geleiding van plantaardige olie

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer

geleiding van plantaardige olie

Ik kom er niet uit. Is plantaardige olie zoals olijfolie, palmolie of zlefs frituurvet een elektrische geleider??? Kan ik een lamp met fitting en al onderdompelen in de olie???

Ik heb ditzelfde topic weggehaalf bij Natuurkunde, één topic over hetzelfde onderwerp lijkt me wel voldoende.

Syd

Gebruikersavatar
Berichten: 481

Re: geleiding van plantaardige olie

volgens mij niet. Oude stroomdraden werden vroeger omwikkelt met in lijnolie gedrenkt papier
Het leuke van rondzwerven is dat je nooit buiten spel kan staan.

(Charles m. Schulz, Snoopy's wijze waarheden. 1984)

Berichten: 12

Re: geleiding van plantaardige olie

Volgens mij niet, zouten geleiden stroom in vloeibare of opgeloste toestand, metalen in vaste en vloeibare toestand, moleculaire stoffen niet. behalve die met een molecuul rooster: grafiet, nanobuizen.

Olie is dus vloeibaar en is geen zout noch metaal, dus volgens mij geleid het geen stroom. Maar je kunt het zo uitproberen met een batterij een lampje en een beetje olie.

Gebruikersavatar
Berichten: 481

Re: geleiding van plantaardige olie

Olie is dus vloeibaar en is geen zout noch metaal, dus volgens mij geleid het geen stroom. Maar je kunt het zo uitproberen met een batterij een lampje en een beetje olie.
Dát werkt niet!

Als je laagspanning neemt wil dat nog niets zeggen over bv. 220 Volt.
Het leuke van rondzwerven is dat je nooit buiten spel kan staan.

(Charles m. Schulz, Snoopy's wijze waarheden. 1984)

Berichten: 12

Re: geleiding van plantaardige olie

Ja is waar. ik voeg toe:

Je kunt zo zien of het goed geleid.

Gebruikersavatar
Berichten: 37

Re: geleiding van plantaardige olie

olie is a-polair bevat geen vrije elektronen dus het geleid niet. bovendien lossen zouten er niet in op. dus geleid het niet.
Afbeelding

Gebruikersavatar
Berichten: 2.116

Re: geleiding van plantaardige olie

De theorie is duidelijk: olie bevat geen ionen zoals metalen of oplossingen van zouten.

De praktijk is waarschijnlijk weerbarstiger: olie bevat wel degelijk wat water en wat opgeloste zouten en andere geleiders.

Je zou het kunnen uitproberen met een gevoelige ohm meter of eventueel met een hoogspanningsbron en een voltmeter.

Voor de praktijk zou ik zeggen: niet doen, het risico is veel te groot!

Reageer