Pythagoras

Moderators: dirkwb, Xilvo

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 23

Pythagoras

Ooit hoorde ik op het nieuws dat een wiskundige had bewezen dat de stelling van Pythagoras niet opging voor rechthoekige zijden met de grootte/ waarde van een irrationeel getal. Ik hoorde ook dat de wiskundige die dat bewees applaus kreeg van zijn collega's .. later heb ik daar niets meer van gehoord. Nu weet ik wat de stelling van Pythagoras is en weet ik wat irrationele getallen zijn. Maar de link kan ik niet maken. Kan iemand dit even uitleggen in mensentaal? Ik bedoel: als je de tekening maakt dan blijkt dit toch altijd te kloppen?

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: Pythagoras

De stelling van Pythagoras is geldig in elke rechthoekige driehoek...
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 3.505

Re: Pythagoras

Nog even een opmerking: de juiste term is irrationaal.
"Mathematics is a gigantic intellectual construction, very difficult, if not impossible, to view in its entirety." Armand Borel

Gebruikersavatar
Berichten: 23

Re: Pythagoras

Nog even een opmerking: de juiste term is irrationaal.
Sorry.. ik ben niet zo thuis in het woordgebruik... ik weet niet hoe ik de titel kan wijzigen.. kan en wil de main moderator dit doen? Toch wel eigenaardig, dat ik dat zo verkeerd op had.. in elk geval bedankt

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: Pythagoras

Titel aangepast.

Het is me ook niet zo duidelijk wat je bedoelt... Een rechthoekige driehoek met rechtshoekszijden die beide lengte 1 hebben, heeft een schuine zijde met (irrationale) lengte sqrt(2). Maar een rechtshoekszijde kan evenzeer irrationaal zijn, bijvoorbeeld allebei lengte sqrt(2), dan heeft de schuine zijde lengte 2.
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 3.505

Re: Pythagoras

Even een aanvulling op TD: als je een rechthoekige driehoek hebt met hoeken van 30° en 60°, waarbij de kleinste rechthoekszijde de lengte 1 heeft, dan heeft de schuine zijde de lengte 2 en heeft de grootste rechthoekszijde dus de langte √3.
"Mathematics is a gigantic intellectual construction, very difficult, if not impossible, to view in its entirety." Armand Borel

Gebruikersavatar
Berichten: 3.112

Re: Pythagoras

Ik vermoed, dat je het niet over Pythagoras hebt maar over stelling van Fermat.

Gebruikersavatar
Berichten: 23

Re: Pythagoras

OK.. Ik dacht inderdaad gehoord te hebben dat de stelling van Pythagoras niet opging wanneer de rechte zijden een irrationale grootte hadden zoals sqrt(2) Dit blijkt dus niet het geval te zijn. Ik heb dus slecht geluisterd. Bedankt aan allen.

Re: Pythagoras

Ooit hoorde ik op het nieuws dat een wiskundige had bewezen dat de stelling van Pythagoras niet opging voor rechthoekige zijden met de grootte/ waarde van een irrationeel getal. Ik hoorde ook dat de wiskundige die dat bewees applaus kreeg van zijn collega's .. later heb ik daar niets meer van gehoord. Nu weet ik wat de stelling van Pythagoras is en weet ik wat irrationele getallen zijn. Maar de link kan ik niet maken. Kan iemand dit even uitleggen in mensentaal? Ik bedoel: als je de tekening maakt dan blijkt dit toch altijd te kloppen?
Er bestaat wel een verhaal uit de oudheid dat er heel in de verte op lijkt. Zie hier:

http://en.wikipedia.org/wiki/Incommensurable_magnitudes

Als het echt een gebeurtenis uit onze eigen tijd betreft zou het ook kunnen gaan over Edgar E. Escultura die de zin van irrationale getallen zoals √2 bestrijdt. De ideeën van Escultura worden door de wiskundige gemeenschap echter niet erg serieus genomen. Het applaus doet me dan ook meer denken aan het bewijs van Wiles, maar dat gaat zoals thermo1945 al opmerkte over de Laatste Stelling van Fermat.

Kortom: het lijkt er sterk op dat je twee of drie verhalen door elkaar haalt.

Reageer