verwarring sulfaation reageren met water

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 3

verwarring sulfaation reageren met water

Goedenmiddag,

Ik ben hier aan het leren voor een schoolexamen scheikunde VWO 5 en we hebben het over zuren en basen.

Nu is er een opdracht waarbij ik niet begrijp waarom het sulfaation niet verder reageert met water.

Opdracht: Geef van het zout natriumsulfaat de reactievergelijking voor het oplossen in water.

Nu is mijn vraag. Waarom reageert SO4 2- niet verder met water tot HSO4- en OH-?

Alvast bedankt,

Tim

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.259

Re: verwarring sulfaation reageren met water

De zuurconstante van water ligt ver beneden de baseconstante van SO42-.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 3

Re: verwarring sulfaation reageren met water

Dat gedeelte snap ik dus niet,

SO4 2- is een zwak zuur. Wij hebben geleerd dat een zwak zuur in evenwicht reageert met water. Kz en Kb hebben daar toch geen invloed op of wel?

Ik hoop dat iemand me het duidelijk kan maken.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.259

Re: verwarring sulfaation reageren met water

SO4 2- is een zwak zuur.
nee, dat zou protonen willen opnemen en is dus een base .
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 3

Re: verwarring sulfaation reageren met water

Pardon, dat bedoel ik ook. Maar dan nog snap ik niet waarom deze geen verdere H+ opneemt van het water en reageert tot H2SO4. Als je me dat kan uitleggen zou dat fijn zijn :eusa_whistle:

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.259

Re: verwarring sulfaation reageren met water

Omdat:
De zuurconstante van water ligt ver beneden de baseconstante van SO42-.
sorry, veel verder kom ik niet. Dit is een gebied waar ik wel sommige kunstjes ken, maar de kunstjes niet kan afleiden :eusa_whistle: .

Iemand anders vast wél?
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 4.168

Re: verwarring sulfaation reageren met water

In water zal SO42- een beetje HSO4- en OH- vormen. Dit kun je berekenen met de Kz2 van zwavelzuur.

Er zal zelfs een verwaarloosbaar klein deel van de HSO4- met water reageren tot H2SO4 en OH-. Om dit te berekenen heb je de Kz1 van zwavelzuur nodig, maar die wordt gewoonlijk niet als getalswaarde gepubliceerd omdat die "erg groot" is.
Hydrogen economy is a Hype.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 3.505

Re: verwarring sulfaation reageren met water

Bij een zuur-basereactie heb je in feite te maken met de volgende deelreacties:
\(Z_1\leftrightarrows B_1+H^+\)
\(B_2+H^+\leftrightarrows Z_2\)
.

Optellen geeft de totaalreactie
\(Z_1+B_2\leftrightarrows Z_2+B_1\)
. Hierbij stellen Z1 en B1 het ene geconjugeerde zuur-basepaar voor en Z2 en B2 het andere. Nu geldt: als
\(pK_{Z_1}<pK_{Z_2}\)
, dan ligt het evenwicht geheel rechts en als
\(pK_{Z_1}>pK_{Z_2}\)
, dan ligt het evenwicht geheel links. Ga nu zelf na waarom het SO42--ion niet met water zal reageren.
"Mathematics is a gigantic intellectual construction, very difficult, if not impossible, to view in its entirety." Armand Borel

Reageer