Van type 0 tot type 1 beschaving

Moderators: Michel Uphoff, jkien

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Gebruikersavatar
Berichten: 74

Van type 0 tot type 1 beschaving

Michio Kaku een erg geleerd wetenschapper die jullie waarschijnlijk wel kennen heeft het als hij het over beschavingen heeft over type 1 type 2 en type 3 beschavingen. Ik zal jullie eerst beschrijven wat ze alle drie inhouden:

-Type 1: Heeft planetaire controle over zijn planeet zei beheersen alle aardse fenomenen zoals aardbevingen, vulkaanuitbarstingen en het weer bijvoorbeeld zei zijn ook al de ruimte ingegaan en begonnen met koloniseren.

-Type 2: Zei hebben stellaire controle wat ik daarmee bedoel is zei halen hun energie niet meer uit hun planeten maar uit hun moederster ook zei zijn al ver de ruimte in.

-Type 3: Die hebben galactische controle wat dat betekent zei gebruiken duizenden misschien wel miljoenen sterren om hun energie te vergaren zei zijn ook het verst qua koloniseren zij zullen tegen die tijd al duizenden planeten bewonen waarvan een groot deel met robots

Let op! dit is niet verzonnen maar een theorie van Michio Kaku.

Waar zitten wij dan in dat rijtje vraag je je misschien af nou geen van de drie wij zijn type 0 volgens Kaku wij controleren nog het weer nog de aardbevingen en andere aardse dingen. Het goede nieuws is we staan wel op de rand van overgang. Kaku verwacht dat we tussen 50 en 150 jaar van nu de overgang maken. Een probleem de mens is een gewelddadig ras we vechten niet tegen andere rassen maar juist tegen elkaar. Zoals je weet is er altijd wel oorlog ergens en nu de wapens steeds geavanceerder worden zal oorlog ook steeds levens eisender worden. De vraag is zal de mensheid verstandig genoeg zijn om verschillen te vergeten en te werken als 1 menselijk ras want als we dat doen dan hebben toekomstige generaties meer kans om te overleven. Wat denken jullie maakt het Menselijke deze overgang van Type 0 naar Type 1 wat trouwens de moeilijkste is van alle overgangen, of zal het ten onder gaan?

Gebruikersavatar
Berichten: 5.609

Re: Van type 0 tot type 1 beschaving

Ik heb zijn boek ook gelezen ("onmogelijke natuurkunde" ofzo was het toch?).

Wel, je moet weten dat dat allemaal koffiedik kijken is, en dat er daar eigenlijk nauwelijks iets over te zeggen valt. Dat de mens zichzelf gaat vernietigen is een idee dat waarschijnlijk zo oud is als de beschaving zelf, daar maak ik me dus weinig zorgen over.

Overigens worden oorlogen niet meer levenseisender. Vergelijk WOII eens met de 3 golfoorlogen (samen!)
What it all comes down to, is that I haven't got it all figured out just yet

And I've got one hand in my pocket and the other one is giving the peace sign

-Alanis Morisette-

Berichten: 382

Re: Van type 0 tot type 1 beschaving

Ík vraag me af hoe een beschaving vulkanen wil beheersen? :eusa_whistle: We hebben het nu al lastig genoeg met één voorspellen.
Ik ben een kind van 13, dus als er dingen niet kloppen wilt u ze corrigeren. Bij voorbaat dank. Ik kom hier enkel om mijn kennis te verrijken en te delen met anderen.

Gebruikersavatar
Berichten: 35

Re: Van type 0 tot type 1 beschaving

Ík vraag me af hoe een beschaving vulkanen wil beheersen? ](*,) We hebben het nu al lastig genoeg met één voorspellen.
Tja... Als we dat wisten behoorden we al tot type 1 :eusa_whistle:

Ik vraag me trouwens af of de overgang wel echt zo abrupt zou gaan, is het niet logischer dat we stukje bij beetje meer bijleren over hoe de wereld om ons heen nou precies werkt?
"En toch draait ze."

- Galileo Galilei -

Berichten: 108

Re: Van type 0 tot type 1 beschaving

juultjuh99 schreef:Michio Kaku een erg geleerd wetenschapper die jullie waarschijnlijk wel kennen heeft het als hij het over beschavingen heeft over type 1 type 2 en type 3 beschavingen. Ik zal jullie eerst beschrijven wat ze alle drie inhouden:

-Type 1: Heeft planetaire controle over zijn planeet zei beheersen alle aardse fenomenen zoals aardbevingen, vulkaanuitbarstingen en het weer bijvoorbeeld zei zijn ook al de ruimte ingegaan en begonnen met koloniseren.

-Type 2: Zei hebben stellaire controle wat ik daarmee bedoel is zei halen hun energie niet meer uit hun planeten maar uit hun moederster ook zei zijn al ver de ruimte in.

-Type 3: Die hebben galactische controle wat dat betekent zei gebruiken duizenden misschien wel miljoenen sterren om hun energie te vergaren zei zijn ook het verst qua koloniseren zij zullen tegen die tijd al duizenden planeten bewonen waarvan een groot deel met robots

Let op! dit is niet verzonnen maar een theorie van Michio Kaku.

Waar zitten wij dan in dat rijtje vraag je je misschien af nou geen van de drie wij zijn type 0 volgens Kaku wij controleren nog het weer nog de aardbevingen en andere aardse dingen. Het goede nieuws is we staan wel op de rand van overgang. Kaku verwacht dat we tussen 50 en 150 jaar van nu de overgang maken. Een probleem de mens is een gewelddadig ras we vechten niet tegen andere rassen maar juist tegen elkaar. Zoals je weet is er altijd wel oorlog ergens en nu de wapens steeds geavanceerder worden zal oorlog ook steeds levens eisender worden. De vraag is zal de mensheid verstandig genoeg zijn om verschillen te vergeten en te werken als 1 menselijk ras want als we dat doen dan hebben toekomstige generaties meer kans om te overleven. Wat denken jullie maakt het Menselijke deze overgang van Type 0 naar Type 1 wat trouwens de moeilijkste is van alle overgangen, of zal het ten onder gaan?
Diet types zijn echt wel niet uitgebreid genoeg, want die fase 3 is bijna onmogelijk. Want kijk eens naar de dichtstbijzijnde ster, Proxima Centauri, ligt reeds 3,5 lichtjaar ver.
"WikipediA" schreef:"Met de hoogste snelheid (Apollo 10) welke nu reeds bereikt werd door een bemand ruimteschip zou Proxima Centauri bereikt worden in ongeveer 110.000 jaar."

"De snelste sonde ooit, de Helios II, die gelanceerd werd in 1976, zou er 18.000 jaar over gedaan hebben met zijn topsnelheid van 70,2 km/s."
Een beetje zeer verre toekomst dus.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.906

Re: Van type 0 tot type 1 beschaving

Let op! dit is niet verzonnen maar een theorie van Michio Kaku.
Maarree... hoe komt Michio Kaku dan aan deze theorie, als hij hem niet verzonnen heeft?
while(true){ Thread.sleep(60*1000/180); bang_bassdrum(); }

Berichten: 389

Re: Van type 0 tot type 1 beschaving

Een typische houding van het gedacht dat de mens almachtig is of kan zijn. Op den duur zouden we nog gaan denken dat wij ooit zelf een big bang in gang kunnen steken of tegen zullen kunnen houden. Waar houdt het dan op?

Berichten: 73

Re: Van type 0 tot type 1 beschaving

317070 schreef:Ik heb zijn boek ook gelezen ("onmogelijke natuurkunde" ofzo was het toch?).

Wel, je moet weten dat dat allemaal koffiedik kijken is, en dat er daar eigenlijk nauwelijks iets over te zeggen valt. Dat de mens zichzelf gaat vernietigen is een idee dat waarschijnlijk zo oud is als de beschaving zelf, daar maak ik me dus weinig zorgen over.

Overigens worden oorlogen niet meer levenseisender. Vergelijk WOII eens met de 3 golfoorlogen (samen!)
Ahum, de 3 golfoorlogen hadden lang niet zoveel deelnemers als de 2e WO, daarom heet het ook Wereld Oorlog. De kans dat de mensheid zichzelf zal vernietigen is zeer groot. Grondstoffen zullen eens opraken. Wanneer simpele alledaagse dingen ermee ophouden (stromend water uit je kraan, jus in je stoppendoos, gas uit je fornuis) zal er totale anarchie heersen. De mensheid is nu al nauwelijks in staat om zich humaan op te stellen, laat staan als het ieder voor zich wordt? Het totale nucleaire arsenaal op onze blauwe knikker is genoeg om deze blauwe knikker 26x te vernietigen en das in handen van wie? Oh ja! De mens! Einstein zei toch al dat deze kracht niet in mensenhanden thuishoort? Voor ons is alles op dit moment een 'ver van ons bedshow' maar door ons leven hier in het civille westen houden wij de armoede en ellende in andere landen/werelddelen in stand maar weer: een ver van ons bedshow. Wow en ik wilde alleen maar reageren op dat oorlogen minder levenseisend worden.....

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: Van type 0 tot type 1 beschaving

Wow en ik wilde alleen maar reageren op dat oorlogen minder levenseisend worden.....
Voordat dit uitloopt op een brede geopolitieke discussie graag terug naar de beschavingstypen
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 108

Re: Van type 0 tot type 1 beschaving

Volgens mij is het onmogelijk voor de mensheid om ook maar tot type 1 te geraken.

Een vulkaan uitdoven zou misschien nog wel lukken als je er een absurd grote hoeveelheid steen zou in gooien. Maar het verschuiven van de continenten(waardoor aardbevingen gebeuren) is gewoon onmogelijk. Je zou toch enorm veel kracht nodig hebben om die platen tegen te houden.

De makkelijkst te geloven optie is... De maan stukschieten.

Want normaal zou de aarde binnenin al veel kouder zijn en zou magma niet meer tot boven raken, en misschien zouden de platen in elkaar vergroeid zijn. Maar doordat de maan niet alleen de zee, maar ook de magma aantrekt, ontstaat er wrijving tussen het magma en de aardplaten, wat warmte geeft en de magma dus heet en vloeibaar houdt.

Maar ten eerste is het nog sciencefiction om de maan stuk te schieten en ten tweede vinden de traditionele garnaalvissers geen werk meer, en zouden we een belangrijke buitenaardse springplank tot de ruimte verliezen waarop we ruimtestationnen op zouden kunnen bouwen.

Daarbij is de maan bedekt met een laagje Helium-3, een heel kostbaar element. Dat wil de mensheid nog voor geen triljarden euro's kwijt...

Berichten: 3

Re: Van type 0 tot type 1 beschaving

geleerde........ dat valt toch wel mee.

hij is idd vaak op National Geografic te zien, maar dat niveau van Space-week etc. is bedroevend laag.

het is meer een populaire wetenschapper.

hij heeft over het algemeen alleen maar speculaties. zonder echte berekeningen.

ik vind hem niet zo geweldig.

maar ff over die beschavingen. dat is lastig om te halen. en hoe komt hij bij die gedachte dat een beschaving in die volgorde moet verlopen..... ik heb daar zo mijn vraagtekens bij.

net zoals hierboven al werd gezegd, die 3e beschaving is bijna onmogelijk.

Berichten: 2

Re: Van type 0 tot type 1 beschaving

Ik vindt deze materie over de type beschavingen heel interressant. Trouwens hoi allemaal, ik ben hier nieuw op het wetenschaps forum. :P .

Dan snel weer terug bij het onderwerp!

Ik ben geintresseerd geraakt door prof Michio Kaku die ik op 'natuurlijk' op de tv zie.

Ik merk daarbij dat ik buiten het onderwerp ook altijd met het onderwerp ruimtevaart enzo bezig ben.

Ik speel op mijn werk met een pen, en dat is een ruimteschip en die verplaatst zich met een technologie

sneller dan het licht en daarbij fantasseer ik , en wat blijkt is dat ik een type 3 beschaving nadoe. ;)

Dan spring ik gelijk naar de theorie van Michio Kaku terug die het heeft over multiversums

En na veel lezen op de wikipedia over ruimtevaart en het universum denk ik ook dat er mogelijk multiversums zijn naast

ons universum. Het is een kwestie van tijd dat wij mensen telescopen ontwikkeld hebben die mogelijk het eerste universum ontdekken naast die van ons. En hoe noemen we die dan? Over ons universum het ik een logische naam. Het melk universum. The milkyway universum in English. De eerste ontdekking van een ander universum kan je de naam geven van de ontdekker of het team dat het als eerste ontdekt of naar de telescoop die het als eerste waarneemt.

Dan terug naar de beschavings types.

Wij zijn nu nog in type 0.

Gaan wij type 1 halen? Ja.

Waarom heb ik daar vertrouwen in?

Ten eerste omdat door een natuurlijke catastrofe de mensheid kan worden weggevaagd.

Ten tweede wij vernietigen niet ons zelf, daar zijn wij gewoon weg met de type 0 te stom voor. Het heeft zijn tijd nodig. ;)

Ten derde ga ik de overgang naar type 1 niet meemaken omdat ik dan allang dood. Jammer want ik ben niet ontsterfelijk. Was dat maar zo , dan kon ik lang onzoek doen zonder einde.

Wel een ding vindt ik niet geweldig was ik las op Michio Kaku's website.

- Het beheersen van het weer dat een type1 beschaving kan.

Een ijstijd kan worden gestopt.

Help, dat is niet gewoon! De natuur van de planeten mag je niet manipuleren! Een fatsoenlijke type 1 beschaving kan zich juist perfect aanpassen aan een nieuw klimaat. Laat een ijstijd komen en anticipeer goed op een tijd van extreme temperatuur stijging! Ga niet gelijk een moederplaneet verlaten als het even niet meer leefbaar is zoals gewend is.

Verlaat wel je planeet als de ster op knappen staat want daar helpt natuurlijk niets tegen.

Koloniseren van planeten.

Is het koloniseren nog niet afgeleerd? Na de WoII is toch duidelijk geworden dat dat niet je van het is. - Kolonieen.

Dus de ruimte koloniseren is ook niet echt handig. Wel handig is dat er op andere planeten of zelfs een andere methode op alternatieve plekken in de ruimte je als moderne type 1 en 2 beschaving te vestigen en daarna verder te groeien.

Andere beschavingen in het heelal.

Heb je ze al mogen begroeten op onze planeet? Ik in ieder geval niet, maar mijn pa heeft ze al kriskras door de lucht zien schieten in hun UFO's. Alle Area51 stories ten spijt ben ik nog zo nuchter als een Nederlander.

Wel geloof ik in het bestaan van de beschavingen type 0, 1, 2, en 3 buiten de aardbol om. Alleen moet er worden uitgedokterd , is het wel interressant voor X-ray eyes om een beschaving type 0 te begroeten, Is het voor ons handig om een beschaving type 2 een hand te schudden terwijl zij ons zien als een lekker hapje en het plan hebben om de aarde in te nemen omdat zij ingezien hebben hoe uniek de aarde is en er verder niets anders inzit om de aarde te koesteren zonder die premitievelingen? Wij zullen dat nooid weten want zover zijn wij nog niet.

Overgangen van de types:

Michio zegt dat het een moeilijk proces word. Vooral van type 0 naar type 1.

Smijten wij opelkaar waterstofbommen en melken alle bronnen van energie uit of komen wij tot samenwerking, 1 gezamelijke taal, en vooral zijn wij een fatale catastrofe voor! Wie zal het zeggen. Wij kunnen de moslims op sleeptouw nemen door te moderniseren en niet vooral op hun fosiele (aardolie!) grondstoffen te focussen als bron voor onze voorspoed en hun dom houden, want dat kan onze ondergang zijn. Wij moeten gelijk zijn en ieder intelligent wezen inschakelen voor de vooruitgang. Met elkaar kan het, en daarna vlug fucussen op de gevaren uit het heelal zoals meteoren die te groot zijn en imploderende sterren.

We gaan door. Mijn grootste wens het opsporen van een beschavings type buiten de onze om. De buitenaardse beschaving.

En hoe te reizen door het universum met middelen waarbij de tijd heel kort is.

Wat is jullie visie?. Deel het met mij!

Berichten: 2

Re: Van type 0 tot type 1 beschaving

Jammer altijd dat mijn Amerikaanse vrienden belachelijk worden gemaakt.

Willen jullie wel mee vraag ik mij af. Komt een natuurkundige uit de states dan word er altijd zo lacherig gedaan.

Is jullie voorstellingsvermogen ondermaats? Ik denk het wel.

Laat de USA wetenschappers maar schuiven, zolang dat is weet ik dat een type 1 beschaving verzekerd is.

Nieuwschierigheid is de bron naar wat wij willen ontdekken, America and the universe. ;)

Gebruikersavatar
Berichten: 10.561

Re: Van type 0 tot type 1 beschaving

Wat een onzin. Er wordt hier gesproken over het wetenschappelijke niveau van Discovery en National Geographic. En dat is gewoon ontstellend laag. De prioriteit ligt bij amusement.

Er is geen sprake van dat natuurkundigen niet serieus wordt genomen omdat ze uit de VS komen. Maar je moet onderscheid maken tussen wetenschap en populair wetenschappelijke tv-programma's.

Dit forum gaat over het eerste.
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Berichten: 126

Re: Van type 0 tot type 1 beschaving

Het beheersen van vulkanen en aardbevingen lijkt me inderdaad niet echt realistisch. Wat dat betreft ben ik minder veeleisend. Als we ons zo kunnen aanpassen dat het merendeel van de aardbevingen of vulkaan uitbarstingen geen invloed op ons hebben is dat voor mij al een stap naar een type I samenleving. In plaats van zoeken naar manieren om bijvoorbeeld aardbevingen in bedwang te houden kunnen we beter kijken naar manieren om gebouwen aardbevingsbestendiger te maken. Het weer controleren kan misschien wel, maar de bijverschijnselen zouden wel eens minder positief kunnen zijn, dus of je dat nou wil?

Binnen het zonnestelsel zie ik kolonisatie nog wel voor me. Daarbuiten niet eigenlijk, vooral vanwege de grote afstanden en de problemen met de lichtsnelheid. Binnen het zonnestelsel zal het wel technisch mogelijk moeten zijn in de niet al te verre toekomst. Maar er is ook nog een verschil tussen de mogelijkheid technisch gezien en of wij erin willen investeren. Er zijn op dit moment ook geen massale kolonies op Antarctica. We hebben de technologie om op antarctica te overleven, we kunnen luxe bases bouwen met verwarming en zwembad en we hebben in principe de technologie om er miljoenen mensen te laten leven, enige probleem is dat er economisch niet veel te halen valt.

Mensen vestigen zich ergens om een reden. Dure investeringen om op andere hemellichamen te leven moeten gecompenseerd worden door opbrengsten. Anders heb je enkel een zooitje wetenschappers met kleine kolonies op andere planeten/manen puur om onderzoek te doen en een paar hele rijke touristen misschien. Als er grondstoffen aanwezig zijn waar op aarde veel vraag naar is maar die op onze planeet erg zeldzaam zijn dan kan ik me voorstellen dat er kolonies van enige omvang kunnen ontstaan. Omdat er arbeiders aangetrokken worden worden ook mensen uit andere sectoren aangetrokken, er moet voedsel zijn, misschien willen de arbeiders ook een keer naar het theater, hun kinderen moeten naar school, etc. Je trekt dan ook een barrage aan mensen met andere achtergronden aan en dat zou het begin kunnen zijn van een serieuze kolonie.
Maarree... hoe komt Michio Kaku dan aan deze theorie, als hij hem niet verzonnen heeft?
Het enige wat Michio gedaan heeft is een aantal definities introduceren. Hij definieert 3 typen beschavingen en doet niet echt veel uitspraken over de werkelijkheid. Met die definities kun je een debat voeren, kan een type I, II of III beschaving wel bestaan? En zo ja hoever zijn wij ervan verwijderd. Het is niet een theorie in de zin dat het iets zegt over hoe een bepaald fenomeen beschreven kan worden en hoe de werkelijkheid in elkaar zit. Het is meer een verzameling definities. Hij zegt niet dat type III beschavingen bestaan bv, hij definieert het begrip enkel. Dus speculaties kun je het niet noemen, hij introduceert gereedschap(definities) om een debat over de technologische ontwikkeling van beschavingen makkelijker te maken.

Net als astrobiologie kun je hier wel degelijk serieus wetenschappelijk opin gaan. Als je stelt dat de lichtsnelheid onoverkomelijk is en dat de ontwikkeling van een type III beschaving belemmert en dat gebruikt om je positie te verdedigen dat type III beschavingen niet kunnen bestaan verdedigd dan past dat geheel wetenschappelijk binnen de discussie binnen dit onderwerp.

Het is een mix van astronomie, theoretische natuurkunde, toegepaste natuurkunde(Techniek om bv te kunnen overleven op andere planeten), astrobiologie en sociale wetenschappen.

Reageer