Aluminium drankverpakkingen gevaarlijk?

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 10

Aluminium drankverpakkingen gevaarlijk?

Hallo, ik hoorde via een gesprek (geen betrouwbare bron en daarom wil ik vragen of het klopt) dat bij kartonnen drankverpakkingen de binnenkant met aluminiumgas is volgespoten, wat dan aan de zijkant neerslaat en de drank van het karton weghoudt. En ik ben geen kei in scheikunde maar ik heb dan het idee dat dat aluminium door de zure frisdranken en vruchtensappen een beetje zal oplossen... of niet soms?

Aluminium vergroot toch de kans op dementie?

wie stelt mij gerust of juist niet? Of kan mij in ieder geval duidelijkheid verschaffen.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.116

Re: Aluminium drankverpakkingen gevaarlijk?

Om te beginnen zijn er kartonnen pakken met en zonder aluminium. Aan de laatste soort komt geen aluminiumgas te pas, dat zou onnodig duur zijn, de aluminiumlaag vormt een van de laagjes in het materiaal waar deze pakken van zijn gemaakt, de basis hiervoor is gewoon aluminiumfolie. De binnenste laag is meestal een kunststof, waardoor er amper contact met het aluminium zal zijn.

"blikjes" voor frisdrank en dergelijke zijn meestal van aluminium gemaakt en hebben meestal geen extra laag tussen "blik" en vloeistof. Er zal hier waarschijnlijk een minieme hoeveelheid aluminium oplossen, maar omdat aluminium in dergelijke lage concentraties volstrekt onschadelijk is maakt dat niets uit.

In de jaren 1960 werd het verband gelegd tussen dementie en aluminium: bij mensen die regelmatig nierdialyse ondergingen kwam een vorm van dementie voor die dialyse dementie werd genoemd. Door de grote hoeveelheid aluminium die in de dialyse apparaten was de concentratie aluminium in het bloed sterk verhoogd. Door verlaging van de aluminiumconcentratie in het bloed ging ook de dementie over. Door dierproeven werd de werking van aluminium bevestigd. Echter, het ging feitelijk niet om dementie, daarvoor is het nodig dat hersenweefsel op een bepaalde manier gewijzigd wordt en om die reden is dementie normaal gesproken ook niet omkeerbaar.

Je zou het meer als een soort vergiftiging moeten zien en deze treedt alleen op bij een zeer hoge dosis, die krijg je niet binnen al drink je dagelijks 10 blikjes frisdrank, kook je alles in aluminium pannen en gebruik je meters aluminiumfolie. Dat heeft er mee te maken dat het niet rechtstreeks in het bloed komt, bij de spijsvertering wordt verreweg het meeste aluminium niet opgenomen en wat wel wordt opgenomen grotendeels weer uitgescheiden. Een dialyseapparaat is direct aan de bloedstroom gekoppeld en een doorsnee dialysepatient is vele uren per week aan dit apparaat aangesloten, veel meer mogelijkheid om aluminium op te nemen en, door de verminderde of afwezige nierfunctie: minder mogelijkheid om het aluminium uit te scheiden.

Een leuk en toegankelijk artikel hierover vind je in het boek "Vanity, vitality and Virility" van John Emsley.
β-Damascenon en maneschijn

Gebruikersavatar
Berichten: 10

Re: Aluminium drankverpakkingen gevaarlijk?

Wauw, geweldig antwoord!! Bedankt voor de uitgebreide uitleg! Meer dan ik had durven verlangen. Ik was altijd zo bang voor aluminium pannen, gelukkig weet ik nu ook dat dat meevalt.

Gebruikersavatar
Berichten: 768

Re: Aluminium drankverpakkingen gevaarlijk?

Is het niet dat als je bakjes met aluminium opwarmt, dat er dan meer aluminium vrij komt?
Het Wetenschapsforum heeft ook een facebook pagina!

Gebruikersavatar
Berichten: 3.963

Re: Aluminium drankverpakkingen gevaarlijk?

De oplosbaarheid stijgt met de temperatuur, maar zelfs dan komt er zo'n minieme hoeveelheid aluminium vrij dat je die kunt verwaarlozen.
"Success is the ability to go from one failure to another with no loss of enthusiasm" - Winston Churchill

Reageer