Minimale temperatuur van vuur

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 4

Minimale temperatuur van vuur

Hoi

ik ben een scholier en vroeg me af wat de minimale temperatuur van vuur is.. is het trouwens überhaupt wel mogelijk om een vlam/vuur af te koelen en zo ja hoeveel? tot onder de 0 graden Celcius of misschien zelfs richting 0 K?

Gebruikersavatar
Berichten: 391

Re: Minimale temperatuur van vuur

choppie1991 schreef:Hoi

ik ben een scholier en vroeg me af wat de minimale temperatuur van vuur is.. is het trouwens überhaupt wel mogelijk om een vlam/vuur af te koelen en zo ja hoeveel? tot onder de 0 graden Celcius of misschien zelfs richting 0 K?
Het ligt eraan wat je van plan bent om in de fik te steken.

De vlam die van houtprodukten afkomt is minder warm/heet als die van kerosine.

Bij het expirimenteren wel voldoende voorbereiding treffen want je hebt zomaar een brand en wij willen niet dat jij straks als laatste gedachte hebt:,,Pfoei het is wel erg heet''.

http://www.amphora.fr/equatairs_hollandais.pdf

http://www.milieucentraal.nl/pagina?onderwerp=Hout%20stoken

http://www.google.com/aclk?sa=L&ai=Cws...D5089%26l%3Ddis

Berichten: 4

Re: Minimale temperatuur van vuur

oh sorry, nee het ging mij niet om het experiment, maar om het principie ;)

om vuur te maken heb je nodig:

- ontstekingswarmte

- brandstof

- zuurstof

Is het mogelijk om een willekeurig vuur na het ontbranden te laten branden terwijl je de temperatuur van het vuur verlaagt? En tot welke temperatuur dan?

Het lijkt me dat je door de luchtdruk te veranderen wel zou kunnen 'spelen' met de temperatuur van het vuur.

Gebruikersavatar
Berichten: 10.562

Re: Minimale temperatuur van vuur

Vuur is een reactie waarbij energie vrijkomt. Die energie zorgt voor de temperatuur van de vlam. Om de temperatuur van de vlam te beïnvloeden zul je dus de reactie zelf moeten beïnvloeden. Dat kan door de hoeveelheid zuurstof te variëren - doorgaans geldt: hoe minder zuurstof, hoe kouder (minder warm) de vlam.

Echter, omdat bij de reactie altijd energie vrijkomt kan de temperatuur in de vlam per definitie nooit lager zijn dan de ontstekingstemperatuur. Die ontstekingstemperatuur heeft te maken met de hoeveelheid ontstekingswarmte die je in het mengsel moet stoppen (en moet blijven stoppen) om het überhaupt te laten branden. Zou de temperatuur van de vlam lager worden, dan dooft hij gewoon uit.
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Berichten: 4

Re: Minimale temperatuur van vuur

Misschien een domme vraag, maar 0 graden celcius is toch 273 K. Kan ik dan aannemen, dat 0 graden celcius ook een ontstekingswarmte is (er komt hier ten op zichte van 0 K energie vrij) en vuur dus ook 0 graden celcius of lager kan zijn bij sommige stoffen? (is hier een voorbeeld van?)

Gebruikersavatar
Berichten: 391

Re: Minimale temperatuur van vuur

Misschien een domme vraag, maar 0 graden celcius is toch 273 K. Kan ik dan aannemen, dat 0 graden celcius ook een ontstekingswarmte is (er komt hier ten op zichte van 0 K energie vrij) en vuur dus ook 0 graden celcius of lager kan zijn bij sommige stoffen? (is hier een voorbeeld van?)


Klopt;bij 0 graden Celsius is zuurstof uit vaste vorm gesmolten en verdampt.

Of zie ik dit verkeerd? ;)

Gebruikersavatar
Berichten: 10.562

Re: Minimale temperatuur van vuur

Dat laatste (dat zuurstof bij 0 graden celsius een gas is) staat los van het begrip ontstekingswarmte. Dat is de energie die je in een stof moet stoppen voor het verbrandt. Het is de energie die nodig is om (een of meer) bindingen in de moleculen van die stof open te breken zodat een reactie kan plaatsvinden.

Er zijn stoffen waar 0 graden celsius al warm genoeg is om de benodigde ontstekingswarmte te leveren. Dat betekent dat sommige bindingen in die moleculen dus erg zwak zijn. Deze stoffen kunnen branden bij 0 graden celsius.

Echter, omdat deze bindingen zo zwak zijn en het dus weinig energie kost om ze open te breken komt er netto meer energie vrij bij deze verbranding dan bijvoorbeeld bij benzine. De vlam wordt daardoor juist een stuk heter en is zeker geen 0 graden. Dit is een algemene regel, en het is daarom ook niet voor te stellen dat een vlam een temperatuur heeft van 0 graden.
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Gebruikersavatar
Berichten: 391

Re: Minimale temperatuur van vuur

Marko schreef:Dat laatste (dat zuurstof bij 0 graden celsius een gas is) staat los van het begrip ontstekingswarmte. Dat is de energie die je in een stof moet stoppen voor het verbrandt. Het is de energie die nodig is om (een of meer) bindingen in de moleculen van die stof open te breken zodat een reactie kan plaatsvinden.

Er zijn stoffen waar 0 graden celsius al warm genoeg is om de benodigde ontstekingswarmte te leveren. Dat betekent dat sommige bindingen in die moleculen dus erg zwak zijn. Deze stoffen kunnen branden bij 0 graden celsius.

Echter, omdat deze bindingen zo zwak zijn en het dus weinig energie kost om ze open te breken komt er netto meer energie vrij bij deze verbranding dan bijvoorbeeld bij benzine. De vlam wordt daardoor juist een stuk heter en is zeker geen 0 graden. Dit is een algemene regel, en het is daarom ook niet voor te stellen dat een vlam een temperatuur heeft van 0 graden.
Dan moet ik vuur,in dit verband,zien als proceskatalisator?

Gebruikersavatar
Berichten: 10.562

Re: Minimale temperatuur van vuur

Vuur de uiterlijke vorm van de reactie. Maar het is (een deel van) de vrijkomende warmte die de reactie aan de gang houdt. Dat geldt voor alle reacties waar energie bij vrijkomt, niet alleen voor verbrandingen. Los daarvan is het geen katalysator, het kenmerk daarvan is dat het een reactie versnelt zonder zelf verbruikt te worden.
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Reageer