[faq] hoe werk ik met latex?

Gesloten
Gebruikersavatar
Berichten: 6.905

Re: [faq] hoe werk ik met latex?

Dit zou moeten werken: changepage package.


Veel succes!
Het vel van de beer kunnen verkopen vraagt moeite tenzij deze dood voor je neervalt. Die kans is echter klein dus moeten we zelf moeite doen.

Re: [faq] hoe werk ik met latex?

Beste mensen,


Ik zoek een super-eenvoudig programmatje (vergelijkbaar met Wordpad voor teksten en Paint voor grafisch werk), om Latex formules in te kunnen bekijken. Ik heb wel allerlei programmatjes geprobeerd, maar er zitten steeds veel te veel toeters en bellen aan en mijn computer loopt ermee vast. Ook vind ik het lastig steeds op het Wetenschapsforum te moeten uitproberen of mijn formules goed over komen. Voor je het weet druk je op het verkeerde knopje, en heb je een halfbakken probeersel gepubliceerd. Wie heeft er een tip.

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: [faq] hoe werk ik met latex?

Misschien heb je iets aan deze online tool met "live preview"; je kan de plaatjes dan ook opslaan.
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Re: [faq] hoe werk ik met latex?

Misschien heb je iets aan deze online tool met "live preview"; je kan de plaatjes dan ook opslaan.


Dank! Dat is juist wat ik bedoel. Maar alleen heb ik het dan graag als een los programmatje dat ik op mijn eigen computer kan draaien.

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: [faq] hoe werk ik met latex?

Zo ken ik er geen... Maar een gewone LaTeX-compiler (neem er dan een met weinig toeters en bellen) doet niet wat je zoekt?
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Re: [faq] hoe werk ik met latex?

Zo ken ik er geen... Maar een gewone LaTeX-compiler (neem er dan een met weinig toeters en bellen) doet niet wat je zoekt?


De laatste die ik op mijn computer gezet heb is Lyx. Bij het installeren liep mijn computer al vast. Nu verschijnt er bij het starten van het programmatje steeds een DOS-schermpje. Latex wordt niet weergegeven. Alles duurt eeuwen. Kortom: hopeloos. :eusa_whistle:

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: [faq] hoe werk ik met latex?

Dat lijkt eerder een probleem met je TeX-installatie of -configuratie (Miktex, Texlive, ...?).

Voor kleine previews vind ik die site in elk geval handig, als je toch internet zou hebben...
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Re: [faq] hoe werk ik met latex?

Ik begrijp ook niet hoe zulke programma's werken. Het is kennelijk niet genoeg om zo'n programmatje te installeren, daar moet dan nog weer een afzonderlijk TeX-programma bij?

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: [faq] hoe werk ik met latex?

Ja, daar komt wel wat bij kijken; zie bv. hier of hier.
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Gebruikersavatar
Berichten: 7.390

Re: [faq] hoe werk ik met latex?

Eens je dat alles hebt gedaan, is Texworks wel een progje zonder toeters en bellen (vind ik): je tikt de code, ctr+t, en voilà, live preview.


Voor Linux: Kyle.
"C++ : Where friends have access to your private members." Gavin Russell Baker.

Re: [faq] hoe werk ik met latex?

Eens je dat alles hebt gedaan, is Texworks wel een progje zonder toeters en bellen (vind ik): je tikt de code, ctr+t, en voilà, live preview.

Ik heb MiKTeX 2.8 nu geïnstalleerd, waar Texworks bij in zit. Dat ziet er inderdaad eenvoudig genoeg uit. En ik kan er in typen wat ik wil, maar een fraaie preview ho maar!


Bij cntr+t komt er geen preview, maar wordt er een tex-bestandje opgeslagen. Wil je eens een letterlijk stukje code vermelden, dat ik dan op mijn Texworks kan uitproberen?

Gebruikersavatar
Berichten: 6.905

Re: [faq] hoe werk ik met latex?

\documentclass{article}

\begin{document}

$$e^{i \pi}+1=0$$

\end{document}
Zoiets?
Het vel van de beer kunnen verkopen vraagt moeite tenzij deze dood voor je neervalt. Die kans is echter klein dus moeten we zelf moeite doen.

Re: [faq] hoe werk ik met latex?

Zoiets?


Bingo! Dat werkt. Het programma slaat nog steeds allerhande bestandjes op, maar daarna verschijnt er een preview. Die dubbele dollar-tekens was ik nooit opgekomen. Hoe kan ik dat opslaan van al die bestandjes uitschakelen? Ik ben alleen geïnteresseerd in de previews.

Gebruikersavatar
Berichten: 7.390

Re: [faq] hoe werk ik met latex?

Volgens wat ik (denk te) weten, kan je daar niet veel aan verhelpen: de typeset wordt gepreviewed door een rechtstreekse compilatie...


file:///C:/Program%20Files%20(x86)/MiKTeX%202.8/doc/texworks/help/Manual/en/manual004.html#toc8


Helpt dat?
"C++ : Where friends have access to your private members." Gavin Russell Baker.

Re: [faq] hoe werk ik met latex?

Dank voor alle hulp! Zo kan ik er voorlopig mee aan de slag.

Gesloten