Kalkaanslag in douche

Moderators: jkien, Xilvo

Gebruikersavatar
Berichten: 1.072

Kalkaanslag in douche

Wat is kalkaanslag in douche precies?

Calciumcarbonaat?

Calciumbicarbonaat?

Of iets anders?

En hou krijg je het het best weg? Zoutzuur?

Re: Kalkaanslag in douche

Het is een mengsel van calciumcarbonaat, calciumbicarbonaat en magnesiumcarbonaat. Het beste werkt zoutzuur, maar dat kan problemen geven met de voegen van de tegels en de kraan. Het beste werkt toch het antikalk wat je in de winkel kan kopen. Neem de goedkoopste, want de werkzame stof (meestal fosforzuur) is het zelfde.

Re: Kalkaanslag in douche

Ik heb iets gehoord over een paardemiddel (naar het schijnt) tegen kalkaanslag in je huis (diverse plekken)

Een elektromagneet die je om de hoofdkraan/ aansluiting van je waterleiding doet.

Het zou de opgeloste zouten in water een andere lading geven waardoor de kalk (ca-carbonaat/ bi-carbonaat) zich niet hecht.

Heeft iemand hier ervaring mee die dit ook met anderen zou willen delen?

Re: Kalkaanslag in douche

Ik heb eens ergens gelezen of gehoord dat de watermaatschappijen afraden om een ontkalker (electromagnetisch of niet ) te plaatsen. Zij voegen immers calcium bij aan het water om een optimale kwaliteit te bekomen

Re: Kalkaanslag in douche

Azijn (= azijnzuur is ook een goede ontkalker en minder agressief als zoutzuur

Berichten: 43

Re: Kalkaanslag in douche

het merk Viakal (Antikal) werkt perfect. Hier in het zuiden des lands hebben we veel last van kalk, en met dit spul krijgen we alles goed schoon :shock:

Re: Kalkaanslag in douche

Ik heb een aantal maanden geleden een apparaatje gekocht voor 90 euro via www.antikalk.com Deze werkt perfect hooft niet meer elke keer de waterkoker en koffiezetapparaat te ontkalken.

Kranen zitten niet meer dicht en het scheelt een hoop poetswerk

De fabrikant garandeert dat het apparaat tien jaar mee gaat dus dat bespaart aanzienlijk op al die duren ontkalkingsmiddelen.

Ook mooi is dat je helemaal geen onderhoud heb of verdere kosten

Kijk zelf maar is op www.antikalk.com

Groetjes Erik

Re: Kalkaanslag in douche

ik zou voor 90 euro liever een paar keer wat azijn(!) gebruiken

elk zuu zal het werkje klaren, zo ook citroenzuur

zoutzuur en fosfor zeker zijn errug agressief, zeker ook voor je huid, ik zou liever wat citroen of azijn gebruiken.

Antikal vind ik lichtelijk een blamage, ze verkopen iets wat niet beter werkt dan een beetje azijnzuur als je het mij vraagt.

Het hangt er een beetje vanaf hoe hard het water bij je thuis uit de kraan is (hardheid is het gehalte aan Ca en Mg (calcium en magnesium)). Hoe harder, hoe meer zuur je feitelijk nnodig hebt
Ik heb eens ergens gelezen of gehoord dat de watermaatschappijen afraden om een ontkalker (electromagnetisch of niet ) te plaatsen. Zij voegen immers calcium bij aan het water om een optimale kwaliteit te bekomen
hier heb ik nog nooit van gehoord en ik denk niet dat deze info juist is. Wat maakt water dan van kwaliteit? De calcium erin????

Dat zie ik echt niet...

Leg anders even uit aub.

Re: Kalkaanslag in douche

Kalkvorming in de cv ketel boiler verhelp je niet met zuren.

En het is kosbaar als deze stuk gaan van de kalk

Tevens kan deze kalkvorming de energie rekening vlink omhoog kan laten lopen.

En zelf in gebieden met erg hard water slippen leidingen dicht van de kalk wat ook niet met azijn opgelost kan worden

zeefjes van kranen in azijn leggen is ook niet ideaal

En in mijn ogen is 90 euro geen geld voor een apparaat dat tien jaar meegaat

Groetjes Erik

Re: Kalkaanslag in douche

?? schreef:Ik heb iets gehoord over een paardemiddel (naar het schijnt) tegen kalkaanslag in je huis (diverse plekken)

Een elektromagneet die je om de hoofdkraan/ aansluiting van je waterleiding doet.

Het zou de opgeloste zouten in water een andere lading geven waardoor de kalk (ca-carbonaat/ bi-carbonaat) zich niet hecht.

Heeft iemand hier ervaring mee die dit ook met anderen zou willen delen?
Er zijn verschillende magneten op de markt, ik heb er zelf ook meerdere geprobeert en de eerste (goedkope van 50 tot 100 euro) merkte ik zeer weinig, maar bij de proffesionele de ik nu heb heb ik geen last meer van kalkaanslag in de douche en verder in huis. Kijk maar eens op www.waterontharder.info groetejes cynthia

Re: Kalkaanslag in douche

Ik heb eens ergens gelezen of gehoord dat de watermaatschappijen afraden om een ontkalker (electromagnetisch of niet ) te plaatsen. Zij voegen immers calcium bij aan het water om een optimale kwaliteit te bekomen
Het afraden van een ontkalker heeft te maken met de verschillende soorten waterontharders, er zijn ontharders die daadwerkelijk de calicium uit het water halen, dit geeft een gevaar voor de leidingen en andere apparatuur, want het is namelijk zo dat het water dan te zuur wordt en er koper of andere metalen in het water opgelost kunnen worden. Dit kan leiden tot gezondheidsproblemen.

Het is beter om een goed werkende FAK apparaat aan te schaffen. maar dan wel eentje waarbij je een levenslange garantie krijgt op de werking. Deze modules zetten de cristalstructuur om, zodat de hechtende eigenschappen van de (lastige) kalk zijn verdwenen en dan ook zwevend in het water blijven zitten. Bij dit water zitten alle mineralen nog in het water, je haalt er immers niets uit en je voegt niets toe. Dus jouw kalkrijke gezonde water blijft hetzelfde gezonde lekkerder smakende water.

Hopelijk heb je iets aan mijn uitleg, voor verdere vragen --geen adres hier--

Re: Kalkaanslag in douche

Als je eens op internet ga zoeken bij waterontharders dan zal je een groot aantal site's vinden waar een en ander op beschreven staat. Ik noem geen namen

Re: Kalkaanslag in douche

Hoi heb ff gekeken op de site www.waterontharder.info kon nergens prijzen vinden , zag er ook niet echt profesoineel uit.

Uit nieuwschierigheid toch eens contact opgenomen bleek dat een systeem op 250 euro komt, EN DAT IK ER TWEE NODIG HEB OMDAT ME LEIDINGEN TE DIK ZIJN !!!!!!! dit komt dus neer op 500 euro.

Ook over de garantie werd een beetje vreemd gedaan ze hebben het over

levenslange garantie.

Nu heb ik eens uitgezocht wat dit betekend het komt er op neer dat de garantie gelijk is aan de te verwachte levensduur.

Maar deze was onbekend volgend de fabrikant .

Kortom hoelang je garantie heb dat weet niemand

Ben ik blij dat ik mijn perfect werkende systeem voor 90 euro

heb gekocht, met een echte 10 jaar garantie

Groetjes Erik

Re: Kalkaanslag in douche

erikdenouden schreef:Hoi heb ff gekeken op de site www.waterontharder.info kon nergens prijzen vinden , zag er ook niet echt profesoineel uit.

Uit nieuwschierigheid toch eens contact opgenomen bleek dat een systeem op 250 euro komt, EN DAT IK ER TWEE NODIG HEB OMDAT ME LEIDINGEN TE DIK ZIJN !!!!!!! dit komt dus neer op 500 euro.

Ook over de garantie werd een beetje vreemd gedaan ze hebben het over

levenslange garantie.

Nu heb ik eens uitgezocht wat dit betekend het komt er op neer dat de garantie gelijk is aan de te verwachte levensduur.

Maar deze was onbekend volgend de fabrikant .

Kortom hoelang je garantie heb dat weet niemand

Ben ik blij dat ik mijn perfect werkende systeem voor 90 euro

heb gekocht, met een echte 10 jaar garantie

Groetjes Erik
Beste Erik,

Een discussie over de kwaliteit waar iemand mee tevreden is ga ik niet aan, ik weet wel dat zoals ik al eerder vertelde ik eerder een magneet had van inderdaad die prijs van jouw en ik zeer veel verschil merk.

gr Cynt

Re: Kalkaanslag in douche

Hoi,

Ik doe momenteel onderzoek aan dit type apparatuur (voorlopig alleen nog theoretisch) maar.. Kijk uit met wat je koopt, zorg dat de apparatuur over een 'niet goed, geld terug' garantie beschikt. Ik kan niet met 100% zekerheid zeggen dat werkt. Ik verwacht dat er een werking mogelijk is. Het nadeel van huishoudelijk gebruik is dat je water niet constant stroomt en dat is bij intern of extern geplaatste magneten schijnbaar nodig. (Hierdoor zou een inductie ontstaan, dit zou de anti-kalk werking hebben) Je kan eventueel denken aan apparatuur die mbv elektromagnetische velden werkt (liefst met een hoge frequentie, >100 kHz).

Maar goed, de discussie blijft voorlopig, de enige manier om er zeker van te zijn is door er zelf een te proberen,

Succes

Reageer