Molariteit ammonia+reactievergelijking

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 4

Molariteit ammonia+reactievergelijking

Hallo allemaal!

Ik ben even wat sommen aan het oefenen voor mijn examen, maar zit even in de problemen, hoop dat jullie me kunnen helpen!

vraag 1:

Op een etiket staat: Ammonia:29.15 massa% p=0,8961 kg.L

-Bereken de molariteit.

Ik heb geen idee waar ik moet beginnen. Uit gaan van 1 Liter? En verder?

Ik heb het volgende geprobeerd: (Dit zal niet kloppen, want volgens mij kan de molariteit nooit zo hoog zijn)

Aantal kg ammoniak: 0.8961/100 x 29.15 = 0.2612 kg

Molaire massa ammoniak: 17.03 g/mol

aantal mol ammoniak: 15.34 mol

dus Molariteit = 15.34 M

???????

vraag 2:

De reactievergelijking tussen magnesium en verdund zwavelzuur, waarbij waterstof ontstaat.

Wie kan me hierbij helpen.

Bedankt!!

Gebruikersavatar
Berichten: 10.559

Re: Molariteit ammonia+reactievergelijking

annekevraag schreef:Hallo allemaal!

Ik ben even wat sommen aan het oefenen voor mijn examen, maar zit even in de problemen, hoop dat jullie me kunnen helpen!

vraag 1:

Op een etiket staat: Ammonia:29.15 massa% p=0,8961 kg.L

-Bereken de molariteit.

Ik heb geen idee waar ik moet beginnen. Uit gaan van 1 Liter? En verder?

Ik heb het volgende geprobeerd: (Dit zal niet kloppen, want volgens mij kan de molariteit nooit zo hoog zijn)

Aantal kg ammoniak: 0.8961/100 x 29.15 = 0.2612 kg

Molaire massa ammoniak: 17.03 g/mol

aantal mol ammoniak: 15.34 mol

dus Molariteit = 15.34 M

???????
Het antwoord is goed. Eigenlijk doe je alles goed, de manier van werken is goed, het aantal significante cijfers ook , en je zet ook de laatste stap, namelijk een kritische beschouwing van je antwoord. Inderdaad is dit een hoge waarde voor de molariteit, maar een geconcentreerde ammonia-oplossing is inderdaad zo sterk. Voor de goede orde: Een liter water bevat 55,6 mol watermoleculen, dus het kan nog hoger dan 15.34 M! Je hoeft je pas zorgen te maken als je bijvoorbeeld 1000 M als antwoord zou vinden, dat is echt een onmogelijke ordegrootte.
vraag 2:

De reactievergelijking tussen magnesium en verdund zwavelzuur, waarbij waterstof ontstaat.

Wie kan me hierbij helpen.
Welke deeltjes zijn er allemaal aanwezig in verdund zwavelzuur? Op welke manier kan hieruit waterstofgas ontstaan?
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Berichten: 16

Re: Molariteit ammonia+reactievergelijking

Bij vraag 2:

magnesium heeft als formule Mg, zwavelzuur is H2SO4

Er is gegeven dat waterstofgas gevormd wordt, aan de rechterkant van de reactiepijl, nu moet je er enkel nog voor zorgen dat het aantal atomen links van de pijl dezelfde zijn (uiteraard ook hetzelfde aantal) als de moleculen rechts van de pijl. succes!

Gebruikersavatar
Berichten: 10.559

Re: Molariteit ammonia+reactievergelijking

Zwavelzuur heeft inderdaad de formule H2SO4. Maar het gaat hier om een verdunde oplossing van zwavelzuur. Daar is geen H2SO4 aanwezig.
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Berichten: 16

Re: Molariteit ammonia+reactievergelijking

Zwavelzuur heeft inderdaad de formule H2SO4. Maar het gaat hier om een verdunde oplossing van zwavelzuur. Daar is geen H2SO4 aanwezig.


Klopt maar dit blijft toch hetzelfde voor het uitschrijven van de reactievergelijking of vergis ik mij?

Gebruikersavatar
Berichten: 10.559

Re: Molariteit ammonia+reactievergelijking

In een reactievergelijking staan de deeltjes die reageren en die ontstaan.
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Berichten: 4

Re: Molariteit ammonia+reactievergelijking

Oke, bedankt voor de bevestiging van mijn eerste vraag! Geeft toch vertrouwen dat ik er zelf uit ben gekomen. Nu nog wat meer vertrouwen in mezelf :eusa_whistle:

Nog even over de 2e vraag:

verdund zwavelzuur:

H+

SO4

H2O

H+ lijkt me het reagerende deeltje.

dus : Mg +2 H+ --> h2 + ????

Hier kom ik niet helemaal uit.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 4.168

Re: Molariteit ammonia+reactievergelijking

Wat denk je zelf dat er met die Mg zal gebeuren als je H+ (zuur) toevoegt?

Bedenk dat links en rechts van de pijl de aantallen van elke atoomsoort en ook de som der ladingen altijd gelijk moeten zijn.
Hydrogen economy is a Hype.

Berichten: 4

Re: Molariteit ammonia+reactievergelijking

Fred F. schreef:Wat denk je zelf dat er met die Mg zal gebeuren als je H+ (zuur) toevoegt?

Bedenk dat links en rechts van de pijl de aantallen van elke atoomsoort en ook de som der ladingen altijd gelijk moeten zijn.


zal H+ naar Magnesium gaan? hmm.. het kwartje valt nog niet helemaal

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 4.168

Re: Molariteit ammonia+reactievergelijking

Mg + 2 H+ --> H2 + ????
Als je links van de pijl één Mg atoom heb dan moet je rechts ook één Mg atoom hebben.

En als je links 2 positieve ladingen hebt dan moet je rechts ook 2 positieve ladingen hebben.

Dus wat moet je rechts in plaats van ???? schrijven? Niet te moeilijk zoeken hoor, het is heel simpel.
Hydrogen economy is a Hype.

Berichten: 4

Re: Molariteit ammonia+reactievergelijking

Fred F. schreef:Als je links van de pijl één Mg atoom heb dan moet je rechts ook één Mg atoom hebben.

En als je links 2 positieve ladingen hebt dan moet je rechts ook 2 positieve ladingen hebben.

Dus wat moet je rechts in plaats van ???? schrijven? Niet te moeilijk zoeken hoor, het is heel simpel.
Bedankt voor de reacties tot nu toe! Erg handig allemaal!

Oke, ben ik weer een stapje verder, maar nog niet helemaal volgens mij

Mg + 2 H+ --> H2+ Mg2+

Volgens mij klopt het nog niet helemaal, ofwel?

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 4.168

Re: Molariteit ammonia+reactievergelijking

Ja, nu klopt het.
Hydrogen economy is a Hype.

Reageer