Wiskundeboeken

Moderators: dirkwb, Xilvo

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: Wiskundeboeken

Je zou Spivak - Calculus kunnen doorwerken, maar dat is wellicht net iets te eenvoudig voor je. Real Mathematical Analysis van Pugh is erg goed, en verder kan ik Mathematical Analysis van Apostol aanraden. Een erg studentvriendelijk boek is The Way of Analysis van Strichartz, die heel veel motiverende en ondersteunende verhalen houdt.
Apostol vind ik ook een aanrader, maar is wel al wat ouder. Studentvriendelijker dan Rudin zijn de boeken van Bartle (zie onder andere hier, maar er zijn er nog geloof ik).
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Gebruikersavatar
Berichten: 7.556

Re: Wiskundeboeken

Bartle is net als Apostol ook al vrij oud (1967), maar dat is verder geen nadeel in mijn ogen. Nu we toch bezig zijn, wil ik Understanding Analysis van Abbott en Undergraduate Analysis van Lang nog even noemen. (er zijn zoveel analyseboeken geschreven, dat er ook een hele hoop goede tussen zitten)
Never express yourself more clearly than you think.

- Niels Bohr -

Berichten: 134

Re: Wiskundeboeken

Ik was tijdens een pauze aan het ronddwalen in de bib en kwam het volgende boek tegen:

"A Course in Modern Mathematical Physics" van Peter Szekeres. Iemand hier ervaring mee?

De auteur stelt alleen een kennis van lineaire algebra en calculus voorop als must. Het boek handelt over Sets, groups, vector spaces, linear operators and matrices, inner product spaces, algebras, tensors, exterior algebra, special relativity, topology, measure theory and integration, distributions, hilbert spaces, quantum mechanics, differential geometry, differential forms, integration on manifolds, connections and curvature, Lie groups and Lie algebras. Een serieuze waslijst, maar het is ook een boek van een 600-tal pagina's. Ik zal het na mijn examens eens doornemen en zeggen wat ik eraan gehad heb, tenzij iemand er al ervaring mee heeft en ik mijn tijd eraan zou verspillen. ;)

Gebruikersavatar
Berichten: 7.556

Re: Wiskundeboeken

Ik heb er van gehoord; klinkt aardig. Je bent er wel een tijdje zoet mee denk ik zo ;)
Never express yourself more clearly than you think.

- Niels Bohr -

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: Wiskundeboeken

Om een beetje een idee te krijgen vind je hier een vijftal commentaren van lezers, erg positief allemaal.
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Gebruikersavatar
Berichten: 6.905

Re: Wiskundeboeken

Kent iemand goed (liefst ebooks) waar ik mijn Analyse/Calculus mee zou kunnen uitdiepen? (De die-hard gebruikers op het forum hier weten misschien wel iets dat kan aansluiten bij mijn huidige kennis/kunde ;) )

EDIT: Misschien zit hier iets tussen dat aan te bevelen is? http://www.e-booksdirectory.com/listing.php?category=34 & http://www.e-booksdirectory.com/listing.php?category=4
Het vel van de beer kunnen verkopen vraagt moeite tenzij deze dood voor je neervalt. Die kans is echter klein dus moeten we zelf moeite doen.

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: Wiskundeboeken

Er is wel een groot verschil tussen wat men gewoonlijk bedoelt met calculus (eerder toegepast, gericht op technieken; kunnen bepalen van integralen, meervoudige integratie, oplossen van differentiaalvergelijkingen, reeksen, ...) en analyse (de meer theoretische en rigoureuze opbouw van de concepten die je bij calculus gebruikt; vnl. bewijzen van stellingen). De meeste boeken richten zich (vooral) op een van beide aspecten; bijvoorbeeld Stewart's Calculus vs. Rudin's Principles of Mathematical Analysis.
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Gebruikersavatar
Berichten: 6.905

Re: Wiskundeboeken

Juist ja. Dan zijn het de analyse boeken die ik nodig heb ;) . Kent iemand ebooks of betaalbare boeken?
Het vel van de beer kunnen verkopen vraagt moeite tenzij deze dood voor je neervalt. Die kans is echter klein dus moeten we zelf moeite doen.

Gebruikersavatar
Berichten: 155

Re: Wiskundeboeken

topic-reanimatie :P

okee, even de situatie: ik ben student fysica (unief) en ik ben serieus gebuisd voor wiskunde :P

reden: ik heb er niet genoeg voor gedaan, en een cursus die wat al te evident geschreven is (weinig uitleg dus).

Nu zoek ik dus een boek (al dan niet engels) over wiskunde dat het eerste jaar unief Analyse dekt, of waar ik alleszins

in kan "naslagen"/opzoeken (uiteraard mag het ook meer dekken ;) ).

Berichten: 771

Re: Wiskundeboeken

Het hangt er natuurlijk sterk van af wat ze allemaal hebben behandeld in analyse he ;)

Maar misschien helpen deze je wel: http://homepages.vub.ac.be/~scaenepe/homepage.html#Analyse

Btw, als ik zo onbeleefd mag zijn, welke unief zit je?

Berichten: 52

Re: Wiskundeboeken

Een goed boek om te beginnen met Lineaire Algebra is het boek van Lay. Het is wel Engelstalig, maar alles wordt er zeer nauwkeurig en eenvoudig in beschreven. Bovendien komen er voldoende oefeningen aan bod om je skills te trainen. Zeker een aanrader.

Gebruikersavatar
Berichten: 155

Re: Wiskundeboeken

beide bedankt ;)

op de Ugent

Berichten: 10

Re: Wiskundeboeken

Hallo,

Mijn doel

Ik zou graag wiskunde B (vernieuwde wiskunde B) op VWO niveau dmv zelfstudie willen behalen. Hiervoor wil ik een centraal tentamen afleggen.

Mijn voorkennis

Mijn voorkennis is Wiskunde A (vernieuwde A) op vwo niveau en dat ging mij enorm makkelijk af. De methode die we gebruikten (boek) was Netwerk, maar dat vond ik niet erg fijne boeken. De uitleg over de theorie was namelijk zeer gering en de uitwerkingen voor boek 6 waren niet eens te vinden. Wat ik overigens wel erg goed vond van Netwerk was dat je dmv de opdrachten stap voor stap de theorie beter ging begrijpen.

Wat ik zoek

Ik vroeg me daarom af of er ook andere methoden zijn, die de theorie wat beter uitleggen dan de manier waarop Netwerk dat doet. De uitleg van Netwerk was echt minimaal vond ik. Overigens vind ik een boek die de theorie bijv. in 5 pagina's uitlegt ook weer niet al te efficiënt, maar de hoeveelheid uitleg mag wel "ietsje" meer zijn dan die in Netwerk staat.

Welke andere boeken zijn wel voorzien van voldoende uitleg (en opgaven!) voor iemand die wiskunde B op vwo niveau wil halen dmv zelfstudie (dus zonder leraar) ?

Ik zoek dus schoolboeken voor het vak Wiskunde, voor klas 5 en 6 VWO. Ik heb ondertussen al wel de boeken "Netwerk wiskunde B VWO" besteld (wederom dezelfde methode), maar ik kan de order nog afzeggen.

Welke methode(n) raden jullie dan aan? Of kan ik beter met Netwerk aan de slag en de theorie bij moeilijkheden mbv internet/dit forum proberen te begrijpen?

Alvast heel erg bedankt!

Groetjes.

** ik heb dus geen leraar of volg geen lessen waar ik de stof uitgelegd kan krijgen of geholpen kan worden met opgaven. Vandaar dat het ook handig is als bij de methode ook volledige uitwerkingen zitten, dus niet alleen de zeer beknopte antwoorden zoals bij Netwerk het geval was.

Gebruikersavatar
Berichten: 6.905

Re: Wiskundeboeken

;) Opvolger van ...

Titel: NIST Digital Library of Mathematical Functions

Auteurs: NIST

Onderwerp: Gigantisch formularium

Inhoud: Opvolger van de "Abramowitz" dus dat behoeft in dit forum geen verder uitleg ;)

Taal: Engels

Niveau: :) sterk variërend
Het vel van de beer kunnen verkopen vraagt moeite tenzij deze dood voor je neervalt. Die kans is echter klein dus moeten we zelf moeite doen.

Berichten: 19

Re: Wiskundeboeken

telewiki, ik realiseer me dat het een erg late reactie is, maar ik heb een volledige serie getal en ruimte voor vwo nt met uitwerkingen voor je.

Reageer