supersymmetrie

Moderator: physicalattraction

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter

supersymmetrie

Ik ben op het internet aan het zoeken geweest, maar er is iets dat ik niet kan vinden, een volledige lijst van alle supersymmetriedeeltjes. Ik denk ook dat er een soort regel is (een s voor het deeltje zetten of -on door -ino vervangen).

Is er iemand die hier meer over weet? ;) :shock: ;) :?: :?:

Gebruikersavatar
Berichten: 385

Re: supersymmetrie

ge hebt chance, en eigenlijk ook geen, want die topic staat verkeerd. Waarom doet iedereen dit toch.

Je hebt 2 soorten deeltjes, de bosonen, en de fermionen. Om van een boson naar een fermion over te gaan is het vervangen van on door ino.

foton => fotino

Anderzijd is het dan weer het voorvoegen van een s.

elektron => selektron.

En geen dubbelposts (feedback) graag.

Re: supersymmetrie

Dus een supersymmetriedeeltje van een fermion is een boson en omgekeerd? En als dit zo is hoe gaan ze dan in elkaar over?

Ik dacht altijd dat een supersymmetriedeelje een soor schaduwdeeltje was en dat elk deeltje in het standaardmodel (dus alle quarks en alle leptonen en

alle krachtdragende deeltjes + hun antideeltjes (ik weet niet of krachtdragende deeltjes ook een antideeltje hebben?) een supersymmetriedeeltje hadden met andere eigenschappen (welke weet ik niet) en de tegenovergestelde grootte (klein wordt groot en omgekeerd).

Ben ik soms fout? Ik hoop het niet.

Meer uitleg A.U.B.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.279

Re: supersymmetrie

SV schreef:tegenovergestelde grootte (klein wordt groot en omgekeerd).

Meer uitleg A.U.B.
Kan niet, de deeltjes hebben geen grootte
(ik weet niet of krachtdragende deeltjes ook een antideeltje hebben?)
Ja hoor maar alleen als ze een lading hebben. Het foton en de z0 boson zijn hun eigen antideeltjes bijvoorbeeld.

Voor de rest heb je gelijk met je uitleg over schaduwdeeltjes.

Re: supersymmetrie

En hoe zit het nu met die "als een boson overgaat naar een fermion" dan moet je on vervangen door ino" en "omgekeert een s voor het woord zetten"

Zijn bosonen dan symmetriedeeltjes van fermionen en fermionen van bosonen????????????

Als dit zo is, welke bosonen en fermionen stemmen dan overeen (welk deeltje een symmetriedeeltje van welk ander deeltje)

Gebruikersavatar
Berichten: 1.279

Re: supersymmetrie

Het supersymettrische deeltje van een fermion is inderdad een boson en omgekeerd.
Als dit zo is, welke bosonen en fermionen stemmen dan overeen (welk deeltje een symmetriedeeltje van welk ander deeltje)
Er si geen overeenstemming, dit zijn gewoon helemaal nieuwe deeltjes. Kijk maar bij de eerste posts voor welke namen ze krijgen.

Re: supersymmetrie

Wordt een fermion dan een boson omdat ze een andere spin krijgen en omgekeerd?

En kan een atoom of molecule dan een supersymmetrieatoom of -molecule hebben??????????

Gebruikersavatar
Berichten: 1.279

Re: supersymmetrie

SV schreef:Wordt een fermion dan een boson omdat ze een andere spin krijgen en omgekeerd?

En kan een atoom of molecule dan een supersymmetrieatoom of -molecule hebben??????????
Yup. Er is zelfs een suppersymettrische SV!

Gebruikersavatar
Berichten: 3.437

Re: supersymmetrie

Het foton en de z0 boson zijn hun eigen antideeltjes bijvoorbeeld.


Cool, weet je dit zeker? Ik weet dat het foton zijn eigen antideeltje is, maar ik wist niet dat dit ook voor een Z0 geldt. Ik dacht namelijk dat deze samen met het W+ en het W- een triplet aan toestanden vormde.
Never underestimate the predictability of stupidity...

Re: supersymmetrie

Nog een vraagje:

Hebben atomen en moleculen dan ook anti-atomen en -moleculen en supersymmetrieatomen en -moleculen?

Gebruikersavatar
Berichten: 1.279

Re: supersymmetrie

aaargh schreef:Het foton en de z0 boson zijn hun eigen antideeltjes bijvoorbeeld.


Cool, weet je dit zeker? Ik weet dat het foton zijn eigen antideeltje is, maar ik wist niet dat dit ook voor een Z0 geldt. Ik dacht namelijk dat deze samen met het W+ en het W- een triplet aan toestanden vormde.


Sla me maar dood, ik bedoelde het neutrino :shock:

Re: supersymmetrie

Heeft er iemand een volledige lijst van alle supersymmetriedeeltjes van alle elementaire deeltjes en hun antideeltjes [img]http://www.wetenschapsforum.nl/public/s ... _arrow.gif[/img] als je regel met s en ino toepast krijg je bij de quarks bijvoorbeeld "sup", "sdown", "sstrange", "scharm", "sbottom" en "stop". DIT KAN TOCH NIET? Er zijn dus een aantal speciale namen, maar ik ken ze niet (behalve 1: neutrALino)

Kan iemand helpen?

Gebruikersavatar
Berichten: 113

Re: supersymmetrie

het wordt up-Squark, down-Squark, etc.

Verders hebben we nog Selektron, Sneutrino, Smuon, Stau

Fotino, Gluino, Chargino, Gravitino...

Met neutralino's worden de neutrale superpartners van de zwakke-wisselwerkingsbosonen bedoeld. (bino, wino en higgsino).

het lichtste neutralino ,(toch heel zwaar vergeleken met normale materie), zou alleen zwakke interactie en gravitatie aangaan en is een goede kandidaat voor de donkere materie.
Kabouters bestaan niet

Re: supersymmetrie

Van wat is chargino de supersymmetrievariant?

Re: supersymmetrie

En een bino, is dat de supersymmetrievariant van het z° boson?

Reageer