Verschil tussen olie en vet

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer

Verschil tussen olie en vet

kan er iemand mij de belangrijkste verschillen geven tussen vetten en olien?

Berichten: 704

Re: Verschil tussen olie en vet

een vet en olie is een tri-ester van glycerol en vetzuren zoals je waarschijnlijk wel zal weten.

als in het vetzuurgedeelte een dubbele binding is (dus een onverzadigd vetzuur), dan heb je te maken met een olie.

zijn de vetzuren verzadigd --> dan heb je te maken met een vet.

daarom kun je een olie laten harden (vetharding) door te hydrogeneren: reageren met waterstof.

hierdoor maak je het vetzuurgedeelte verzadigd en stolt de olie dus.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.116

Re: Verschil tussen olie en vet

Alle oliën en vetten zijn esters van glycerine (1,2,3-propaantriol) en vetzuren (alifatische n-carbonzuren met tenminste 4 C atomen).

Afhankelijk van de vetzuursamenstelling is zo'n ester vloeibaar of vast bij kamertemperatuur. Als het vloeibaar is bij kamertemperatuur, spreek je van olie (bijvoorbeeld olijfolie). Als het vast is bij kamertemperatuur, spreek je van vet (bijvoorbeeld rundvet).

Sommige van deze esters zijn grensgevallen, bijvoorbeeld kokosvet/kokos olie en palmvet/palm olie. De smelt temperatuur ligt zo rond kamertemperatuur, dus is het de ene keer een vet en de andere keer een olie.
als in het vetzuurgedeelte een dubbele binding is (dus een onverzadigd vetzuur), dan heb je te maken met een olie.
Dit is als vuistregel wel waar, maar klopt niet precies. Elke olie bevat ook verzadigde vetzuren en elk vet bevat ook onverzadigde vetzuren.

Re: Verschil tussen olie en vet

Wanneer het op de plaats van herkomst vloeibaar is wordt het olie genoemd, anders vet. Vandaar dat het eigenlijk palmolie is, hoewel het bij ons toch vast is.

Berichten: 14

Re: Verschil tussen olie en vet

ik heb eigenlijk nog een bijkomend vraagje...mss hier niet echt gepast maar toch kon ik het niet laten :shock:

we kunnen aleen bij de onverzadigde vetzuren (dubbele binding) een onderscheid maken tss een trans en cis vorm é?!

de cis vorm wil onder andere zegge dat de structuur meer lineair is terwijl de trans vorm een knik vertoont...

maar nu is mn vraagje...waarom vertonen de trans vormen een hoger smeltpunt dan de cisvormen???

we weten toch dat de cisvormen gemakkelijker in elkaar vallen(door die lineaire structuur) dan de trans en dus zo makkerlijker interacties ondergaan waardoor het smeltpunt toch hoger moet liggen dan de trans...

of ben ik mis???

kan iemand mij helpen waar mijn fout zit?

alvast bedankt!

groetjes

8)

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: Verschil tussen olie en vet

Ake, je fout zit hem in het begin: trans-vetzuren zijn lineairder dan cis.

Berichten: 14

Re: Verschil tussen olie en vet

hoezo zijn ze linairder??? :shock:

we zien toch dat ze ene knik vertonen ;)

trans:

R1 H

| |

C=C

| |

H R2

cis:

H H

| |

C=C

| |

R1 R2

heel schematisch weergegeven!

hmzzz nu begin ik seffes ng aan me zelf te twijfele lol das pas erg :?:

hoe kan je nu precies zien waar een knik is en waar niet?

en waarom is volgens jou de trans linairder,dus knikloos?

sorry vr de vervelende vraagjes :$

;)


Ake, je fout zit hem in het begin: trans-vetzuren zijn lineairder dan cis.

Re: Verschil tussen olie en vet

Het smeltpunt van organische verbindingen als vetten wordt vooral bepaald

door het aantal ruimtelijke realiseringsmogelijkheden in de vaste fase. Als dat hoog is bij symmetrisch gebouwde moleculen zoals benzeen en cyclohexaan dan zijn de smeltpunten hoog; resp. 5,5 en 6,5 graden Celcius.

Want smelten levert dan niet zoveel entropiewinst op en is de stof niet zo gemotiveerd om te smelten. Het smeltpunt is danook hoog.

Maar bij het normaalhexaan met een veel lagere symmetrie is het smeltpunt direct veel lager; -95 graden! Bij de onverzadigde verbindingen als

3-hexeen en 2 hexeen zijn de smeltpunten nog weer lager door een nog geringer aantal ruimtelijke realiseringsmogelijkheiden. Voorbeelden:

2-hexeen (cis) smeltpunt -146 graden

2-hexeen (trans) smeltpunt -133 graden

3-hexeen (cis) smeltpunt -135 graden

3-hexeen (trans) smeltpunt -113 graden.

De verschillen tussen cis en trans zitten ook hier tussen het aantal ruimtelijke inpassingsmogelijkheden in de vaste fase.

Het zijn dus allemaal nogal lage smeltpunten; de inpassing in een regelmatig kristalrooster is zo moeizaam dat ze liever vloeibaar worden.

Het is ook de vraag of er hier sprake is van scherpe, goed gedefinieerde

smeltpunten. De kans op een onderkoelde vloeibare fase beneden het

smeltpunt wordt dan heel groot.

Dus de invloed van dubbele bindingen in de vetzuren op het smeltpunt van vetten moet je zoeken in de entropie ( lees: het aantal realiseringsmogelijkheden) van de vaste, geordende kristallijne fase.

H. Zeilmaker

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: Verschil tussen olie en vet

Smiley Ake schreef:hoezo zijn ze linairder??? :shock:

we zien toch dat ze ene knik vertonen :?:
Het zit zo: als je C-atomen aan elkaar plakt met enkele bindingen, dan zit er elke keer een knik van 109 graden in. Die gaan dan weer de ene, en dan weer de andere kant op zodat het molecuul gestrekt is.

Een trans dubbele binding maakt ook ongeveer zo'n hoek en kan zo gewoon worden ingepast.

Een cis dubbele binding maakt een heel andere hoek en zorgt voor een knik.

Berichten: 14

Re: Verschil tussen olie en vet

bedankt!
rwwh schreef:
Smiley Ake schreef:hoezo zijn ze linairder??? :shock:

we zien toch dat ze ene knik vertonen ;)
Het zit zo: als je C-atomen aan elkaar plakt met enkele bindingen, dan zit er elke keer een knik van 109 graden in. Die gaan dan weer de ene, en dan weer de andere kant op zodat het molecuul gestrekt is.

Een trans dubbele binding maakt ook ongeveer zo'n hoek en kan zo gewoon worden ingepast.

Een cis dubbele binding maakt een heel andere hoek en zorgt voor een knik.

Reageer