minicursus genetica

Gebruikersavatar
Berichten: 1.349

minicursus genetica

Dit topic is met name bedoeld voor de mensen die mee gaan schrijven aan de minicursus Genetica. Hier zal bepaald worden wat de verschillende hoofdstukken worden en wie welk hoofdstuk voor zijn/haar rekening neemt.


Posts die hiervoor niet relevant zijn, zullen zonder verdere toelichting verwijderd worden.
Give a man a fire, and he's warm for a day. Set him on fire, and he's warm for the rest of his life!

Gebruikersavatar
Berichten: 8.557

Re: minicursus genetica

zoals ik al eerder heb vermeld zie ik graag de volgende onderwerpen terug: Mendel (overerving), genexpressie (centraal dogma: DNA->RNA->eiwit) Deze wil ik ook wel schrijven.


Kleine dingen zoals waarom je geen vrouwen met vrouwen zou kunnen kruisen, genetische afwijkingen etc. zie ik ook wel zitten.
"Meep meep meep." Beaker

Berichten: 62

Re: minicursus genetica

Ik heb ooit eens een zeer gedetailleerd stuk geschreven over (1) de fysieke organisatie van DNA in de celkern, (2) de mechanismen van de transcriptie bij eukaryoten en (3) de regulatie van gen-expressie bij eukaryoten. Komend weekend zal ik dat opdiepen en aan jullie mailen in Word formaat. Door de kunst van het weglaten toe te passen denk ik dat je dan al een aardige opzet voor deze onderwerpen hebt.


Een aantal vragen ten aanzien van de scope:

-Op welk niveau gaan we schrijven? Wat is de doelgroep?

-Willen we ook recombinant-DNA technieken gaan behandelen?

-Beperken we ons tot de genetica van meercellige eukaryoten (en dan in het bijzonder die van hogere planten en dieren) of pakken we ook de prokaryoten en de protisten mee? Komt de nadruk op de mens te liggen?


Dit onderwerp brengt het risico met zich mee dat het erg veel stof gaat worden..... leuke uitdaging om dat beknopt en toch enigzins volledig te houden :shock: .
Growing older is mandatory. Growing up is not.

Gebruikersavatar
Berichten: 8.557

Re: minicursus genetica

nou we hebben een proeflezer uit 3 VWO, dus voor hem moet het begrijpelijke taal zijn.
"Meep meep meep." Beaker

Gebruikersavatar
Berichten: 1.349

Re: minicursus genetica

3/4 VWO lijkt me een goed niveau hiervoor. Niet al te technisch, alle termen duidelijk uitleggen. Ik stel voor dat we uitgaan van Menselijke Genetica (anders wordt het zo enorm veel). Verder stel ik voor om alle vormen van Biotechnologie niet te behandelen. Het lijkt me wel leuk om daar nog eens een keer een aparte minicursus over te maken.


Een paar ideen voor hoofdstukken:

- Wat is DNA? (Kan ook een algemeen hoofdstuk zijn met alle definities: genen, RNA, transcriptie, etc.)

- Hoe werkt DNA?

- Mendel

- Overerfing/celdeling algemeen

- Mutaties / genetische afwijkingen
Give a man a fire, and he's warm for a day. Set him on fire, and he's warm for the rest of his life!

Berichten: 62

Re: minicursus genetica

Wat mij betreft prima! (Dan hoef ik ook dat stuk niet op te zoeken, wat dat gaat veel te diep). Wellicht is het een idee om iets over virale infecties toe te voegen, dat geeft enige inzage in hoe bijvoorbeeld een verkoudheid tot stand komt en hoe "vreemd" DNA (of RNA) een cel voor zich aan het werk kan zetten. Dat spreekt (denk ik) wel tot de verbeelding. Het maakt me verder niet zoveel uit wie wat schrijft.
Growing older is mandatory. Growing up is not.

Gebruikersavatar
Berichten: 3.151

Re: minicursus genetica

Ik vind de voorgestelde hoofdstukken prima. daar kan ik wel wat mee. Gaan we ze verdelen, of hoe wordt het?


gaan we ook de mitose en de meiose behandelen? Dat heeft er toch een boel mee te maken :shock:


edit: laat maar, ik zag al celdeling algemeen staan, dat komt er dus ook in, neem ik aan.
Appareo decet nihil munditia?

Gebruikersavatar
Berichten: 505

Re: minicursus genetica

Mij lijkt het ook goed,

de meeste dingen hier kan ik goed begrijpen, alleen van wat zwerfenverwonder eerst zei kan ik geen chocola maken.

Maar als even kort uitleg wordt gegeven over wat dat precies is,

dan kan ik dat (denk ik) wel begrijpen.


Bean :shock:
I never wanted to change the world, but the world changed me...

Gebruikersavatar
Berichten: 8.557

Re: minicursus genetica

Goede onderwerpen: wie schrijft wat? maakt mij niet zoveel uit.
"Meep meep meep." Beaker

Gebruikersavatar
Berichten: 3.151

Re: minicursus genetica

mij eigenlijk ook niet....wat is DNA, hoe werkt het en mendel en het gen-idee weet ik het meest van, dus ik zou wel 1 van die onderwerpen willen doen.
Appareo decet nihil munditia?

Gebruikersavatar
Berichten: 1.259

Re: minicursus genetica

mij eigenlijk ook niet....wat is DNA, hoe werkt het en mendel en het gen-idee weet ik het meest van, dus ik zou wel 1 van die onderwerpen willen doen.


Ik ben eigenlijk alleen gericht op het genetische aspect van prokaryoten, dus misschien is het makkelijker als ik mij richt op de minicursus biotechnologie?

Gebruikersavatar
Berichten: 8.557

Re: minicursus genetica

Ik wil het centraal dogma wel uitleggen. de hele tour van DNA naar RNA en eiwit. staat nog vers in het geheugen.
"Meep meep meep." Beaker

Re: minicursus genetica

Ik heb momenteel echt geen tijd om mee te helpen schrijven, maar ik dacht dat onderwerpen als "gentherapie" en "DNA-vaccinatie" ook wel interessant zouden zijn.

Gebruikersavatar
Berichten: 8.557

Re: minicursus genetica

kan er een verdeling worden gemaakt van wie wat doet? zo schiet het namelijk niet echt op.
"Meep meep meep." Beaker

Gebruikersavatar
Berichten: 505

Re: minicursus genetica

Dan zullen we toch eerst moeten weten welke onderwerpen we behandelen.
I never wanted to change the world, but the world changed me...

Reageer