Hemodialyse

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 247

Hemodialyse

Verbeter me als ik het fout heb. Als men mij zou vragen wat hemodialyse is, zou ik (uitgebreid weliswaar) zeggen:

hemodialyse is een behandeling voor chronische nierpatiënten. Als de nieren hun elementaire functies niet meer kunnen verrichten, wil dat zeggen dat ze o.a. het bloed niet meer kunnen zuiveren, het bloed niet meer kunnen voorzien van de nodige proteïnes en ionen en moleculen. Normalitair resorberen ze de kationen van zouten (opname in het bloed) en wisselen die uit voor H+ ionen die ze in geladen toestand via de urine buitenwerken (zoals nog andere ionen). Ze houden ook de bloedpH op peil door deze acties. Deze filteringsprocessen gebeuren doorheen zowel dialyse - als osmosemembranen. Er wordt nog een laatste filtering gedaan door tegenstroomprincipes.

Als de nieren dit alles niet kunnen verwezelijken, doet men beroep op de kunstnier. Hierbij loopt je (zuurstofarm) bloed uit je lichaam doorheen een buisje, en komt het terecht in een kunstnier, die onderverdeeld is in 2 ruimtes, met als scheiding een dialysemembraan, zodat transfer van oplossingen mogelijk is. het bloed stroomt omgekeerd tov. de dialiseervloeistof, waardoor aan het tegenstroomprincipe wordt voldaan. Artsen kunnen de stroom manipuleren. Door verhoging van de concentratie van bepaalde stoffen in de dialiseerstof, zal deze oplossing geneigd zijn opgenomen te worden door het bloed (die een lagere concentratie aan deze stoffen heeft). Andersom zullen afvalstoffen uit het bloed diffunderen naar de dialiseervloeistof, die voortdurend vernieuwd wordt.

Alzo zal het bloed ontdaan worden van afvalstoffen, en zal het gereinigde bloed via een andere buis terug in ons lichaam vloeien.

dit kan ook korter:

- kunstnier neemt reinigingsfunctie over

- uitwisseling van stoffen doorheen membranen tgv het verschil in druk, chemische potentiaal en ionconcentraties(=osmotische druk).

- reiniging van het bloed

kan iemand aanvullen of verbeteren?

bedankt! :eusa_whistle:

Gebruikersavatar
Berichten: 6.058

Re: Hemodialyse

Mag ik vragen waar je met dit topic naar toe wilt? Aangezien discussiemogelijkheden vrijwel absent zijn blijft het bij het nakijken op fouten. Ik ben geen expert op het gebied van dialyse, maar wat je hebt geschreven is zo snel gelezen wel juist.
That which can be asserted without evidence can be dismissed without evidence.

Gebruikersavatar
Berichten: 247

Re: Hemodialyse

oh nee, ik wilde geen discussie openen hoor, het is gewoon een heel belangrijke vraag die als voorbeeldtoepassing werd gegeven bij onze chemiecursus, hoofdstuk colloïdale systemen. Ik wilde gewoon weten of ik het had begrepen, want het was nogal moeilijk verwoord in de cursus.

Nu misschien had het eerder thuisgehoord bij huiswerk of geneeskunde, maar aangezien het niet echt een oefening betreft, en het een belangrijk voorbeeld is van een colloïdaal systeem, dacht ik het best te posten in anorganische chemie.

in ieder geval hartelijk dank voor de bevestiging

Gebruikersavatar
Berichten: 6.058

Re: Hemodialyse

In het volgende filmpje wordt alles waarschijnlijker iets simpeler uitgelegd dan in jouw cursus. Je moet wel steeds op pauze drukken, want het gaat aardig snel.

http://www.youtube.com/watch?v=i6bctm7I3l4

-edit- embedden lukt op één of andere manier niet
That which can be asserted without evidence can be dismissed without evidence.

Reageer