Het grote stenen-determinatietopic

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 1.623

Het grote stenen-determinatietopic

Opmerking moderator

In deze topic kun je terecht met gevonden stenen en mineralen waarover je meer zou willen weten
Wat voor steen is dit? Ik zit zelf te denken aan een agaat, maar ik ben er niet zeker van (Google afbeeldingen laat namelijk maar 1 afbeelding zien die op mijn steen lijkt, de overige afbeeldingen lijken in de verste verte niet op m'n steen). De afbeelding is van de binnenkant van de steen (gespleten helft van een oorspronkelijk bolvormige steen).
steen.jpg
steen.jpg (103.4 KiB) 7072 keer bekeken
Beter kaal als geen haar want een kip snurkt

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 4.351

Re: Het grote stenen-determinatietopic

Ziet eruit als een agaat.
Contra principia negantem disputari non potest.

Gebruikersavatar
Berichten: 6.716

Re: Het grote stenen-determinatietopic

Even Duits gezocht. Leverde dit op: http://www.hpwt.de/Mineralien/Achate.htm .
I am not young enough to know everything - Oscar Wilde

Gebruikersavatar
Berichten: 6.905

Re: Het grote stenen-determinatietopic

De kans is groot dat het een agaat is, maar dan zeker niet het mooiste exemplaar
Het vel van de beer kunnen verkopen vraagt moeite tenzij deze dood voor je neervalt. Die kans is echter klein dus moeten we zelf moeite doen.

Berichten: 4.502

Re: Het grote stenen-determinatietopic

Lijkt op een knol- geode en kristalholte (holruimtemineraal),kwartsachtig,calcietachtig,wat je in het midden kunt zien,zweeft ergens tussen agaath en amethist.

Gebruikersavatar
Berichten: 21

Re: Het grote stenen-determinatietopic

Lijkt op een calcedoon-agaat geode met kwartsiet of bergkristal in het midden.

Berichten: 90

Re: Het grote stenen-determinatietopic

Lijkt op een calcedoon-agaat geode met kwartsiet of bergkristal in het midden.
Kwartsiet =/= kwarts

Dit even terzijde, ook al is het een jaar geleden gepost =D>

Berichten: 389

Re: Het grote stenen-determinatietopic

Dit is inderdaad waarschijnlijk een agaatje. Door het holletje in het midden, waar duidelijke kristalvormen in zijn ontwikkeld, heet dit een geode.

Let echter op met al te dure termen als amethist (= roze paarse kwarts), agaat, chalcedoon (= microcristalijne kwarts). In weze zijn dit allemaal uitingen van kwarts, al dan niet met een kleurtje. Deze vormen worden verkregen door afzetting in adervorming. Een geode heeft men wanneer er een holte in het midden van de agaat zit.

Oktagon oppert hier ook calciet. Er is een wezenlijk verschil tussen calciet en kwarts, dus die mogen we zeker niet over één kam scheren (zoals we met al die andere kwarts-termen wel enigszins mogen doen). Calciet is CaCO3, wat totaal anders is dan SiO2. Als men twijfelt tussen deze twee, kan een krasje met een ijzeren voorwerp uitsluitsel bieden: kwarts zal dan geen krassen krijgen, calciet wel. Men kan ook altijd eens oplossen met HCl ;)

Natuurlijk is het altijd enorm gevaarlijk om op basis van een foto een uitspraak te doen over wat een mineraal is!

Berichten: 2

Re: Het grote stenen-determinatietopic

Ik heb laatst tijdens een wandeling een steen gevonden die ik toch te apart vond om te laten liggen.

Hij is zwart van kleur heeft een diameter van 20 cm is 7,5 cm hoog en weegt 4.95 kg en gevonden in de Meene Goor ( Overijssel )

ik hoop dat er iemand is die me meer kan vertellen over deze steen

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Gebruikersavatar
Berichten: 9.240

Re: Het grote stenen-determinatietopic

Het ziet er inderdaad nogal metaalachtig uit. is ie zwaar of licht?

Berichten: 2

Re: Het grote stenen-determinatietopic

Nou ik vind hem nogal zwaar k heb geen precisie weegschaal dus dit is ongeveer 5 kg ( eerst jezelf wegen en dan met steen ). ja ik dacht ook dat het een hoog metaal gehalte had maar het is totaal niet magnetisch verder is het ook zo apart dat hij aan 1 kant plat en het lijkt alsof hij daar gesmolten is terwijl de andere kant juist schubberig lijkt..

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.259

Re: Het grote stenen-determinatietopic

Wat is het volume van dat ding?
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 242

Re: Het grote stenen-determinatietopic

aan t pakje te zien schat ik het volume op 3 liter (20 bij 20 bij 8 cm)

ik heb ook een rare steen kan ik hier in deze topic ook fotos ervan zetten misschien weten jullie wat voor steen type het is ?
HBO Elektrotechniek student 3de jaar

Gebruikersavatar
Berichten: 66

Re: Het grote stenen-determinatietopic

Misschien is het wel een meteoriet (ijzer?)

Gebruikersavatar
Berichten: 4.161

Re: Het grote stenen-determinatietopic

Stop de steen in een grote maatkolf en kijk hoeveel water er is verplaatst, weet je volume.
De tekst in het hierboven geschreven stukje kan fouten bevatten in: argumentatie, grammatica, spelling, stijl, biologische of scheikundige of natuurkundige of wiskundige feiten kennis. Hiervoor bied StrangeQuark bij voorbaat zijn excuses aan.

Reageer