LED-achterlicht brommer

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer

LED-achterlicht brommer

Ik heb een brommer met 12V wisselstroom (zonder accu). Ik heb mbv dit forum ook een gelijkrichter kunnen maken (bedankt daarvoor!, is goed gelukt). Dus waar nodig is zou ik gelijkstroom kunnen krijgen (12V)

Maar nu mijn vraag:

Ik wil een achterlicht maken met allemaal ledjes. In een vierkant ofzo.

Die moet ik dan denk ik allemaal in parallell zetten omdat ze dan allemaal 12V krijgen. Sowieso moet ik dan denk ik die gelijkrichter er tussenin bouwen omdat ledjes alleen gelijkstroom kunnen krijgen. Maar nu wil ik ook mijn remlicht (bovenste rij van dat vierkant met ledjes moet dat worden) in het achterlicht verwerken. En ook verticaal nog paar ledjes (oranje) dat moeten mijn knipperlichten worden.

Is dit mogelijk?

Kan dit allemaal op 1 gelijkrichter of moet ik 3 of zelfs 4 apparte doen (achterlicht, remlicht, knipperlichten 2x)?

M'n achterlicht bolletje zitten 2 draadjes in, als ik dus rem gaat er dus een 2e draadje bij branden voor extra fel rood licht, het teken dat je dus remt.

Aan de achterkant zie je 3 draadjes, 2 als + en dan het ijzeren plaatje als gezamenlijke - (correct me if i'm wrong!)

Ik moet dan zeker rekening houden met het aantal ledjes, of kan je dat compenseren met een weerstandje?

Zouden jullie mij aub op weg willen helpen want ik heb eigenlijk geen idee waar ik allemaal rekening mee moet houden en waar te beginnen?

En ik heb ook wel eens gezien dat er doorzichtige ledjes zijn, die wel een kleur hebben? Kosten die veel? En heb je die ook in het oranje?

Die bovenste is makkelijker, maar liever (heel graag zelfs) wil ik dat onderste model hebben. Is wat moeilijker maar als de bovenste uitvoerbaar is moet de onderste ook mogelijk zijn denk ik.

Afbeelding

Bij voorbaat dank,

Lennart

Gebruikersavatar
Berichten: 420

Re: LED-achterlicht brommer

Die moet ik dan denk ik allemaal in parallell zetten omdat ze dan allemaal 12V krijgen
Als je 12V op een LED zet is die doorgebrand voordat je licht hebt gezien. LEDs hebben een voorschakelweerstand nodig. In feite reken je met stroom en niet met spanning.
omdat ledjes alleen gelijkstroom kunnen krijgen
LEDs zijn diodes en in feite dus al een gelijkrichter in princiepe kun je er dus ook wisselstroom op aansluiten aleen is het beter van niet.
Kan dit allemaal op 1 gelijkrichter of moet ik 3 of zelfs 4 apparte doen (achterlicht, remlicht, knipperlichten 2x)
Één keer gelijkrichten is genoeg, maar belangrijker is om een spanningsregelaar toe te passen, anders kun je de stroom niet goed beheersen.
En ik heb ook wel eens gezien dat er doorzichtige ledjes zijn, die wel een kleur hebben
De kleur licht van een LED wordt dan ook niet bepaald door de behuizing. Het prijsverschil is niet zo groot.

Re: LED-achterlicht brommer

ff tussendoor hoe werkt dat dan: hoe een led een kleur krijgt??

Of als dat te ingewikkelt is laat dan maar zitten.

En wat bedoel je met spannings regelaar toepassen?

Maar kan ik de knipperlichten, remlicht en achterlicht door 1 gelijkrichter laten gaan?

Gebruikersavatar
Beheer
Berichten: 15.202

Re: LED-achterlicht brommer

ff tussendoor hoe werkt dat dan: hoe een led een kleur krijgt??
Google weet (bijna) alles Afbeelding

Gezocht op "kleur led golflengte" en dan is dit de eerste pagina:

http://docweb.khk.be/Patrick%20Dielens/Tol...s/LEDs/leds.htm

Bovenaan op die pagina vindt je ook een link naar een ander document waar ook wat schema's te vinden zijn.
Never be afraid to try something new. Remember, amateurs built the ark. Professionals built the Titanic

Re: LED-achterlicht brommer

Afbeelding

Hier een beetje verduidelijking. En om het gemakkelijk te houden heb ik maar even dat relais zo gedaan. In werkelijkheid werkt het met 2 stroomkringen d8 ik maar alleen deze is van belang. Is eigenlijk een gewonen stroomkring alleen gaat ie af en toe aan en uit. Alleen kan je die wisselstroom die uit het relais gaat, en dat dus 't knipperlicht inwil nog door een gelijkrichter laten gaan zodat het gelijkstroom wordt?

En klopt het schema dat ik een beetje heb getekent, voor me led achterlicht.

Die diodes (tekens) stellen dus de LED's voor. Ik weet dat het niet goed is maar verbeter hem zelf of vertel me wat ik moet verbeteren. Want als ik een goed schema heb is het bouwen ervan in het echt een eitje.

Bij voorbaat dank,

Lennart

Gebruikersavatar
Berichten: 1.292

Re: LED-achterlicht brommer

ik denk dat dit niet zal lukken, omdat alle ledjes op deze tekening 12 V over zich heen krijgen.

Ik weet niet wat de rating is van een ledje, maat stel dat het 2V is, dan moet je er zes na elkaar plaatsen bvb.

je kunt dan wel zoveel reeksen van 6 in parallel plaatsen, dat je bvb. 4 parallelle (een l te veel?) reeksen van 6 ledjes in serie hebt... (dit zou dan voor je normaal achterlicht zijn)

Voor de pinkers, het tijdsinterval wordt daar bepaald door een bimetaaltje normaalgezien, ik veronderstel dat je daarvoor een nieuw systeem zal moeten uitwerken want ledjes zorgen niet direct voor een helse opwarming.

Re: LED-achterlicht brommer

Het moet kunnen alleen weet ik niet hoe:

http://www.motor-forum.nl/forum/topic.php/4806/2

http://www.clearalternatives.com/

Afbeelding

Hier hebben ze zelfs doorzichtige ledjes met 2 kleuren in één. Dat zou ik helemaal graag willen als dat kan. Iemand daar wel eens van gehoord, of weet waar je die kan kopen?

En als die ledjes allemaal 12V krijgen dan zouden ze doorbranden. Maar als ik die gehele parrallel schakeling in serie zet met een weerstand (die je moet berekenen). Want bij serieschakeling geldt toch: Ubron=U1+U2?

Dus als die ledjes maar 2V bijv mogen hebben moet je zorgen dat die weerstand 10V gebruikt.

Dan zou het toch kunnen of zit nog steeds helemaal mis?

Re: LED-achterlicht brommer

Dus als die ledjes maar 2V bijv mogen hebben moet je zorgen dat die weerstand 10V gebruikt.

Dan zou het toch kunnen of zit nog steeds helemaal mis?
Da klopt inderdaad, en het handige aan ledjes is dat dat automatisch gebeurd. Over een ledje staat altijd een spanning van ongeveer 2 volt (er zijn uitzonderinge, ma de eigenschappe van da ledje zijn wel gegeven als ge het koopt)dus over de voorchakelweerstand staat dus 10 V dus het enige wa ge moet doen is zien wa de max stroom is die door de led mag (geg bij het aankopen) en dan 10 volt delen door die stroom en dan krijg je de minimale waarde van de voorschakelweerstand.
Ik weet niet wat de rating is van een ledje, maat stel dat het 2V is, dan moet je er zes na elkaar plaatsen bvb.

je kunt dan wel zoveel reeksen van 6 in parallel plaatsen, dat je bvb. 4 parallelle (een l te veel?) reeksen van 6 ledjes in serie hebt... (dit zou dan voor je normaal achterlicht zijn)
Het zou ni slim zijn als ge da zou doen want die 12 volt zal nooit exact 12 volt zijnen als de spanning iets te klein is, dan zal het laadste ledje sperren en dan brand er niets, als de spanning een volt te veel is, dan staat die 1volt kortgesloten en dan mag je de ledjes wel vergeten. dus zet ze zowiezo in parallel me ne voorschakelweerstand.

Re: LED-achterlicht brommer

volgens mij moet je bij zon schakeling voor knipperlichten er een relais tussen zetten [img]http://www.wetenschapsforum.nl/public/s ... n_razz.gif[/img] .Dit kan alleen niet op rieju brommers :wink:

Re: LED-achterlicht brommer

Daar vraagt ie toch niet om? en je kan toch gewoon de originele relais gebruiken

Re: LED-achterlicht brommer

Alleen maar ***** met Leds, heb al wat uit geprobeert, maar als je er een goede gloeilamp met reflector naast zet, wie wnit het dan ??

Precies, de gloeilamp deze heeft veel meer power/vermogen en komt feller over en ook schuin opkijkend is ie feller

Alleen de echte Led-ontwerpen in de duudere auto lijken nog ergens op

Ook de levensduur van de leds is nogal eens flink mis mee

Dus wees gewaarschuwd, ik ga ver met gloeilampen !!!

Ik bouw in mijn achterlicht een 2e unit met 5/21W, dat zie je tenminste

Re: LED-achterlicht brommer

Ja maar ik wil een led achterlicht of het nu feller is of niet. Dat maakt me niet uit en dat was ook niet m'n vraag :wink: :shock:

Gebruikersavatar
Berichten: 420

Re: LED-achterlicht brommer

Om LEDs aan te sluiten, moet je een voorschakelweerstand toepassen. Deze moet je uitrekenen afhankelijk van de stoorm die de LED kan hebben en de spanningsval over de LED. Alleen geeft je brommer enorme spanningspieken en daarom moet je behalve gelijkrichten tevens een spanningsregelaar toepassen. Bijvoorbeeld een 7809 ofzo. Dan kun je rekenen met 9V.

Re: LED-achterlicht brommer

Weet iemand waar je die duo ledjes kan kopen?

Dus die zowel oranje al rood kunnen zijn maar dan inéén.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: LED-achterlicht brommer


Reageer