[centraal] Nieuwe telescoop kopen/gebruiken ?

Moderators: Michel Uphoff, jkien

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 5.609

Re: [centraal] Nieuwe telescoop kopen/gebruiken ?

Scheidend vermogen: 0.9 boogsec.
Minimale afstand tussen 2 objecten aan de hemel, waarbij je de 2 objecten nog als gescheiden kunt zien.
What it all comes down to, is that I haven't got it all figured out just yet

And I've got one hand in my pocket and the other one is giving the peace sign

-Alanis Morisette-

Gebruikersavatar
Berichten: 155

Re: [centraal] Nieuwe telescoop kopen/gebruiken ?

http://www.optiekmertens.be/cms/bib/files/2518_.pdf

vond ik een zeer interessant artikel;

wordt veel in uitgelegd

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.259

Re: [centraal] Nieuwe telescoop kopen/gebruiken ?

piliF schreef:..//..

vond ik een zeer interessant artikel;
Vond ik interessant genoeg om toe te voegen aan de handige links. ;)
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 11

Re: [centraal] Nieuwe telescoop kopen/gebruiken ?

dat heeft me al aardig op weg geholpen ;)

Berichten: 10

Re: [centraal] Nieuwe telescoop kopen/gebruiken ?

-- EDIT: nieuw topic samengevoegd met ouder topic over zelfde onderwerp --

Hallo,

Ik wil graag een telescoop hebben want ik wil planeten en nevels bekijken (logisch eigenlijk). Ik wil wel iets goeds, ik heb nu een prulletje thuis liggen. De beeldkwaliteit is slecht, ik kan net zo goed door een glazen pot pindakaas kijken. Met dit ding zie je alleen de maan. Laatst zag ik ook nog venus, een heel zielig klein wazig wit stipje. Ik wil nu iets beters kopen. Ik krijg €300 van mijn ouders en zelf heb ik ook nog €200. Wat is een goede telescoop voor mij? Bedrag mag ook boven de €500 zijn, dan spaar ik wel, maar geen dingen die in de €1000 lopen!

Ik ben nogal kieskeurig, ik wil goed beeldkwaliteit, landobservatie en nevels en melkweg kunnen zien.

PS. Ik ben een beginner maar onderschat me a.u.b. niet!

Gebruikersavatar
Berichten: 721

Re: [centraal] Nieuwe telescoop kopen/gebruiken ?

Hallo

Ik zit me al enkele weken te verdiepen in enkele telescopen. Ik ben van plan om de Konusmotor-130 te kopen omdat ik melkwegstelsels en nevels wil zien. Op de site staat dat deze telescoop hier goed voor is (onderaan de site, toepassing).

Hij ligt perfect in mijn budget, maar ik had graag jullie meningen eens gehoord hierover. Mocht je andere voorstellen hebben, geef maar.

http://www.telescoop-expert.nl/konusmotor-...-specifications

Grt
Help WSF eiwitten vouwen in de VRIJE TIJD van je computer...
Surf & download: folding.stanford.edu. Team nummer: 48658.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.010

Re: [centraal] Nieuwe telescoop kopen/gebruiken ?

Ik ben van plan om de Konusmotor-130
Lekker laten staan dat speeltje .

Dit type kijkers hebben een hoofdspiegel met zeer korte brandpunt en een correctielens" in de focuser .

Die lens in de focuser dient om de brandpunt te verlengen .

Een nobel idee op het eerste zicht maar :

De spiegel en de correctielens" maken dat dit type kijkers verdomd moeilijk zijn om kritisch af te stellen .

En deze heeft juist een kritische afstelling nodig .

De hoofd en vangspiegel moeten op elkaar afgesteld worden en de correctielens moet zorgvuldig gecentreerd worden in de focuser .

De lichte montering zorgt (zeker bij hogere vergroting ) voor frustraties al is de motor een luxe .

Laat je niet gek maken dat je met dit ding astrofotografie kan doen , een snapshot van de maan misschien (als de boel ooit uitgetrild raakt) maar meer zit er niet in .

Vaar de prijs van die kijker kan je trouwens een dobsonkijker kopen van 200mm diameter , Als het geen probleem is om diene bij den duits te bestellen dan hou je nog iets over voor een extra oculair .

Eventjes voor de rest die hun vraag gesteld hebben .

Ik zou jullie willen verwijzen naar de astrowiki om enige antwoorden op jullie vragen te beantwoorden .

Berichten: 1

Re: [centraal] Nieuwe telescoop kopen/gebruiken ?

-- EDIT: nieuw topic samengevoegd met ouder topic over zelfde onderwerp --

hallo iedereen!

ik wil graag een telescoop aanschaffen, ik ben een beginner en heb nu een prut telescoopje van de Aldi.

ik zag op dit forum al een keer de Meade ETX70 langskomen als goede beginner telescoop.

maar nu vroeg ik me af wat het verschil is tussen de 70 en de 80. en of die 50 euro die je voor de 80 meer betaald ook nuttig is of dat je net zo goed de 70 kan nemen.

Alvast bedankt!

Gebruikersavatar
Berichten: 51

Re: [centraal] Nieuwe telescoop kopen/gebruiken ?

Hey allemaal,

Ik heb de laatste tijd wat geld bij elkaar gespaard (met bloed, zweet en tranen) voor een (mooie) telescoop.

Ik heb eigenlijk nog helemaal geen ervaring met sterrenkijken maar heb gelezen dat als je op het begin een flut ding koopt je waarschijnlijk teleurgesteld word daarom wil ik wel een beetje kwaliteit.

Ik heb op internet gezocht maar heb er dus helemaal geen verstand van en weet niet zo goed waar ik naar moet kijken.

Wel heb ik een beetje een probleem met lichtvervuiling, ik woon namelijk in Nieuwegein (nearby Utrecht), als ik s'nachts mijn dakraam opendoe kan ik bijna niks zien qua sterren. Is dit een probleem? Zo ja, zou ik daar wat aan kunnen doen als ik een telescoop zou aanschaffen ? of zou ik naar een mooie donkere plek in Drenthe moeten (in de vakantie)?

Alvast bedankt Bram

ps. Misschien is het handig als je gewoon een lijstje maakt van degelijke, betaalbare telescopen (om het overzichtelijk te maken, in prijsklasses)en de specialiteiten daarvan, dat zal je een hoop werk besparen, nu komen er elke keer vragen wat jij een goede telescoop vind voor een beginner of een wat gevorderde sterrenkijker.

(Skywatcher)

Berichten: 13

Re: [centraal] Nieuwe telescoop kopen/gebruiken ?

Hallo Praamie,

4 gouden tips vóór de aankoop!



Koop nooit een telescoop bij een warenhuis of doorsnee fotozaak.

•Komt er in de advertentie Vergroot xxx keer! voor? Niet kopen!

•Komt er in de advertentie Professioneel voor? Niet kopen! Professionele telescopen zijn niet te koop op de reguliere markt.

•Staat de telescoop niet stabiel? Wankelt de boel? Niet kopen!

•Ziet u flinke kleurfouten als u er doorheenkijkt? Niet kopen!

Trap niet in de vergrotingsmythe. Vergrotingen boven de 200 keer zijn zelden bruikbaar. Dit komt doordat we door de aardatmosfeer naar sterren kijken en die atmosfeer is altijd in beweging en zorgt voor onscherpte. Daarom lijken sterren ook te 'twinkelen'. Hoe meer vergroot wordt des te meer wordt de luchtonrust vergroot en des te onscherper het beeld. De avonden in Nederland waarbij makkelijk scherpgesteld kan worden bij vergrotingen ver boven de 300x zijn per jaar op 1 hand te tellen, àls ze al voorkomen!

Het is donker, dus de diameter is belangrijker. Een telescoop is in eerste instantie bedoeld om licht te verzamelen en te concentreren op het netvlies. Onze ogen doen dat ook, maar hebben een maximale hoeveelheid licht die tegelijk naar binnen kan. Hetzelfde principe zorgt ervoor dat een uil 's nachts beter ziet dan een mens. Hun pupil is groter dan die van mensen. Een telescoop vangt soms meer dan 600 keer licht dan je ogen! Ook de limiet op kleinste details die je door een telescoop kunt zien hangen vooral af van de diameter, en de vuistregel gaat dat men met een vergroting van meer dan twee keer de diameter in millimeter geen extra details meer waarneemt (een telescoop van 50mm objectief zoals die vaak in reclamekrantjes te vinden zijn kan dus sowieso al nooit 600x vergroten).

Deel 2:

In ieder geval NIET kopen:

•ALLE kijkers met 'professioneel'. Als amateur kun je nooit een professionele kijker kopen. Deze kosten miljoenen euro's,

•'vergroot xxx keer!!!' - Bij een telescoop gaat het om de grootte van het objectief, niet om de maximale vergroting (die ook zelden correct is in dergelijke advertenties).

Op onderneming:

•Handelsonderneming Mampa

•Emeijobservatie

•THE BIG ONE uit Emmen

•outletplanet

•www.blueblizz.com

•telescoop-expert en/of verrekijker-expert Veel producten zijn veel te hoog geprijsd. Het beste blijf je hier weg.

•www.futurumshop.nl (telescopen hier zijn niet geschikt, andere zaken kun je hier wel terecht).

Op merk:

4-in-1-link-telescoop

Kijkers van het merk

•"Exacta"

•"Galileo"

•"Marquant"

•"Seben"

•"Spectron"

•"Tasco"

•"Tele-Science"

•"Galaxy"

•"Vanguard"

•"Astrolon"

•"König"

•"Barska"

•"Konusmotor"

•Spullen van "Swarovski" (Voor het 'vogelen' prima, maar voor sterrenkijken hopeloos overpriced).

Newtons met ingebouwde Barlow

Deze telescopen zijn te herkennen aan hun zeer korte bouw, maar wel grote brandpuntafstand (1000 of groter). Het lijkt een goede koop omdat je veel opening krijgt voor weinig geld. Bijvoorbeeld:

KonusMotor

Megastar

Celestron Astromaster 114EQ Normaal maakt Celestron prima telescopen, deze moet je echter NIET kopen vanwege de ingebouwde barlow.

Toch zijn deze telescopen nauwelijks bruikbaar omdat het afstellen van de optische elementen zeer lastig en eigenlijk ondoenlijk is. Je krijgt hierdoor nooit goed beeld als je deze telescoop gebruikt.

Ik hoop dat je er iets aan hebt, en goed nadenkt voor je een teleskoop gaat kopen.

Groeten van Frank.

Berichten: 1

Re: [centraal] Nieuwe telescoop kopen/gebruiken ?

-- EDIT: nieuw topic samengevoegd met ouder topic over zelfde onderwerp --

ben nieuw hier , en ontdekte dit forum

wil graag een nieuwe kijker kopen , de keus tot nu toe is

meade afc sc 203 2008 8" Lx200 uhtc goto

celestron sc 279 2800 cpc 1100 goto

beide ongeveer dezelfde prijs. dus een 8" of 11"

wie kan mij advies geven

bedankt

Gebruikersavatar
Berichten: 3.112

Re: [centraal] Nieuwe telescoop kopen/gebruiken ?

een 8" of 11 "
8 of 11 inch? Ik zou voor de laatste gaan: een (niet afgeronde) 1,375 x maal zo grote middellijn van het objectief betekent, dat die kijker bijna 2 x zoveel licht verzamelt. Daardoor kun je heel wat meer zwakke sterren zien.

Berichten: 1

Re: [centraal] Nieuwe telescoop kopen/gebruiken ?

Knives&Tools heeft goede kooptips voor verrekijkers. Ze bieden ook een aantal modellen aan in hun webshop.

Ik ben zelf erg gecharmeerd van hun Eden Quality Verrekijker HD 10x42. Wat denken jullie?

Berichten: 1

Re: [centraal] Nieuwe telescoop kopen/gebruiken ?

-- EDIT: nieuw topic samengevoegd met ouder topic over zelfde onderwerp --

gezocht: een telescoop van max. zowat 1000 euro. Wegens (enorme) lichtvervuiling ééntje die snel buiten staat, lichter is dan een grote dobson en zowel goed is voor planeten en (heldere) deep-sky. Ook wil ik er af en toe familie/vrienden door laten kijken, en dan lijkt een equatoriale montering nog wel handig. Mag.14 is niet nodig :-).

Ik dacht aan deze: BRESSER Messier AR-152L 152/1200 EXOS 2 maar die zou vrij veel "fouten" bevatten (kleurfout 6,8 x groter dan het schijfje van Airy zelf). Kan ik me bij 150-200X echt aan "wazige" of gekleurde beelden verwachten? De 127/1200 zou zelfs meer detail op planeten opleveren, maar minder voor deep-sky natuurlijk...

Is een spiegelkijker beter? (ik dacht aan deze: BRESSER Messier PN-203 203/1000 EXOS 2) of degradeert de optiek doorheen de jaren sneller dan bij een lenzenkijker? Ik kan ondertussen bijna "door" de spiegel van mijn oude 30cm dobson kijken... Denk je dat ik er meer detail op planeten mee zal kunnen zien?

Andere tips of mogelijkheden zijn ook welkom natuurlijk!!

Berichten: 76

Re: [centraal] Nieuwe telescoop kopen/gebruiken ?

-- EDIT: nieuw topic samengevoegd met ouder topic over zelfde onderwerp --

Hallo allemaal,

Vandaag heb ik mijn Bresser Junior Lenzentelescoop in ontvangst mogen nemen.

Hij doet het prima, maar vind dit echter wel raar. Het oculair(?) waar ik doorheen kijk is zeeer zeeeeer klein. Is dit altijd zo op een telescoop? Waar ik doorheen kijk is iets kleiner dan een vingertopje in een plastic buis.

Hoop dat ik het goed heb kunnen verwoorden.

Bedankt.

Reageer