primaire kleuren

Moderator: physicalattraction

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer

primaire kleuren

Op school heb ik bij "tekenen" ooit geleerd dat er 3 primaire kleuren zijn. Rood blauw en geel. rood+blauw=paars,rood+geel=oranje en blauw+geel=groen etc.

Maar als ik naar mijn monitor kijk dan wordt daar toch echt RGB (Red, Green, Blue) weergegeven.

Waarin zit hem dit verschil? In eerste instantie zou ik denken dat het verschil zit in de reflectie.

Een blauw oppervlak absorbeert de meeste kleuren (golflengten), maar reflecteert licht met de golflengten in de buurt van die kleur blauw.

Bij een monitor wordt dat blauwe licht direct uitgestraald zonder reflectie

waarin zit em dit verschil in primaire kleuren?

Gebruikersavatar
Berichten: 9.240

Re: primaire kleuren

Als eerste moet ik opmerken dat licht door de mens wordt geinterpeteerd als kleur. Het is in feite niets anders dan een gebied verschillende golflengtes varieerende van blauw:250 nm (nanometer, een miljoenste van een millimeter) en rood tot 750 nm.

Afbeelding

We zien dat wij als mensen de golflengtes interpeteren als: van links naar rechts --> Ultraviolet(zien we niet, vissen wel) blauw, groen geel, oranje, rood en infrarood(zien we ook niet).

Op een of andere manier delen onze hersenen de golflengtes in in 3 hoofdgroepen: Blauw, groen en rood. Maar we zien ook randgroepen als geel oranje, turkoise, die veel dunner zijn.

Dit komt omdat niet alleen onze hersenen de verschillende golflengtes als een andere kleur interpeteren, maar ook gemengde golflengtes, dus licht van een gele bron en licht van een rode bron bijvoorbeeld.

Het mengen van kleuren gebeurt in ons hoofd.

We kunnen dus met verschillende kleuren, andere kleuren maken.

Maar nu terug naar het principe van de basiskleuren.

Stelling 1: rood en groen en blauw licht maakt wit, en met deze drie kunnen we alle kleuren maken.

Stelling 2: Rode en gele en blauwe verf maken zwart en met deze 3 kunnen we alle kleuren verven.

Wat is het verschil tussen deze twee? Simpel, bij de ene is er groen bij, bij de tweede geel.

Wat is de overeenkomst tussen deze twee? wel, bij alle twee wordt er gebruik gemaakt van 2 kleuren aan de uiteindes van het spectrum en een kleur in het midden.

Waarom is het nu bij de ene geel en bij de andere groen?

Het antwoord hierop moet niet in de natuurkunde gezicht worden. Want men kan zowel groen als geel als basiskleur gebruiken, het moet er gewoon een in het midden zijn, nu is geel wel iets uit het midden, maar veel verschilt het niet. Sterker nog, met blauw-geel-rood licht krijg je ook wit, met blauw-groen-rode verf krijg je ook zwarte verf.

Er is echter een maar, met rood-groen-blauwe verf kan men nooit geel schilderen. Waarom niet? Nou, als men dus groen en rood door elkaar mengt krijgt men? Juist donker groen, je weet wel dat olijf olie groen. Maar wat is olijf eigenlijk? Dat staat niet op onze EM spectrum kaart van hierboven? Hoe kan dat dan?

En nu komt de kloe van het verhaal, en hier kun je nog vaak saaie feestjes mee opvrolijken.

OLIJF IS GEEL,

O, ja?

Welnu geel is 100% rood en 100% groen licht en 0% blauw licht

Olijf daarentegen is 50% rood en 50% groen en 0% blauw.

Het is dus de zelfde kleur, echter minder sterk. Wat er met schilderen gebeurt is, je gooit een kleur dat alles behalve groen absorbeert en een kleur dat alles behalve rood absorbeert bij elkaar, dit resulteerd in een kleur dat 50% groen en 50% rood absorbeert, ofwel 50% geel absorbeert, ofwel onze ogen maken donkergeel olijf-groen.

Afbeelding

Je kunt bovenste uittesten door een goed tekenprogramma op te starten en de hexadecimale waardes voor een kleur in te geven. Geel wordt dan dus: #EE,EE,00 en olijf wordt dan #88,88,00. Dit is equivalent aan decimaal: #255,255,00 en #128,128,00.

De kloe:

Het verschil zit hem in het kiezen van de middelste. Voor groen kunnen we zeggen dat het het breedste gebied heeft, voor geel kunnen we zeggen dat we met schilderen dit wel moeten kiezen, want donker geel interpeteren onze hersenen als olijf-groen.

Soms verras ik me eigen....


Berichten: 416

Re: primaire kleuren

DePurpereWolf schreef:Als eerste moet ik opmerken dat licht door de mens wordt geinterpeteerd als kleur. Het is in feite niets anders dan een gebied verschillende golflengtes varieerende van blauw:250 nm (nanometer, een miljoenste van een millimeter) en rood tot 750 nm.

Afbeelding

We zien dat wij als mensen de golflengtes interpeteren als: van links naar rechts --> Ultraviolet(zien we niet, vissen wel) blauw, groen geel, oranje, rood en infrarood(zien we ook niet).

Op een of andere manier delen onze hersenen de golflengtes in in 3 hoofdgroepen: Blauw, groen en rood. Maar we zien ook randgroepen als geel oranje, turkoise, die veel dunner zijn.

Dit komt omdat niet alleen onze hersenen de verschillende golflengtes als een andere kleur interpeteren, maar ook gemengde golflengtes, dus licht van een gele bron en licht van een rode bron bijvoorbeeld.

Het mengen van kleuren gebeurt in ons hoofd.

We kunnen dus met verschillende kleuren, andere kleuren maken.

Maar nu terug naar het principe van de basiskleuren.

Stelling 1: rood en groen en blauw licht maakt wit, en met deze drie kunnen we alle kleuren maken.

Stelling 2: Rode en gele en blauwe verf maken zwart en met deze 3 kunnen we alle kleuren verven.

Wat is het verschil tussen deze twee? Simpel, bij de ene is er groen bij, bij de tweede geel.

Wat is de overeenkomst tussen deze twee? wel, bij alle twee wordt er gebruik gemaakt van 2 kleuren aan de uiteindes van het spectrum en een kleur in het midden.

Waarom is het nu bij de ene geel en bij de andere groen?

Het antwoord hierop moet niet in de natuurkunde gezicht worden. Want men kan zowel groen als geel als basiskleur gebruiken, het moet er gewoon een in het midden zijn, nu is geel wel iets uit het midden, maar veel verschilt het niet. Sterker nog, met blauw-geel-rood licht krijg je ook wit, met blauw-groen-rode verf krijg je ook zwarte verf.

Er is echter een maar, met rood-groen-blauwe verf kan men nooit geel schilderen. Waarom niet? Nou, als men dus groen en rood door elkaar mengt krijgt men? Juist donker groen, je weet wel dat olijf olie groen. Maar wat is olijf eigenlijk? Dat staat niet op onze EM spectrum kaart van hierboven? Hoe kan dat dan?

En nu komt de kloe van het verhaal, en hier kun je nog vaak saaie feestjes mee opvrolijken.

OLIJF IS GEEL,

O, ja?

Welnu geel is 100% rood en 100% groen licht en 0% blauw licht

Olijf daarentegen is 50% rood en 50% groen en 0% blauw.

Het is dus de zelfde kleur, echter minder sterk. Wat er met schilderen gebeurt is, je gooit een kleur dat alles behalve groen absorbeert en een kleur dat alles behalve rood absorbeert bij elkaar, dit resulteerd in een kleur dat 50% groen en 50% rood absorbeert, ofwel 50% geel absorbeert, ofwel onze ogen maken donkergeel olijf-groen.

Afbeelding

Je kunt bovenste uittesten door een goed tekenprogramma op te starten en de hexadecimale waardes voor een kleur in te geven. Geel wordt dan dus: #EE,EE,00 en olijf wordt dan #88,88,00. Dit is equivalent aan decimaal: #255,255,00 en #128,128,00.

De kloe:

Het verschil zit hem in het kiezen van de middelste. Voor groen kunnen we zeggen dat het het breedste gebied heeft, voor geel kunnen we zeggen dat we met schilderen dit wel moeten kiezen, want donker geel interpeteren onze hersenen als olijf-groen.

Soms verras ik me eigen....
Ik heb daar ook nog even een opmerkingetje op.

Als je bij de kleuren van licht de kleuren blauw, rood en groen mengt krijg je inderdaad wit licht.

Maar als je bij het verfmengen de kleuren blauw, rood en geel mengt, dan krijg je de kleur BRUIN en geen zwart. Zwart is namelijk geen kleur, evenals wit. Zwart en wit zijn gegeven om de kleuren of donkerder of lichter te maken, bijv. donkerblauw (blauw en zwart), lichtblauw (blauw en wit).

Primaair: blauw, rood en geel.

Secondaair:paars, oranje en groen (secondaair staat voor 2 verschillende primaire kleuren).

Tertiaair: bruin (staat voor 3 verschillende primaire kleuren, blauw, rood en geel dus). (Dit weet ik namelijk uit eigen ervaring. Je zou voor bruin ook paars en geel kunnen gebruiken, daar paars blauw en rood is, dus weer blauw, rood en geel).

En met zwart en wit kun je alle kleuren donkerder of lichter maken, zoals de secondaire (lichtpaars, donkergroen) als de tertiare (lichtbruin of donkerbruin).

Trouwens als je bij rood zwart gebruikt krijg je donkerrood, maar gebruik je wit dan krijg je ineens roze, een heel andere kleur of donkerroze. Nu weet ik niet hoe die kleuren genoemd worden, roze, donkerroze of blauwgroen(turquase). Weet iemand dit?

Gebruikersavatar
Berichten: 5.679

Re: primaire kleuren

Anonymous schreef:Op school heb ik bij "tekenen" ooit geleerd dat er 3 primaire kleuren zijn. Rood blauw en geel. rood+blauw=paars,rood+geel=oranje en blauw+geel=groen etc.

Maar als ik naar mijn monitor kijk dan wordt daar toch echt RGB (Red, Green, Blue) weergegeven.

Waarin zit hem dit verschil? In eerste instantie zou ik denken dat het verschil zit in de reflectie.
Zie dit bericht
In theory, there's no difference between theory and practice. In practice, there is.

Berichten: 48

Re: primaire kleuren

ik verkies toch CMY (cyan, mageneta, yellow) zoals de printer

Afbeelding

want ik denk, moest de printer rgb gebruiken om te printen, zou het toch een smerige boel worden

rogier, aan je avatar te zien, werk je voor sgi ofzoiets ? ben laatste tijd met opengl aan het programeren
There are 10 types of people in this world, those who understand binary and those who don't

Berichten: 416

Re: primaire kleuren

Lethy schreef:ik verkies toch CMY (cyan, mageneta, yellow) zoals de printer

Afbeelding

want ik denk, moest de printer rgb gebruiken om te printen, zou het toch een smerige boel worden

rogier, aan je avatar te zien, werk je voor sgi ofzoiets ? ben laatste tijd met opengl aan het programeren
klopt inderdaad, de kleuren die in de printer zitten hebben als primair: cyaan(een soort lichtblauw), magenta(een soort lichtrood) en geel.

C+M geeft donkerblauw of paars afhankelijk in wat voor verhouding.

M+Y geeft rood of oranje ook afhankelijk van de verhoudingen.

C+Y geef dus groen.

Maar bruin is toch een mengsel van C+M+Y, hoe wordt dan anders bruin gemaakt? Ik vul zelf de tankjes voor de printer, ook voor de kleur, ik heb dus die 3 primaire kleuren plus een zwarte (want zwart is geen kleur, evenmin is wit een kleur). Wanneer ik zelf in gelijke hoeveelheden, nu gebruik ik dan een druppeltje van iedere kleur, C, M en Y, (want anders is het zonde van de inkt!) in een klein maatbekertje doe en meng dan krijg ik een heel donker bruine kleur, echt waar en geen zwart. Misschien lijkt het zwart omdat de concentratie zo hoog is, maar als ik die 3 druppeltjes ga verdunnen met een beetje water, bijv. met 20ml water, dan wordt de kleur hoe langer hoe bruiner het is dan wel een zeer donkerbruine kleur (bruinzwart), maar de kleur neigt zowel naar bruin als naar zwart. Hoe kan dat dan in hemelsnaam dat zwart in dit geval (ten onrechte mijns inzien) dan als de tertiare kleur wordt gerekend??

Trouwens vergeten te vermelden eergisteren, bruine verf krijg je als je een klein beetje blauw, met iets meer rood en met nog wat meer geel mengt, dat is bij verf, de verhoudingen weet ik niet precies, maar wel dat je van de donkerste kleur, blauw in dit geval de kleinste verhouding moet nemen en van geel, de lichtste de grootste verhouding, rood staat er precies middenin. Ik heb wel eens zo bruine verf gemaakt.

Berichten: 77

Re: primaire kleuren

Als eerste moet ik opmerken dat licht door de mens wordt geinterpeteerd als kleur. Het is in feite niets anders dan een gebied verschillende golflengtes varieerende van blauw:250 nm (nanometer, een miljoenste van een millimeter) en rood tot 750 nm.
In principe zou het aantal kleuren oneindig moeten zijn, net zoals er oneindig veel toonhoogtes zijn wanneer je elke regelmatige luchttrilling, ongeacht hoe snel of hoe traag, als een toonhoogte beschouwt.

Omdat ons waarnemingsvermogen voor geluid tussen 20 en 20 000 Hz ligt (weliswaar verschillend van persoon tot persoon) en we weten wat het minimale verschil in frequentie moet zijn om twee tonen van elkaar te kunnen onderscheiden, is het aantal waarneembare toonhoogtes eindig.

Hoe zit dat dan met kleuren?

In een gameboy-handleiding las ik dat het scherm 65 000 kleuren kan weergeven, wat ik ontzettend veel vond.

Mijn vragen:

1) Hoeveel kleuren zijn er eigenlijk?

2) Zo ja, bestaat er een internationaal classificatiesysteem voor kleuren zodat elk kleur even nauwkeurig bepaald is als een meeteenheid in het SI-stelsel?

Berichten: 416

Re: primaire kleuren

DePurpereWolf schreef:Als eerste moet ik opmerken dat licht door de mens wordt geinterpeteerd als kleur. Het is in feite niets anders dan een gebied verschillende golflengtes varieerende van blauw:250 nm (nanometer, een miljoenste van een millimeter) en rood tot 750 nm.
In principe zou het aantal kleuren oneindig moeten zijn, net zoals er oneindig veel toonhoogtes zijn wanneer je elke regelmatige luchttrilling, ongeacht hoe snel of hoe traag, als een toonhoogte beschouwt.

Omdat ons waarnemingsvermogen voor geluid tussen 20 en 20 000 Hz ligt (weliswaar verschillend van persoon tot persoon) en we weten wat het minimale verschil in frequentie moet zijn om twee tonen van elkaar te kunnen onderscheiden, is het aantal waarneembare toonhoogtes eindig.

Hoe zit dat dan met kleuren?

In een gameboy-handleiding las ik dat het scherm 65 000 kleuren kan weergeven, wat ik ontzettend veel vond.

Mijn vragen:

1) Hoeveel kleuren zijn er eigenlijk?

2) Zo ja, bestaat er een internationaal classificatiesysteem voor kleuren zodat elk kleur even nauwkeurig bepaald is als een meeteenheid in het SI-stelsel?
1. Ik meen dat we ongeveer 10 miljoen verschillende kleuren kunnen onderscheiden.

2. Dat denk ik niet.

Gebruikersavatar
Berichten: 3.437

Re: primaire kleuren

2) Zo ja, bestaat er een internationaal classificatiesysteem voor kleuren zodat elk kleur even nauwkeurig bepaald is als een meeteenheid in het SI-stelsel?


Daar kan je toch gewoon de golflengte van het licht (indien het monochromatisch licht is) of het spectrum (indien het composiet licht is) voor gebruiken? Zoals bijvoorbeeld een TL-balk (spectrum A):

Afbeelding
Never underestimate the predictability of stupidity...

Reageer