Een wereld zonder geld?

Moderators: Michel Uphoff, Jan van de Velde

Gebruikersavatar
Berichten: 134

Een wereld zonder geld?

Zijn er al economiën bedacht om de wereld zonder geld of iets dergelijks in stand te houden.

Ik bedoel dan wel dat iedereen gelijk gesteld word en evenveel heeft tov de ander.

Let op er moeten dus wel nog steeds fabrieken, boeren, NUTS bedrijven , supermarkten en dergelijke bestaan.

Zijn hiervoor al "economische theoriën" ontwikkeld?

Waarschijnlijk stel ik mijn vraag niet geheel correct maar met een beetje verstand moet je weten waar ik zo ongeveer naartoe wil.
De wijze is op zijn wijzest.. als die het zelf niet meer weet.

Hij is dan oneindig wijs :wink:

Said by me: XXXXXXX

Gebruikersavatar
Berichten: 215

Re: Een wereld zonder geld?

Je hebt in sommige steden in Nederland al wel een "niksen-systeem". Dan doe je iets voor de ander en dan zal hij je in natura terugbetalen of je in de toekomst met iets helpen. Maar een echte economie lijkt me niks, het communisme faalde al laat staan een hele wereld zonder geld.

Ik heb je eens nagedacht over een omgekeerde economie, waarbij je juist geld krijgt als je iets koopt, maar dat werkt echt niet! Toch is het wel grappig. :shock:
"Reality is that which, when you stop believing in it, doesn't go away."



- Philip K. Dick

Gebruikersavatar
Berichten: 134

Re: Een wereld zonder geld?

ja heb ik van gehoord van het niksen sys , scheen in het begin toch een suc6 geweest te zijn onder de plaatselijke bevolking.maar ook "niks" meer van gehoord.

gelukkig had ik er geen aandelen in :shock: .

geld schijnt toch nog steeds een van de stabielste uitvindingen te zijn die ooit gemaakt en bedacht is.

Zou toch heel wat moeten gebeuren willen we op zulke schaal een andere methode willen gaan toepassen.Ik kom meer ethische en utopische oplossingen tegen dan fysieke.

Het is een snel voorbijgaande vraag.

Meschien moet de MOD deze topic maar verwijderen en stelt ooit iemand anders deze vraag al dan niet met een betere opbouw van optie's.
De wijze is op zijn wijzest.. als die het zelf niet meer weet.

Hij is dan oneindig wijs :wink:

Said by me: XXXXXXX

Re: Een wereld zonder geld?

het zou mooi zijn als het lukt maar als iemand op zich zelf een bar wil beginnen hoe zou hij dan iemand moeten vinden die voor hem wil werken

het kan wel werken als iemand die werkt gewoon een niksen koop pas krijgt maar dan mis je nog steeds drijfveren om iets te gaan doen of motivatie punten om iets uit te breiden of te verbeteren.

Berichten: 10

Re: Een wereld zonder geld?

Red BoriZ schreef:Je hebt in sommige steden in Nederland al wel een "niksen-systeem". Dan doe je iets voor de ander en dan zal hij je in natura terugbetalen of je in de toekomst met iets helpen. Maar een echte economie lijkt me niks, het communisme faalde al laat staan een hele wereld zonder geld.

Ik heb je eens nagedacht over een omgekeerde economie, waarbij je juist geld krijgt als je iets koopt, maar dat werkt echt niet! Toch is het wel grappig. :shock:
Haha, ja, en dan moet je betalen om te mogen werken ;)

Gebruikersavatar
Berichten: 215

Re: Een wereld zonder geld?

Ja en zwervers vragen of je alstjeblieft een euro wil meenemen. :shock:
"Reality is that which, when you stop believing in it, doesn't go away."



- Philip K. Dick

Berichten: 206

Re: Een wereld zonder geld?

Aristoteles Onassis schijnt ooit gezegd te hebben: 'Als er geen vrouwen zouden bestaan, zou al het geld op aarde geen enkele zin hebben.'
Wat niet kan bestaat niet.

Gebruikersavatar
Berichten: 197

Re: Een wereld zonder geld?

Ik denk wel eens aan "Alles is van iedereen," maar dat komt niet veel verder dan denken.

Ook heb ik wel affiniteit met Basisinkomen, wat ook niet echt aan het lukken is.

Met groet,

Afbeelding

Berichten: 27

Re: Een wereld zonder geld?

Als er geen geld was hadden we nu niet allemaal technologische dingen in ons huis, want de mensen die een computer zouden kunnen maken zouden het alleen voor hunzelf maken en voor wat mensen in de buurt ofzo, met geld kunnen mensen ingehuurd worden om meer te produceren... dat zou zonder geld niet zo zijn.

Vroeger was er wel zo'n soort ruilhandel, daaruit zijn termen zoals 'peperduur' uitgekomen.

Gebruikersavatar
Berichten: 367

Re: Een wereld zonder geld?

Ik meen dat in de serie Star Trek de mensen op aarde in een samenleving zonder geld leven. Iedereen werkt voor het welzijn van de ander en de aarde in het algemeen.

Misschien zou je (via een fanclub?) de makers/bedenkers van Star Trek eens kunnen benaderen met wat vragen?
Living on Earth can be expensive, but it does include a free trip around the sun.

Berichten: 93

Re: Een wereld zonder geld?

wHiTeHaT schreef:Zijn er al economiën bedacht om de wereld zonder geld of iets dergelijks in stand te houden.

Ik bedoel dan wel dat iedereen gelijk gesteld word en evenveel heeft tov de ander.

Let op er moeten dus wel nog steeds fabrieken, boeren, NUTS bedrijven , supermarkten en dergelijke bestaan.

Zijn hiervoor al "economische theoriën" ontwikkeld?

Waarschijnlijk stel ik mijn vraag niet geheel correct maar met een beetje verstand moet je weten waar ik zo ongeveer naartoe wil.
Het systeem waar jij op doelt heeft uiteraard vele jaren bestaan tot het moment dat geld als ruilmiddel uitgevonden is. We gaan volgens mij wel steeds rapper toe naar een wereld zonder chartaal ( tastbaar ) geld, we zijn daar natuurlijk al heel ver in. Onze kinderen die nu nog klein zijn zullen hoogstwaarschijnlijk zelden een tastbare geldeenheid te zien krijgen ( behalve dan in het museum ).

Berichten: 27

Re: Een wereld zonder geld?

Laurentius schreef:
wHiTeHaT schreef:Zijn er al economiën bedacht om de wereld zonder geld of iets dergelijks in stand te houden.

Ik bedoel dan wel dat iedereen gelijk gesteld word en evenveel heeft tov de ander.

Let op er moeten dus wel nog steeds fabrieken, boeren, NUTS bedrijven , supermarkten en dergelijke bestaan.

Zijn hiervoor al "economische theoriën" ontwikkeld?

Waarschijnlijk stel ik mijn vraag niet geheel correct maar met een beetje verstand moet je weten waar ik zo ongeveer naartoe wil.
Het systeem waar jij op doelt heeft uiteraard vele jaren bestaan tot het moment dat geld als ruilmiddel uitgevonden is. We gaan volgens mij wel steeds rapper toe naar een wereld zonder chartaal ( tastbaar ) geld, we zijn daar natuurlijk al heel ver in. Onze kinderen die nu nog klein zijn zullen hoogstwaarschijnlijk zelden een tastbare geldeenheid te zien krijgen ( behalve dan in het museum ).
Hehe dan kan je wel nog 30 jaar gaan wachten voordat dat gebeurd :shock:

Berichten: 43

Re: Een wereld zonder geld?

Wat ik nog steeds niet begrijp is, waarom er een begrip als "inflatie" is. Des te meer geld, des te lager de waarde. De totale waarde aan geld in de wereld moet dus altijd gelijk blijven, maar waarom?

Vroeger had het geld een echte waarde, gezien het materiaal, maar een stukje papier heeft weinig waarde. Waarom is het onmogelijk om in grote getale geld te drukken? De vraag lijkt misschien absurd, maar denk er eens over na, want ik begrijp het niet.

Als je het over goud hebt lijkt het me logisch dat er een vaste hoeveelheid (wereldvoorraad) is, wat de waarde bepaalt, maar bij papieren geld lijkt mij dat niet van toepassing.

Berichten: 27

Re: Een wereld zonder geld?

Stratiani schreef:Wat ik nog steeds niet begrijp is, waarom er een begrip als "inflatie" is. Des te meer geld, des te lager de waarde. De totale waarde aan geld in de wereld moet dus altijd gelijk blijven, maar waarom?

Vroeger had het geld een echte waarde, gezien het materiaal, maar een stukje papier heeft weinig waarde. Waarom is het onmogelijk om in grote getale geld te drukken? De vraag lijkt misschien absurd, maar denk er eens over na, want ik begrijp het niet.

Als je het over goud hebt lijkt het me logisch dat er een vaste hoeveelheid (wereldvoorraad) is, wat de waarde bepaalt, maar bij papieren geld lijkt mij dat niet van toepassing.
Als je zou moeten betalen met goud dan zal je zien dat de mensen die in het bezit van goud zijn .. of het kunnen bezitten dat die dan heel rijk zijn en de rest heel arm... zoveel goud is er niet.

Het produceren van papiergeld gaat gemakkelijker dan goud zoeken

Berichten: 104

Re: Een wereld zonder geld?

wHiTeHaT schreef:Zijn er al economiën bedacht om de wereld zonder geld of iets dergelijks in stand te houden.

Ik bedoel dan wel dat iedereen gelijk gesteld word en evenveel heeft tov de ander.

Let op er moeten dus wel nog steeds fabrieken, boeren, NUTS bedrijven , supermarkten en dergelijke bestaan.

Zijn hiervoor al "economische theoriën" ontwikkeld?

Waarschijnlijk stel ik mijn vraag niet geheel correct maar met een beetje verstand moet je weten waar ik zo ongeveer naartoe wil.
Wat betreft pensioenen en dergelijke.

Ik vind dat er een wet moet bestaan die toelaat om je pensioengeld nu te krijgen. Met als wederdienst natuurlijk dat je op je 60 zelfmoord pleegt.

Ik mag toch zelf de keuze maken of ik ouder dan 60 wordt?

Als ik beslis om op 60-jarige leeftijd te sterven, dan heb ik toch wel ook recht op mijn pensioen.

Reageer