Waterstofcel bouwen/kopen

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 12

Waterstofcel bouwen/kopen

Voor mijn PWS is er een waterstofcel nodig: we willen de energie uit waterstof omzetten in elektrische energie. Weten julie of het voor een stel vijfde jaars HAVO mogelijk is een waterstofcel te bouwen? Of weten jullie waar er eentje te koop is?

Gebruikersavatar
Berichten: 7.224

Re: Waterstofcel bouwen/kopen

Zelf maken is geen optie. Kopen kan wel, maar is niet heel erg goedkoop. Voorbeeld:

http://www.amazon.com/Hydrogen-Fuel-Cell-K...p;tag=selfs7-20
If I have seen further it is by standing on the shoulders of giants.-- Isaac Newton

Gebruikersavatar
Berichten: 711

Re: Waterstofcel bouwen/kopen

Voor mijn PWS is er een waterstofcel nodig: we willen de energie uit waterstof omzetten in elektrische energie. Weten julie of het voor een stel vijfde jaars HAVO mogelijk is een waterstofcel te bouwen? Of weten jullie waar er eentje te koop is?


Mijn voorstel: koop een waterstofauto'tje als het puur ter demonstratie is. Of anders een brandstofcel-set, daar kun je dan mee rekenen aan de redoxreactie.

Berichten: 12

Re: Waterstofcel bouwen/kopen

Zou dit wat zijn?

@JohnB: Hoe duur zou zo'n brandstofcel-set zijn? Heb je een link voor me?

Gebruikersavatar
Berichten: 711

Re: Waterstofcel bouwen/kopen

Je zou bijvoorbeeld ook dit setje aan kunnen schaffen: klik.

Hierop kun je in plaats van een zonnecel ook een voedingsbron aansluiten om het water te elektrolyseren (gaat wat sneller :eusa_whistle: ). Natuurlijk wel eerst even goed bekijken dat je 'm niet overbelast. Kun je allemaal opzoeken in de bijgeleverde handleiding (max zal liggen rond 500 mA).

Als je vervolgens de spanningsbron weglaat en er bijv. een amperemeter én voltmeter op aansluit kun je meten hoeveel energie je ermee op kunt wekken. En uiteindelijk de efficiëntie van je brandstofcel.

Zo, nu heb je wel een beetje een idee. De rest is voor jou om te ontdekken.

PS ik heb mijn profielwerkstuk 2 jaar geleden ook gedaan over dit onderwerp. Ik heb toen niets aangeschaft en gebruikt gemaakt van de faciliteiten op de Universiteit Leiden.

Reageer