[centraal] Nieuwe telescoop kopen/gebruiken ?

Moderators: Michel Uphoff, jkien

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 1.010

Re: [centraal] Nieuwe telescoop kopen/gebruiken ?

Het is een goede kijker voor beginners maar voor dat geld kan je wat meer krijgen .

http://www.robtics.nl/product_info.php?cPa...products_id=202

Gebruikersavatar
Berichten: 35

Re: [centraal] Nieuwe telescoop kopen/gebruiken ?

Ik heb even rondgekeken op het internet voor info over reflector-telescopen, en nu vond ik deze opsomming van voor en nadelen op telescoop-expert.nl

Voordelen van reflectors

- Reflectors zijn goedkoper dan refractors (indien zelfde grootte)

- Reflectors hebben geen last van kleurfouten

- Goed voor "deep-sky" observaties

Nadelen van reflectors

- De telescoop moet zo nu en dan gecollimeerd worden (spiegels goed tegen over elkaar zetten)

- Omdat er gebruik gemaakt wordt van een "hulpspiegeltje" is er minder detail voor planeten and bij een refractor (lens telescoop)

- Minder goed voor planeet-observatie.

Is het niet een probleem voor mij, als beginnend kijker, om de spiegels goed tegen over elkaar te zetten?

En zijn planeten door reflector telescopen echt veel minder goed te zien?
"En toch draait ze."

- Galileo Galilei -

Gebruikersavatar
Berichten: 1.010

Re: [centraal] Nieuwe telescoop kopen/gebruiken ?

Is het niet een probleem voor mij, als beginnend kijker, om de spiegels goed tegen over elkaar te zetten?
Da's eigenlijk een beetje afhankelijk van wat voor spiegel er in de kijker zit .

Kijk eens naar de cijfers die bij die Bresser Lyra stonden , er zijn er drie die belangrijk zijn :

de diameter , de brandpuntsafstand en de openingsverhouding (ook wel f-getalletje ) .

De diameter , da's nogal duidelijk , is de diameter van de lens .

De brandpuntsafstand is de afstand van de lens tot het punt waar alle lichtstralen op vallen .

Je weet hoe je papier kan verbranden met een vergrootglas ?

Die afstand is dus de brandpuntsafstand.

De openingsverhouding is de verhouding tussen de diameter en die brandpuntsafstand .

Als je de brandpuntsafstand deelt door de diameter (900 : 70 ) Krijg je 12.8 .

In tegenstelling tot de fotografie spreken ze (als ze het over kijkers hebben ) altijd over de diameter en de openingsverhouding .

Voor spiegelkijkers is dit exact hetzelfde .

Waarom nu dit hele verhaal ?

Bij een spiegelkijkers is dat f-getal gewoonlijk kleiner , zeker bij de grotere diameters .

Die Bresser Lyra is een 70mm f-12.8 kijker , denk eens hoe groot een 200mm f-12.8 spiegelkijker zou zijn !

Dus die spiegels worden gemaakt met een kortere brandpunt .

En nu komen we eindelijk met een concreet antwoord op je vraag .

Die korte kijkers zijn kritischer tot zeer kritisch om af te stellen .

De kijker die ik linkte is een f-5 spiegel maar doordat het nog een redelijk kleine spiegel is is het afstellen nog doenbaar mits wat ervaring .

De kijker in onderstaande link is wat kleiner van diameter en is een f/8 en die is heel goed te doen qua afstellen .

http://www.robtics.nl/product_info.php?cPa...products_id=198
En zijn planeten door reflector telescopen echt veel minder goed te zien?
Er is inderdaad sprake van contrastverlies door de vangspiegel , maar bij achromatische refractors is er contrastverlies door de kleurfout die ze hebben .

De 2 kijkers in de links zullen zowiezo beter zijn gewoon omdat ze groter zijn van diameter (= meer resolutie )

Gebruikersavatar
Berichten: 35

Re: [centraal] Nieuwe telescoop kopen/gebruiken ?

Bedankt skywatcher!

dit maakt het al een stuk duidelijker voor mij.

Als ik het goed begrijp is het dus zo: hoe kleiner de Openingsverhouding, hoe preciezer je de spiegels moet afstellen.

Het is dus sowiezo verstandig om voor een reflector te gaan.

Ik ga vanavond nog naar de Sterrenwacht Utrecht, daar vraag ik nog wel om wat informatie.

Hoe zit het precies met barlow-lenzen, zorgen deze er echt voor dat de vergroting van de telescoop toeneemt zonder dat het beeld minder scherp word?
"En toch draait ze."

- Galileo Galilei -

Gebruikersavatar
Berichten: 1.010

Re: [centraal] Nieuwe telescoop kopen/gebruiken ?

Een barlowlens verlengt effectief de brandpuntsafstand van een telescoop .

Een f/5 kijker wordt dan effectief een f/10 kijker .

Als we gaan muggenziften dan zou ik moeten zeggen die ieder stuk optiek die je in de lichtbundel brengt voor verlies zorgt .

Maar bij een barlow van goede kwaliteit zie je daar weinig of niets van .

Daar komt ook bij dat een barlow het beeldveld iets gaat vervlakken .

Een barlow kan dus een goed hulpmiddel zijn om bij veel vergroting waar te nemen .

Gebruikersavatar
Berichten: 35

Re: [centraal] Nieuwe telescoop kopen/gebruiken ?

Ik ben gisteren naar de Sterrenwacht geweest. Ze hadden daar verschillende telescopen te koop, waaronder de Bresser Galaxia en de Celestron Astromaster 114 EQ. Zie ook bij de onlinewinkel van Stichting de koepel: http://www.dekoepel.nl/winkel/assets/s2dma...epel.nl/winkel/

Welke van deze twee telescopen is het meest aan te raden?
"En toch draait ze."

- Galileo Galilei -

Gebruikersavatar
Berichten: 1.010

Re: [centraal] Nieuwe telescoop kopen/gebruiken ?

Die 114 can celestron zou ik iet nemen.

Het is een een kijker met een f/5 spiegel en er zit een negatieve lenselement in de focuser om op die 1000mm te komen .

Op zich een leuk idee , maar de uitvoering laat te wensen over .

Daar komt bij dat de afstelling van zowel hoofd-en vangspiegel kritisch zijn maar ook van dat lenselement in de focuser .

Oh en de hoofdspiegel is sferisch ipv. parabolisch .

Maar ehh die bresser heb ik al eerder gelinkt .

http://www.robtics.nl/product_info.php?cPa...products_id=198

Let op de prijs .

Gebruikersavatar
Berichten: 35

Re: [centraal] Nieuwe telescoop kopen/gebruiken ?

Ik denk dat ik dan maar voor de Bresser Galaxia ga, is die site een beetje betrouwbaar?

scheelt wel mooi 30 euro anders :eusa_whistle:

Klopt het trouwens dat je hemellichamen niet in kleur kan zien als je 's nachts naar door je telescoop kijkt?

hoe kan het dan zo zijn dat je met een camera wel kleur ziet door een telescoop?
"En toch draait ze."

- Galileo Galilei -

Gebruikersavatar
Berichten: 1.010

Re: [centraal] Nieuwe telescoop kopen/gebruiken ?

Robtics wilt wel eens op een schreeuwige manier adverteren op diverse sites maar die mensen leveren wel service .
Klopt het trouwens dat je hemellichamen niet in kleur kan zien als je 's nachts naar door je telescoop kijkt?
Niet zoals als op foto's dat klopt .

Maar in sommige gevallen is er wel sprake van subtiele kleuren .

Da's dan vooral bij heldere objecten die door grotere kijkers bekenen worden .
hoe kan het dan zo zijn dat je met een camera wel kleur ziet door een telescoop?
Omdat in tegenstelling tot onze ogen een camera licht blijft verzamelen bij lange belichtingen .

Iemand opteerde eens dat die foto's eigenlijk overbelicht zijn .

En dat is waar op voorwaarde dat je het zicht van mensen als standaard neemt .

Ik heb eens een poging gedaan om een foto zo te bewerken dat die overeen kwam met wat ik visueel zie door de kijker .

fotografisch (tweede foto) vs visueel het visuele beeld komt ongeveer overeen met wat ik zie door een 150mm newt op mijn lichtvervuilde locatie zonder gebruik te maken van deepskyfilters .

Gebruikersavatar
Berichten: 35

Re: [centraal] Nieuwe telescoop kopen/gebruiken ?

Zit er nou een groot verschil tussen de Bresser Galaxia ( http://www.robtics.nl/product_info.php?cPa...products_id=198 ) en de Skywatcher ( http://www.robtics.nl/product_info.php?cPa...products_id=202 ) ??

Zie je met de een meer (deep-sky) als met de ander?

Als de Skywachter echt beter zou zijn wil ik daar ook wel voor gaan.

Zal het afstellen van de spiegels lukken als ik me er een beetje in verdiep? :eusa_whistle:
"En toch draait ze."

- Galileo Galilei -

Gebruikersavatar
Berichten: 1.010

Re: [centraal] Nieuwe telescoop kopen/gebruiken ?

Kijk eens naar mijn eerste reactie . :eusa_whistle:

Gebruikersavatar
Berichten: 35

Re: [centraal] Nieuwe telescoop kopen/gebruiken ?

skywatcher schreef:Het is een goede kijker voor beginners maar voor dat geld kan je wat meer krijgen .

http://www.robtics.nl/product_info.php?cPa...products_id=202


ja.....maar dat beantwoord mijn vraag niet... :eusa_whistle:

Zit er nu een groot verschil tussen die twee kijkers die jij gelinkt hebt (de bresser en de skywatcher)?

zal je met 1 van de 2 echt meer zien?
"En toch draait ze."

- Galileo Galilei -

Gebruikersavatar
Berichten: 1.010

Re: [centraal] Nieuwe telescoop kopen/gebruiken ?

Die skywatcher heeft een grotere spiegel , dus die vangt meer licht en heeft meer resolutie .

De skywatcher verzameld 30% meer licht dan de Bresser maar het verschil zal niet gigantisch groot zijn .

Maar met wat aandachtig kijken is die er wel .
Zal het afstellen van de spiegels lukken als ik me er een beetje in verdiep?
Met deze zal je dat makkelijker afgaan .

En voor af te stellen kan je deze gebruiken .

Gebruikersavatar
Berichten: 35

Re: [centraal] Nieuwe telescoop kopen/gebruiken ?

Ik kan die Skywatcher Newton 130/900mm op geen enkele nederlandstalige site vinden. Ik wil mijn telescoop toch wel graag kopen via een nederlandse site, i.v.m. eventuele problemen.

Nu keek ik nog even rond op telescoop.nl en daar zag de Astro Professional 90/1000 (refractor) http://telescoop.nl/telescopen/starters/as...-refractor.html . Het is dan wel een refractor maar hij lijkt mij aanzienlijk beter dan de Bresser Lyra (70/900). Daarnaast is hij ook nog 30 euro goedkoper dan de Bresser. ](*,)

Is dit een goede telescoop?

ik kon er op internet erg weinig informatie over vinden. :eusa_whistle:
"En toch draait ze."

- Galileo Galilei -

Gebruikersavatar
Berichten: 1.010

Re: [centraal] Nieuwe telescoop kopen/gebruiken ?

Nu ga je wel van een 70mm naar een 130mm om dan naar een 90mm te gaan .

Reageer