Lens Flare?

Moderator: physicalattraction

Reageer
Berichten: 102

Lens Flare?

Vanmorgen fotografeerde ik bij helblauwe lucht (door dubbele beglazing) de opkomst van de zon en zag daar diverse weerkaatsingen afgebeeld en vraag me af waardoor die hoeveelheid ontstaat .Is dat soms een herhaling van reflecties tussen de twee glasplaten.
 
DSC01217.JPG
DSC01217.JPG (146.9 KiB) 1215 keer bekeken

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.538

Re: Lens Flare?

Gekleurde vlekken zijn vaak een soort lens flare, veroorzaakt door reflecties in de cameralens, niet door het raam van de woning. Je ziet die vlekken niet als je met het blote oog door de ruit kijkt. Op de foto's hieronder zijn de blauwe en de groene vlek voorbeelden van lens flare. Als de camera precies op de zon is gericht, zodat de zon midden in beeld is, valt lens flare samen met de zon. Als de camera wegdraait van de zon, draaien de lens flare vlekken ook weg van de zon, vaak diametraal de andere kant op, en met een andere snelheid. De kleur van een lens flare vlek wordt bepaald door de coating van de spiegelende lens.
 
De rode vlekken in het vierkant om de zon zijn anders. Ik kan op dit moment niet bedenken waarom ze zo in een vierkant liggen, parallel met de randen van het beeld. Misschien ontstaan ze door het pixelraster van de sensor? Ik heb daarnet gezien dat ik de rode vlekken ook krijg met mijn camera (Canon A720; jouw camera is -volgens de data in je foto- een Sony Cybershot DSC W35).

lens_flare_combi.JPG
lens_flare_combi.JPG (98.1 KiB) 1211 keer bekeken

Berichten: 102

Re: Lens Flare?

Bedankt voor de technische uitleg.
 
Het cameratype klopt, DSC-W35 van Sony!

 

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.538

Re: Lens Flare?

Op zoek naar een verklaring voor het vierkante rooster van rode vlekken heb ik de vlekken iets nauwkeuriger gefotografeerd met een laserpointer als lichtbron, een zuiverder puntbron dan de zon. De stand van de zoomlens, die bij de drie opnames verschilde, wordt op de foto's aangeduid met de '35 mm equivalente brandpuntsafstand' f (alleen optische zoom, geen digitale zoom gebruikt). De foto's laten zien dat de positie van de rode vlekken op de sensor onafhankelijk is van f, dus het gaat niet om reflecties in lenzen die verplaatsen tijdens het zoomen. Het rooster van rode vlekken ontstaat alleen bij digitale fotografie. Maar helaas nog geen verklaring gevonden. Iemand een idee?
lens_flare_combi3.JPG
lens_flare_combi3.JPG (87.79 KiB) 1210 keer bekeken
Diafragmagetal bij deze drie opnames: f/7.1

Terzijde: mijn camera heeft een diafragma dat uit zes bladen bestaat, vandaar de zeshoekige vlekken en de zespuntige ster op de linkerfoto.

Berichten: 102

Re: Lens Flare?

Ik hoorde een verhaal bij het nieuws en men verklaarde een zg. 2e zon of maan naast de zonzelf als een reactie op een cirrus-bewolking of zoiets dergelijks met reflecties.

We tasten dus nog in het duister;het was mijn bedoeling om een opname direct op de volle zon te nemen en te zien wat dat opleverde en mijn en ook jouw opnames toonden een sterke zon met uitstralingen en aanvullende rode bollen en 1 witte bol bij de opnames.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.538

Re: Lens Flare?

'zara' schreef:Ik hoorde een verhaal bij het nieuws en men verklaarde een zg. 2e zon of maan naast de zonzelf als een reactie op een cirrus-bewolking of zoiets dergelijks met reflecties.
 
Dat ging ongetwijfeld over een bijzon in de halo om de zon. Die is zichtbaar met het blote oog, het is geen camera-"fout".

Berichten: 102

Re: Lens Flare?

Bij nader zoeken in mijn geheugen: weerprofeet Erwin gebruikte ook het begrip bijzon in zijn weersbeschouwingen,waarbij hij een foto van het verschijnsel toonde. Het hele verhaal was me ontschoten,doch kwam bij het toevallige fotograferen weer op de "voorgrond"!

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.538

Re: Lens Flare?

Hypothese: het rode vlekkenrooster wordt veroorzaakt door de sensor. Het oppervlak van de sensor is bedekt met microlenzen die een klein percentage van het licht reflecteren. Daardoor werkt de sensor als een spiegelend 2 dimensionaal diffractierooster. De 1e orde reflecties zijn lichtbundels die onder een bepaalde hoek weerspiegeld worden.

Maar hoe kan de sensor zijn eigen diffractiepatroon waarnemen? Misschien via een glasoppervlak ergens boven de sensor dat een gedeelte van het licht terugreflecteert naar de sensor. Als het glas rood sterker reflecteert dan andere kleuren zou dat het rechthoekige patroon van rode vlekken op foto's van de zon verklaren.

Microlenses.gif
Microlenses.gif (14.09 KiB) 1198 keer bekeken

Bij die hypothese zou ik de hoogte h van het onbekende glasoppervlak G boven het sensoroppervlak S willen weten. Op mijn foto's van de zon (zie boven) is te zien dat de hartafstand tussen de rode vlekken en de zon eenvijfde is van de lange zijde van de foto. De lange zijde van de sensor is 5 mm, dus op de sensor is die hartafstand 1 mm. De pixelafstand van mijn camera is 1.7 μm, dus de richting van 1e orde reflectie van rood licht is 20°. De gevraagde hoogte h is dan 1.6 mm. Welk glasoppervlak bevindt zich op die hoogte? Het blur filter, een glaasje dat op onderstaande foto van een sensor (uit wikipedia) herkenbaar is aan de blauwe rand.

ArgusCCD.jpg
ArgusCCD.jpg (56.17 KiB) 1198 keer bekeken

Ik heb een losse sensor uit een gesloopte camera in het zonlicht bekeken, met het blote oog vlak bij de sensor. Dan zijn de 1e orde diffractiemaxima duidelijk zichtbaar als regenboogkleurige vlekjes, op de posities van een rechthoekig rooster, en de richting (hoek) van de eerste orde vlekjes klopt met de berekening. Ik heb er drie foto's van gemaakt. Links de sensor, en in het het midden de reflectie van de zon in de sensor, omringd door de diffractiemaxima. Rechts het blur filter, waarvan de coating bij schuine inval blijkbaar vooral rood licht reflecteert.

 
Lens flare combi5.jpg
Lens flare combi5.jpg (103.48 KiB) 1198 keer bekeken

Berichten: 39

Re: Lens Flare?

Op zoek naar een verklaring voor het vierkante rooster van rode vlekken heb ik de vlekken iets nauwkeuriger gefotografeerd met een laserpointer als lichtbron, een zuiverder puntbron dan de zon. ...
 
Het rooster van rode vlekken ontstaat alleen bij digitale fotografie. Maar helaas nog geen verklaring gevonden. Iemand een idee?
 
Een dergelijk rechthoekig rooster van punten krijg je ook te zien als je een verre lichtbron bekijkt door de vitrage.
Het heeft dus te maken met de dicht opeen liggende draden van het weefsel dat hier werkt als een raster met haaks op elkaar staande lijnen.
Een soortgelijk raster tref je ook aan in een camerachip.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.538

Re: Lens Flare?

Het rode vlekkenrooster blijkt door fotografen 'red dot flare' of 'sensor flare' genoemd te worden. De naam sensor flare drukt uit dat het flare is, maar geen lens flare. 1 2

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.538

Re: Test jkien

Het vlekkenrooster is ook zichtbaar in een NASA-opname van een zonsondergang, gezien vanuit het ruimtestation ISS.
vlekkenpatroon.png
(video)

Reageer