Laser

Moderator: physicalattraction

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer

Laser

Kunnen jullie mij aub zeggen wat de golflengte van een he-ne is die op scholen wordt gebruikt, ik kan het nergens vinden op internet, ik weet wel dat het rond de 625 nm is de input is 220V en het heeft een vermogen van 5 mW

Gebruikersavatar
Berichten: 7.224

Re: Laser

Aldus deze website 632.8 nm
If I have seen further it is by standing on the shoulders of giants.-- Isaac Newton

Berichten: 416

Re: Laser

Nu we het toch over een laser hebben. Vraag ik mij af hoe heet kan een laserstraal zijn, als deze gebruikt wordt bij het lassen en snijden van materialen?

Gebruikersavatar
Berichten: 7.224

Re: Laser

Hoge intensiteits lasers kunnen een vermogen hebben van 1020 W cm[/sup]-2[/sup]

De temperatuur die een materiaal kan krijgen is dan volgens mij van dat materiaal afhankelijk.
If I have seen further it is by standing on the shoulders of giants.-- Isaac Newton

Berichten: 88

Re: Laser

Je materiaal zal vrij snel verdampen bij dergelijke intensiteiten, om van exotische dingen als tunnelionizatie en veldionizatie maar te zwijgen. De temperatuur kan dan enorm hoog worden, een miljoen graden moet te doen zijn.

De laserstraal zelf heeft uiteraard geen temperatuur.

Berichten: 62

Re: Laser

Hoge intensiteits lasers kunnen een vermogen hebben van 1020 W cm[/sup]-2[/sup]
Als ik me bedenk dat het uitgestraalde vermogen van onze zon 1026 Watt bedraagt, dan lijkt 1020 W cm-2 voor een door mensenhanden gemaakte laser me aan de hoge kant. Ik weet niet hoe efficiënt een laser is, maar het zou zomaar kunnen zijn dat de energiebehoefte van zo'n laser 1021 Watt bedraagt, waarmee het verschil met de output van de zon gevoelsmatig erg klein wordt....
De temperatuur die een materiaal kan krijgen is dan volgens mij van dat materiaal afhankelijk.
Mee eens, maar je kunt er vanuit gaan dat er bij dergelijke vermogens niet echt meer te spreken zal zijn van "dat materiaal".
Growing older is mandatory. Growing up is not.

Berichten: 88

Re: Laser

Dat zijn Titaan-Saffier Terawatt lasers. Mijn promotie heeft hier heel veel mee te maken. De truc is dat je een laserpuls in de tijd comprimeert. Hierdoor krijg je onbeschoft hoge vermogens gedurende een heel korte tijd. Als je het dan ook nog op 10 micron focust dan is het wel duidelijk dat je indrukwekkende vermogensdichtheden krijgt. Het vermogen per puls van zo'n laser is dan een paar Joule.

Berichten: 62

Re: Laser

Ah, op die manier. Duidelijk!
Growing older is mandatory. Growing up is not.

Reageer