Genetica links/rechts handig

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 1

Genetica links/rechts handig

Kan iemand me kort het antwoord geven op de volgende vraag?

"Volgens een bepaalde hypothese is links- of rechtshandigheid van twee factoren afhankelijk.

De eerste factor slaat op de dominantie, bij de aa-typen de rechter.

De tweede factor bepaalt hoe de dominerende hersenhelft staat t.o.v. de overheersende hand:

bij de B-typen bevinden beide zich aan een tegenovergestelde kant (contrallateraal; bij de bb-typen bevinden ze zich aan dezelfde kant (ipsolateraal).

Vraag: Welk genotype hebben twee linkshandige ouders die alleen techtshandige kinderen kunnen hebben?

Bedankt

Gebruikersavatar
Berichten: 25

Re: Genetica links/rechts handig

Er zijn negen mogelijke genotypen in totaal: AABB, AABb, AAbb, AaBB, AaBb, Aabb, aaBB, aaBb, aabb.

Als iemand het dominante allel 'A' bezit, is de linker hersenhelft dominant.

Als iemand het dominante allel 'B' bezit, zijn de dominante hersenhelft en de dominante hand contralateraal.

Hierdoor kun je dus een uitspraak doen over welke genotypen links- of rechtshandigheid tot gevolg hebben:

1. AABB: rechts (linker hersenhelft is dominant, en contralateraal)

2. AABb: rechts (idem #1)

3. AAbb: links (linker hersenhelft is dominant, en ipsolateraal)

4. AaBB: rechts (idem #1)

5. AaBb: rechts (idem #1)

6. Aabb: links (idem #3)

7. aaBB: links (rechter hersenhelft is dominant, en contralateraal)

8. aaBb: links (idem #7)

9. aabb: rechts (rechter hersenhelft is dominant, en ipsolateraal)

De ouders kunnen dus deze genotypen hebben: AAbb, Aabb, aaBB of aaBb. De kinderen hebben één van de overige genotypen.

Bij kruising moet er echter een 'rechtshandig' genotype naar boven komen. Hierdoor vallen twee genotypen af (Aabb en aaBb, aangezien beiden heterozygoot voor een bepaald gen zijn, en hierdoor na kruising zowel links- als rechtshandige kinderen mogelijk zouden zijn). De ouders hebben dus genotype AAbb of aaBB.

Als beide ouders hetzelfde genotype zouden hebben, zouden de kinderen automatisch linkshandig zijn. Daarom moeten de genotypen wel verschillend zijn. Dus één van de ouders heeft genotype AAbb, en de ander aaBB. Bij kruising komt alleen het genotype AaBb naar boven. Alle kinderen zijn dan rechtshandig.
What I have learnt from my rats: it is OK to steal food off someone else's plate !

Berichten: 817

Re: Genetica links/rechts handig

Even misschien een bijvraagje, maar toch zelfde onderwerp.

Hoe zit het dan (genetisch) met mensen die geen voorkeur voor links/rechts hebben (is dat niet ambidexter?)

Een zeer goede vriend van me kan alles met zowel links als rechts. Schrijven, voetballen, knippen, balletjes vangen ed. Links of rechts maakt hem niet uit.

Is dit een soort mutatie dan genetisch gezien, zoals bv iemand met zowel mannelijke als vrouwelijke geslachtsdelen.
"Beep...beep...beep...beep"

~Sputnik I

Gebruikersavatar
Berichten: 8.557

Re: Genetica links/rechts handig

Een combinatie van mannelijke en vrouwelijke geslachtsdelen word vaak maar niet altijd veroorzaakt door gendefecten.

meer wiki leesvoer

Ambidexterie komt in de meeste gevallen voor bij mensen die noodgedwongen (botbreuken of vroeger van school uit) een bepaalde arm niet konden/mochten gebruiken. Daar liggen dus geen genvariaties aan ten grondslag. Dat wil niet zeggen dat mensen die van nature al ambidexter zijn geen genvariaties kunnen hebben die dit veroorzaken. (het een sluit het ander niet uit)
"Meep meep meep." Beaker

Berichten: 1

Re: Genetica links/rechts handig

BarbaRatje schreef:Er zijn negen mogelijke genotypen in totaal: AABB, AABb, AAbb, AaBB, AaBb, Aabb, aaBB, aaBb, aabb.

Als iemand het dominante allel 'A' bezit, is de linker hersenhelft dominant.

Als iemand het dominante allel 'B' bezit, zijn de dominante hersenhelft en de dominante hand contralateraal.

Hierdoor kun je dus een uitspraak doen over welke genotypen links- of rechtshandigheid tot gevolg hebben:

1. AABB: rechts (linker hersenhelft is dominant, en contralateraal)

2. AABb: rechts (idem #1)

3. AAbb: links (linker hersenhelft is dominant, en ipsolateraal)

4. AaBB: rechts (idem #1)

5. AaBb: rechts (idem #1)

6. Aabb: links (idem #3)

7. aaBB: links (rechter hersenhelft is dominant, en contralateraal)

8. aaBb: links (idem #7)

9. aabb: rechts (rechter hersenhelft is dominant, en ipsolateraal)

De ouders kunnen dus deze genotypen hebben: AAbb, Aabb, aaBB of aaBb. De kinderen hebben één van de overige genotypen.

Bij kruising moet er echter een 'rechtshandig' genotype naar boven komen. Hierdoor vallen twee genotypen af (Aabb en aaBb, aangezien beiden heterozygoot voor een bepaald gen zijn, en hierdoor na kruising zowel links- als rechtshandige kinderen mogelijk zouden zijn). De ouders hebben dus genotype AAbb of aaBB.

Als beide ouders hetzelfde genotype zouden hebben, zouden de kinderen automatisch linkshandig zijn. Daarom moeten de genotypen wel verschillend zijn. Dus één van de ouders heeft genotype AAbb, en de ander aaBB. Bij kruising komt alleen het genotype AaBb naar boven. Alle kinderen zijn dan rechtshandig.
Misschien een hele domme vraag, maar als je spreekt van ambidexterie, is het dan mogelijk dat dat een intermediar fenotype is van de bovenstaanden?

Gebruikersavatar
Berichten: 8.557

Re: Genetica links/rechts handig

Dat is zeker mogelijk. Waarschijnlijker is echter dat men dit oftwel door training voor elkaar kan krijgen. Ook is het mogelijk dat de hele theorie (dusdanig versimpeld) niet op gaat.
"Meep meep meep." Beaker

Berichten: 16

Re: Genetica links/rechts handig

Een lang geleden onderwerp zie ik maar houdt me nu bezig. Mijn vader deed veel zowel rechts als links naar had voorkeuren, ik heb dat precies zo. Heb er nooit bij nagedacht maar had een tijdje een verlamming links aan de hand en kwam toen tot de ontdekking dat ik veel links deed. Terwijl ik wel rechts schrijf etc. Heb een neef die links schrijft een kleindochter die links schrijft en een kleinzoon die ook links schrijft maar volgens mij weer met rechts voetbalt. Ambidexter....??? Niet echt lijkt me. Maar wel voorkeuren voor rechts en links voor bepaalde handelingen. Creatief geldt voor mij en mijn kleinzoon. Hoe zit het nu eigenlijk......Is dit nu een erfelijkheids kwestie? Ik kan veel dingen zowel rechts als links maar als ik de Strien test doe ben ik geen ambidexter. Kaarten schudden, links, glijden op ijs kan ik zowel rechts als links, het is gewoon moeilijk om uit te zoeken wat rechts of links beter gaat. Hardlopen starten met links achter lijkt mij de juiste manier. Geen idee of dat links of rechts is. Flessen openen links ketel vullen vasthouden met rechts en kraan met links. Blikopener draaien met rechts. Ik heb echt geen idee wat weinig niet rechtshandig is. Omdat ik alles door elkaar doe. Denk ik.

Maar ik heb ook gelezen dat Ambidexter eerder aandachtspunten hebben. Denk dan aan mijn kleinzoontje en daar komen al deze vragen ook eigenlijk vandaan. Wie weet hier wat meer?

Berichten: 12.262

Re: Genetica links/rechts handig

Wat ik me wel afvraag is in hoeverre genotype hier fenotype bepaalt. 
 
Als je min of meer ambidexter bent dan zul je denk ik vaak conformeren naar rechtshandigheid: dingen als deurklinken, blikopeners, scharen, kranen, knopjes voor een lift en tig andere alledaagse voorwerpen zijn ontworpen voor optimaal gebruik door rechtshandigen. 
 
Voor schrijven met een pen, in westers schrift, is rechtshandigheid een voordeel omdat je dan niet met je hand door de natte inkt sleept. In het onderwijs is dat nog wel eens afgedwongen, maar naarmate men nauwelijks meer schrijft en alles via toetsen of touchscreens invoert is dat van veel kleiner belang geworden. 
 
Bovendien zijn er zaken waarbij het blijkbaar allebei kan: denk bijvoorbeeld aan autorijden. Doe je dat in europa of de vs dan schakel je met rechts, en stuur je met links, maar in engeland, ierland, australie of malta precies andersom. Genetisch verschil lijkt me hier geen factor, maar door aangeleerd gedrag probeer ik de eerste dagen toch echt te schakelen met de deurklink of raamhendel in links rijdende landen :D
Victory through technology

Reageer