hiervoor moet je aannemen dat de maxima van beide emissiespectra ruwweg vergelijkbaar zijn. Onder die aanname mag je het inderdaad optellen en kom je op 3100/8 LED's.

Let wel op: de hoekafhankelijkheid van de emissie van een LED is vaak heel anders dan die van een halogeenlamp (de eerste is veel meer gefocussed)!
Never underestimate the predictability of stupidity...

Re: Lichtsterkte

Na dieper onderzoek, ben ik tot de conclusie gekomen, dat je de lichtsterkte niet kan verhogen door het bundelen van LEDs. Alleen de lichtuitstraling verhoog je daarmee. De lichtsterkte kan alleen verhoogt worden door het zoeken naar LEDs met zelf een hogere lichtsterkte.

Reageer