reaktie waterstofperoxide

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Berichten: 15

reaktie waterstofperoxide

als je waterstofperoxide 35% gebruikt om bv. een vlek weg te werken op stof, hoe kan de deze (bleek) reaktie snel stoppen als er iets fout zou gaan?

tast waterstofperoxide ook de stof aan of op termijn?

Gebruikersavatar
Berichten: 8.557

Re: reaktie waterstofperoxide

Ik zou 35% zowiezo niet gebruiken.

op http://johant.xs4all.nl/cmssimple/index.ph...ken_Verwijderen Staat wat nodig is om een bepaalde vlek te verwijderen.

[/list]
"Meep meep meep." Beaker

Re: reaktie waterstofperoxide

Het gebruik van een 35 %-ige oplossing van een waterstofperoxyde in combinatie met textiel of kunstvezel is heel gevaarlijk. Het kan eventueel

tot een explosieve reaktie leiden.

Ik zou beginnen met een 1% oplossing en als dat na een uurtje niet blijkt te werken de concentratie verhogen tot 3%. Je moet er rekening mee houden dat oxyderende stoffen die een vlek kunnen ontkleuren ook de vezel van het weefsel kunnen aantasten. Hogere concentraties moet je dus niet nemen.

Ook chloorbleekloog uit de supermarkt kun je gebruiken om te ontvlekken.

Ook hierbij geldt: Heel verdund beginnen en geduld oefenen. Je moet hierbij op experimentele wijze het compromis zoeken: Voldoende om de vlek te ontkleuren en onvoldoende om de vezel aan te tasten. H. Zeilmaker.

Berichten: 15

Re: reaktie waterstofperoxide

nog even toevoeging op mijn vraag. ben een professioneel reiniger en gebruik veel van deze waterstof 35% . ben bekend met de gevaren ed. gebruiken dit veel op marmervloeren welke geel zijn verkleurd. maar ook om te ontvlekkenop stoffen, tapijten ed. wil echter weten hoe je de werking van waterstofperoxide snel kunt stoppen. (een voorbeeld: gebruiken ook zuren pH bv. 2 om dit snel te stoppen moet je het neutraal maken pH 7, we voegen dan een produkt toe met een hoge pH 10-11, en de werking van het zuur word geneutraliseerd, daarna spoelen en de gehele reaktie is teniet gedaan) zoiets zoek ik ook voor waterstofperoide.

Berichten: 2.746

Re: reaktie waterstofperoxide

die stof mag niet slecht zijn voor die stoffen waarschijnlijk

H2O2 ==MnO2=> H2O + O2

MnO2 werkt dan als katalysator

maar de zuurstof die zo typerend is voor zuurstofwater komt dan ook als zuurstofgas vrij, wat dan dezelfde eigenschappen als zuurstofwater heeft maar nog sneller. en de reactie gebeurt niet snel genoeg om "plots" te zijn

dus dit is waarschijnlijk niet goed

Gebruikersavatar
Berichten: 8.557

Re: reaktie waterstofperoxide

@ superslayer:

als permanganaat wordt gebruikt, dan zal er een complex optreden. Deze (geloof ik) paarse kleur lijkt me niet echt bevorderlijk voor de vlek.
"Meep meep meep." Beaker

Gebruikersavatar
Berichten: 1.750

Re: reaktie waterstofperoxide

wat is de sructuur formule van waterstofperoxide?

of is "per" gewoon een latijns telwoord?

Berichten: 2.746

Re: reaktie waterstofperoxide

H2O2, zuurstofwater

is kaliumpermanganaat niet zeer goed oplosbaar en dus gemakkelijk uitwasbaar?

Berichten: 284

Re: reaktie waterstofperoxide

Antoon schreef:wat is de sructuur formule van waterstofperoxide?

of is "per" gewoon een latijns telwoord?


http://www.h2o2.com/intro/properties/therm...odynamic.html#1

Berichten: 15

Re: reaktie waterstofperoxide

Er wordt wel gissingen gemaakt, maar er is nog geen antwoord gegeven op de vraag hoe je de reaktie van waterstofperoxide kan stoppen. Wie kan het juiste antwoord geven? :shock: ;)

Gebruikersavatar
Berichten: 8.557

Re: reaktie waterstofperoxide

gewoon in een bak met water stoppen werkt zeker. of afspoelen met veel water werkt ook.
"Meep meep meep." Beaker

Re: reaktie waterstofperoxide

Het plotseling stoppen van de oxyderende werking van waterstofperoxyde gaat goed met natrumbisulfiet, ook wel genoemd natriumwaterstofsulfiet.

Dit is een snel reagerende reducerende stof met de formule NaHSO3.

Het was het werkzame bestanddeel van het vroegere "Wolwit" dat ook als

bleekmiddel werd gebruikt. Voor wol is dat een veiliger methode dan een oxyderend bleekmiddel.

Je kunt het ook als een alternatief bleek middel zien. Als het met H2O2 niet lukt om een vlek te bleken kun het na uitspoelen ook nog eens met NaHSO3

proberen. Samengevat: Je kunt dus oxyderend bleken en reducerend bleken

H.Zeilmaker

Berichten: 15

Re: reaktie waterstofperoxide

Hartelijk dank voor uw antwoord H. Zeilmaker. we zullen het uitproberen.

Berichten: 2

Re: reaktie waterstofperoxide

Hartelijk dank voor uw antwoord H. Zeilmaker. we zullen het uitproberen.


Waar kun je waterstofperoxyde 35% kopen.

Ik heb dit namelijk nodig om aardewerk te bleken/reinigen.

Wie kan me helpen

Gebruikersavatar
Berichten: 8.557

Re: reaktie waterstofperoxide

Bij de apotheek is er wel aan te komen.

www.hekserij.nl (on-line winkel) zal dit ook wel hebben.
"Meep meep meep." Beaker

Reageer