Geloofssysteem deprogrammeren

Moderator: Rhiannon

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 80

Geloofssysteem deprogrammeren

Hallo,

Wat is de meest effectieve manier om een geloofssysteem te deprogrammeren?
Geloof Niets en zet bij Alles een vraagteken.



Ik hoef jou niet te overtuigen, Ik ben overtuigd.

Gebruikersavatar
Lorentziaan
Berichten: 5.079

Re: Geloofssysteem deprogrammeren

Voor zo ver mij bekend is die er niet. Je kunt hooguit door psychologische manipulatie mensen een nieuw geloofssysteem opdwingen die hun bestaande geloofssysteem verdringt maar je kunt ze niet "bevrijden" van een geloofssysteem. Mensen hebben zo ver als mij bekend per definitie een metafysisch verhaal waar ze hun ervaringen tegen interpreteren, dit soort geloofssystemen zijn essentieel om te kunnen functioneren. Natuurlijk is er grote variatie in vrijwel elke dimensie.

(De)programmeren is een lastig onderwerp: Je ontneemt iemand de vrijheid om zelfstandig keuzes te maken. Wettelijk gezien heb je het recht niet (het vereist altijd kidnapping/vrijheidsberoving/isolatie), tevens geef je er mee te kennen dan je jouw persoonlijke metafysische voorkeuren belangrijker acht dan hun intrinsieke rechten zoals zelfbeschikking en het gebruiken van hun eigen vrije wil.

Zelfs indien degene die men wenst te (de)programmeren zich laat inpalmen door iemand anders die hun aan het (de)programmeert is blijft het twijfelachtig. Per definitie wordt je door dit te doen een net zo erg of wellicht zelfs nog erger gevaar voor het "slachtoffer".

De verleiding groot is om alle verantwoordelijkheid af te schuiven om "de vijand" maar iedereen is verantwoordelijk voor zijn eigen daden. Je komt te staan voor een zware psychologische keuze: Ben je in staat om te accepteren dat je, volgens je eigen normen en waarden, een monster bent geworden en kunt je hiermee leven of loop je het risicos dat je heb je jezelf zo zeer hebt beschadigd dat je de realiteit niet onder ogen wilt zien en je toevlucht zoekt bij "de doel heiligt de middelen" en ontkenning/projectie met als gevolg dat je eigen mentale gezondheid (je realiteitszin) vaak (mogelijk onherstelbaar) beschadigd wordt.

Op een gegeven punt moet je volgens mij mensen de vrijheid laten om hun eigen keuzes te maken. Je kunt niet meer doen dan zeggen "Hier ben ik en ik mis je", geef er blijk van dat je ze onvoorwaardelijk lief hebt en leer om te gaan met je gevoelens van machteloosheid zonder dat je hier aan toegeeft. Er is geen garantie op succes, maa met geweld iemand tot onderworpenheid dwingen is zelden een goed idee als je daarna nog een fatsoenlijke relatie met ze wilt hebben, de enige uitzondering die ik kan bedenken zijn mensen die in staat zijn tot zelfmoord of iets vergelijkbaar, maar ook daar moet men zich beperken tot het essentieel noodzakelijke en niet meer dan dat.
Any sufficiently analyzed magic is indistinguishable from science.

Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic.



There is no theory of protecting content other than keeping secrets – Steve Jobs

Gebruikersavatar
Berichten: 11.085

Re: Geloofssysteem deprogrammeren

Een aantal berichten is verwijderd. De gebruiker in kwestie krijgen nog PB van het team.

Een reprogrammatie (deprogrammeren lijkt alsof er niets in de plaats komt, en dat is onmogelijk) op korte termijn is uitgesloten. Reprogrammatie vereist ook dat je niet gewoon submissie afdwingt, maar dat het "gereprogrammeerde" subject zelf echt gelooft in de nieuw aangeleerde "waarheden", normen en waarden. "Deprogrammatie" zou een omgekeerde brainwashing omvatten. De mogelijkheden van brainwashing staan op zichzelf reeds ter discussie, de effecten van deprogrammatie zijn dus ook twijfelachtig.

Mensen denken bij dit soort termen al snel aan sekten. Het is waar dat sekten mensen psychisch volledig onder de knoet kunnen hebben, maar dat vereist een lang proces waarbij die personen worden geïsoleerd van alle sociale banden buiten de sekte.

Gebruikersavatar
Lorentziaan
Berichten: 5.079

Re: Geloofssysteem deprogrammeren

Reprogrameren is inderdaad een betere term. Dat punt van isolatie is inderdaad het belangrijkste kenmerk, want juist daardoor verliest men contact met de realiteit en wordt zo vatbaar voor andere overtuigingen.
Any sufficiently analyzed magic is indistinguishable from science.

Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic.



There is no theory of protecting content other than keeping secrets – Steve Jobs

Gebruikersavatar
Berichten: 1

Re: Geloofssysteem deprogrammeren

Ik denk dat het mogelijk is zonder een nieuwe geloofssysteem op te leggen of aan te bieden.
 
Het kan persoonlijk, Innerlijke groei zoals dogma's bewust in twijfel te nemen en het tegendeel te kunnen beargumenteren. 
 
Anderzijds heb je geest verruimende middelen zoals Lysergic Acid Diethylamide en Psilocybine. 
Deze middelen kunnen barrieres open maken door mensen uit hun dagelijkse routine gedachtepatroon te halen 
En er een andere kijk op het leven van over te houden. 
 
Word meestal toegepast op mensen met PTSD en mensen met Kanker,Alcoholisme en dergelijke. 
Door een transcendente meditatie erbij toe te passen, Krijgen vele een mystieke ervaring waardoor ze niet langer bang zijn voor
Bijvoorbeeld dood gaan of bewust zijn van eigen trauma's van gevaarlijk naar ongevaarlijk word veranderd.
 
Beide groepen hebben na dergelijke ervaringen een andere kijk op de wereld met meer gevoeligheid,liefde en zorg.
Ik denk dat je best zo een ervaring kan opdoen met een therapeut / vriend en je hardeschijf zo laat formateren als het ware.
 
Wel kan het averechts werken als het men in een situatie doet waarbij je toch niet helemaal je omgeving vertrouwd
noch weet waaraan je begint. Dan kan je paranoid worden of je trauma kan verergeren.
Dat kan doorgaan tot pas de trip voorbij is. 
 
Vandaar als iemand het doet wetende geestelijke problemen heeft het ook zeker met een therapeut of 
in een vertrouwd omgeving met een betrouwbaar persoon die je kan ondersteunen, Dan kan er een verwerkings proces optreden. Trauma's zijn ook soort van geloofssystemen je blijft handelen naar een ervaring. 
 
- Voornamelijk Multidisciplinary Association for Psychedelic Studies (MAPS), Werken hieraan.
 
Intressante boeken en onderzoeken over deze onderwerpen,
*  Aldoux Huxley, The doors of perception
* Terence mckenna, Sjamanistische visionaire 
* Timothy leary, Harvard psychiater
-
http://www.alternet.org/drugs/psychedelics-dont-cause-mental-health-problems-and-they-might-keep-you-sane
http://www.naturalnews.com/041393_psilocybin_psychological_disorders_magic_mushrooms.html#ixzz337Ov33e9
http://www.nytimes.com/2012/04/22/magazine/how-psychedelic-drugs-can-help-patients-face-death.html?pagewanted=all&_r=1&

Berichten: 53

Re: Geloofssysteem deprogrammeren

Troetel schreef: Hallo,

Wat is de meest effectieve manier om een geloofssysteem te deprogrammeren?
 
 
De meest effectieve manier om een geloofssysteem te deprogrammeren is blijkbaar via bewustmaking zonder iemand op zijn of haar geloof aan te vallen, anders ga je ten strijde tegen iemand's of een groep's verdedigingsmechanisme, geloof. 
Op het moment dat je begint te strijden ben je onbewust bezig met oorlogsvoering, dus met een overlevingsmechanisme aan te vallen.
De natuur, inclusief de mens, is doorlopend bezig met 'oorlog', overleving.
Dit proces is nagenoeg niet te doorbreken, mits je niet in strijd gaat men iemand, dus niet proberen te forceren, dan ben je namelijk zelf bezig jouw 'geloof' (gedachtewereld) aan iemand op te dringen, ook al doe je dat niet moedwillig (overleving verloopt onbewust)
In de natuur blijken telkens twee groepen soorten angstpsychen te groeien, telkens de psychopatische versus de fobische psyche. Beiden ontstaan uit geloofsovertuiging (een sterke gedachte aan)
Geloof kan ook ideologisch zijn, tot heilig geloven in een 'geloofs'systeem (onbewust geloof) ook als je niet religieus bent kun je gelovig zijn, dan gedaan via onmerkbare en onzichtbare indoctrinatie. 
Probeer diegenen maar te overtuigen, dit loopt altijd uit op ten strijde gaan met diegene, dat is precies hoe zo een geloofssysteem alleen maar sterker wordt, in de verdediging schiet.
Een sekte aanvallen versterkt die sekte eerst, zoals je in Amerika zag gebeuren, en kan daarna overgaan in een collectieve zelfmoord, want werden ingesloten.

Berichten: 12

Re: Geloofssysteem deprogrammeren

Reprogrammeren zou een optie kunnen zijn, maar ook dit gaat niet als de persoon er zelf niet achter staat en is dus niet iets wat je iemand zomaar op kunt dwingen. Je kan het wel heel gedoseerd toepassen zodat het voor de persoon zelf nauwelijks merkbaar is maar ook dan zal die persoon zich daar zelf aan over moeten geven wat dus alleen gaat als je hem vooraf al hebt overtuigd van jou goede bedoeling, verder is dit een lang proces waarbij als dit niet goed uitgevoerd wordt je heel snel weer bij je 0 punt bent of dat het zelfs een averechts effect heeft. In het geval van een geloofsovertuiging lijkt het me ook niet de juiste benadering, wellicht kun je de persoon in kwestie beter het geloof vanuit een positieve kant laten benaderen, en op deze manier reprogrammeren. Verder is isolatie totaal niet nodig, vooral niet bij een 'zwart wit' geloof als bijvoorbeeld Islam of Christendom, je hoeft enkel de negativiteit in de wereld te associeren met ongelovigen of mensen met een andere gedachte gang. Zodra je deze associaties aangeleerd hebt en de persoon er van overtuigd dat hij dus voor 'het goede doel' kiest/strijd of gaat, en dat hiervoor bepaalde normen en waarden aan de kant gezet kunnen/mogen worden dan heb je hem waar je hebben wilt. maar de TS wilde volgens mij iemand zijn geloof afleren, waarvan ik het nut niet inzie, de-radicalisatie is er juist niet op gericht om mensen het recht op hun  geloof te ontnemen maar juist om hen te wijzen op het misbruik van de naam van het geloof voor slechte daden.

Reageer