scheiding van melkzuur

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 81

scheiding van melkzuur

hoe kan je D-melkzuur en L-melkzuur scheiden??

Is dat niet via pasteurisatie, of zit ik zo verkeerd?

Alvast bedankt!

Gebruikersavatar
Berichten: 37

Re: scheiding van melkzuur

Wat is het verschil tussen de twee precies wnt ik kan nergens vinden wat L- en D-melkzuur is...
Afbeelding

Gebruikersavatar
Berichten: 99

Re: scheiding van melkzuur

ja lastige!

Heeft te maken met de optische stereometrie

D melkzuur is toch rechtsdraaiend en L links?!?!

Als een stof een koolstofatoom in zijn molecuul heeft dat omgeven is door 4 verschillende groepen, dan kan het zijn dat de stof optisch actief is (dit atoom heet dan chiraal).

Als er licht door een oplossing valt van de stof zal dit licht draaien naar rechts of naar links.

Volgens mij kun je ze scheiden door een katalysator toe te voegen die zich wel bind aan D (of L) maar niet aan de andere: dit is volgens mij een complexvormer.

Deze methode wordt in de biologie (of biochemie) gebruikt om een racemisch mengsel van eiwitten te scheiden.

Er was geloof ik nog een makkelijker manier, maar dat weet ik niet meer zeker, ik zal er eens over denken

gr i-D
may the force be with you

Gebruikersavatar
Berichten: 99

Re: scheiding van melkzuur

via pasteurisatie weet ik niet maar dat lijkt mij niet, als tenminste mijn bovenstaande verhaal klopt (van de D en L), want dan heb je te maken met "precies" dezelfde structuurformules, dezelfde verhoudingen etc, pasteurisatie maakt de melk kortstondig heet, maar ik kan me niet voorstellen dat dit effect heeft op de stereometrie.
may the force be with you

Gebruikersavatar
Berichten: 37

Re: scheiding van melkzuur

enzymen misschien?
Afbeelding

Gebruikersavatar
Berichten: 1.107

Re: scheiding van melkzuur

via pasteurisatie weet ik niet maar dat lijkt mij niet, als tenminste mijn bovenstaande verhaal klopt (van de D en L), want dan heb je te maken met "precies" dezelfde structuurformules, dezelfde verhoudingen etc, pasteurisatie maakt de melk kortstondig heet, maar ik kan me niet voorstellen dat dit effect heeft op de stereometrie.


Volgens mij kan je ze niet scheiden met de gebruikelijke scheidingsmethoden omdat het in principe precies dezelfde stoffen zijn.

Gebruikersavatar
Berichten: 37

Re: scheiding van melkzuur

ja daarom zeg ik ook "enzymen misschien" omdat enzymen wel de ruimtelijke structuur als factor moeten nemen.
Afbeelding

Re: scheiding van melkzuur

Gewoon door een Cyclodextrine-kolom halen en je zult zien dat ze gescheiden worden.

Ltr

Reageer