Probleem uit de elektriciteitsleer

Moderator: physicalattraction

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer

Probleem uit de elektriciteitsleer

Wie zou mij kunnen helpen met het volgende probleem? Zelf ben ik écht geen ster in natuurkunde dus alle hulp is welkom! Hier komt ie:

Sommige mensen hebben veel last van schokken door statische oplading.

Opdracht:

Ga na welke factoren statische oplading bevorderen. Beschrijf wat de textielindustrie kan doen om de overlast te verminderen.

Bvd dank mensen!

Gebruikersavatar
Berichten: 9.240

Re: Probleem uit de elektriciteitsleer

Erg globaal ontstaat statische elektriciteit door twee objecten over elkaar te wrijven. Dit wrijven zorgt er voor dat elektronen zich in een van de objecten gaat ophopen.

Bij het uittrekken van een wolle trui wrijven de wol-draadjes tegen elkaar en krijg je een ladingverdeling, als deze lading te groot wordt ontstaat er een schok, dat je dan hoort als knisperingen. De wollen trui staat in contact met jou, en omdat jij zelf ook elektronen kunt leveren of afstaan kan er ook een schok lopen van de wol-draadjes naar je lichaam.

Dus wat denk je dat je zelf kunt doen aan deze statische elektriciteit?

Bijvoorbeeld een shirt aantrekken onder je wollen trui, zodat de trui niet in contact staat met je huid. Maar waarom krijg je bij een katoene shirt veel minder snel een schok dan bij een wolle trui?

Komen we gelijk aan met wat de textielindustrie er aan kan doen.

Bij wol zitten er vele draadjes vrij "los" op elkaar, ze kunnen dus makkelijk over elkaar wrijven, als de draadjes strakker in het gelit zitten zullen ze ook minder over elkaar heen wrijven en dus minder elektronen verplaatsen, minder statische elektriciteit opbouwen. Verder is de ene stof de andere niet en zijn sommige stoffen gewoon makkelaar statisch te krijgen dan andere. Synthetische stoffen (kunststof) zijn zeer goed isolerend, er vindt dus zeer moeilijk elektronenverplaatsing plaats. en kan een schok moeilijker plaats vinden.

succes met je opdracht :wink:

Gebruikersavatar
Berichten: 91

Re: Probleem uit de elektriciteitsleer

mij is opgevallen dat niet zozeer het ontstaan van electrisch geladen worden een probleem is, maar meer de hinderlijke ( onverwachtte ) ontlading ervan. om een duistere reden raak ik altijd electrisch geladen van een ritje in een auto, maar is het afhankelijk van het soort schoeisel dat ik draag of ik daar hinder van ondervind, want: draag ik leren zolen, ontlaad ik direct bij uitstappen naar aarde, ( letterlijk ) maar draag ik schoenen met kunstof zolen blijf ik geladen tot op het onverwachtte moment dat ik een beter geaard voorwerp aanraak dan ik zelf ben. wat overigens meestal iemand is die je een hand geeft, of gedag kust, maar het kan ook alweer die deurklink zijn of de auto via de autosleutel.mijn idee is dus om niet de oorzaak, maar het iritante gevolg aan te pakken.heren fabrikanten van schoenen met rubber of kunstof zolen... beter aarden! :wink:
It's just an illusion !

Berichten: 23

Re: Probleem uit de elektriciteitsleer

VOlgens mijn zijn hoge temperaturen door licht (zonlicht) ook een oorzaak van statische oplading van een stof. bij hoge temperatuur heb je eigenlijk in feite toch ook wrijving met de luchtdeeltjes (vb een auto die buiten staat in warm weer), Verbeter me als ik fout ben.

Re: Probleem uit de elektriciteitsleer

Ik heb zelf ook hele erg last van schokjes. Ik loop wel vaak rond op mijn kousen of mijn pantoffels. Ik heb het zelfs gewoon al als ik de kraan laat lopen. Ik dacht dat het van de kraan zelf kwam maar het is echt van het water dat ik een schokje krijg. Ik heb nog nooit zo erg gehad als nu. Ik moet wel zeggen dat ik ook last heb van duizeligheid en pijnlijke gewrichten. Misschien dat het ook aan iets anders kan liggen, bv ijzertekort ofzo of ben ik verkeerd?

groetjes D

Gebruikersavatar
Berichten: 45

Re: Probleem uit de elektriciteitsleer

Toen ik een jaar of 10 was kon ik me altijd opladen door over een tv beeldbuis te wrijven en als ik een ander dan aanraakte kreeg die een schokje.

Maar nu lukt dat niet meer, mischien heeft het te maken met de dikte van je huid ofzow ??

Die is volgends mij nl veel dunner als je nog kind ben, dus mischien dat mensen die vaak schokken krijgen wel een dunne huid hebben ofzow...

Re: Probleem uit de elektriciteitsleer

Wij hebben dat probleem ook van schokjes op het werk door elektrisiche lading. Vooral met pc's is dit een probleem. Maar wat kan je er tegen doen?

Gebruikersavatar
Berichten: 1.750

Re: Probleem uit de elektriciteitsleer

het overspringen werd overwacht genoemd

Dat zalt reuze mee

Lucht is een slechte geleider,dat komt door zijn hoge weestand.

maar hij heeft ook een doorslag spanning.(en dan word de weestand verwaarloosbaar)

als je 2 polen die een spanning hebben van 10000Volt bij elkaar houdt,kan het gaan overspringen.

na benadering is gebleken dat je 10000Volt nodig hebt voor 1CM vonk te krijgen.het is recht evenredig dus geldt:

Smin=U/10000

Smin is hier de minimale afstand die de 2 polen hebben zodat er een vonk overspringt in cm.

Dus als je een vonk in je trui ziet van 0,5cm dan weet je dat er een spanning was van 5Kilovolt

dat klinkt eng,maar het is statische stroom,en dat is lang niet oz gevaarlijk als lopendestroom uit een stopcontact

Berichten: 30

Re: Probleem uit de elektriciteitsleer

Hey

Statische elektriciteit ontstaat door wrijving van twee of meerdere stoffen over elkaar, vooral wanneer deze stoffen verschillend zijn. Bij contact van de verschillende grondstoffen zal er verhuizing van lading optreden, van het ene naar het andere materiaal. Wanneer beide materialen dan gescheiden worden kan de lading op 1 van de materialen blijven zitten. Dit kan alleen gebeuren als het materiaal niet geleidend is, of geïssoleerd is van de grond.

De risico's bij een ontlading?

Brand of explosie

schrikreactie bij de mens

In het geval van de textiel worden stofdeeltjes aangetrokken wat zeer vervelend is.

Hoe verminderen of voorkomen?

Aarden van massa's en de equipotentiaal verbinding

dragen van antistatisch schoeisel

verhogen van de relatieve vochtigheid

ionisatie van de lucht

impregnatie

Gebruikersavatar
Berichten: 1.750

Re: Probleem uit de elektriciteitsleer

Aarden van massa's en de equipotentiaal verbinding


Het aarden van wollen kleding, goedplan. [img]http://www.wetenschapsforum.nl/public/s ... on_lol.gif[/img]

Berichten: 1

Re: Probleem uit de elektriciteitsleer

als je echt veel last hebt van schokjes moet je af en toe de centrale verwarming eens aanraken want die is geaard ook opletten als je aan je pc gaat werken want er kunnen wel iis onverwachts vonkjes overvliegen en dan is bv je proccesor naar de haaien..of grafische kaart.

Reageer