Biologiekennis ontwikkelen zonder school, iemand tips?

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 18

Biologiekennis ontwikkelen zonder school, iemand tips?

Vergeef me alvast als dit niet het juiste board is om dit berichtje te plaatsen: ik twijfelde een beetje.

Ik wil graag biologie(en/of scheikunde) gaan studeren aan de universiteit. Ik kom van vmbo-t en zit dit jaar in havo5. Maar door omstandigheden moest ik me vlak voor het eindexamen terugtrekken. Biologie en scheikunde gingen mij dit jaar reuze makkelijk af. Ik verveel me nogal thuis op intellectueel niveau en ben benieuwd of ik zelf iets kan doen om al nieuwe dingen te leren over biologie (voornamelijk) en een beetje scheikunde. Zonder dat ik daarbij een leraar o.i.d. nodig heb. Want aankomend schooljaar zal ik nog een jaartje havo5 doen en daarmee leer ik dus niets nieuws.

Natuurlijk kan ik zelf wel het een en ander bedenken, en ik heb al naar de minicursussen hier gekeken. Maar ik vroeg me gewoon af of iemand hier nog tips heeft, een goed boek kent o.i.d. om aan zelfstudie te gaan doen.

Gebruikersavatar
Berichten: 8.557

Re: Biologiekennis ontwikkelen zonder school, iemand tips?

Pak de boeken die je op de middelbare school gebruikt en leer deze helemaal te begrijpen. Daar zal je een gedegen basis mee kunnen leggen.

Molecular biology of the cell door Alberts is zo'n beetje het standaard werk in de (moleculaire) biologie. Houdt er rekening mee dat alles wat na het niveau middelbare school komt eigenlijk altijd in het engels zal zijn. Dit is een boek dat je op de uni ook zeker zal gebruiken en nodig zal hebben.
"Meep meep meep." Beaker

Berichten: 18

Re: Biologiekennis ontwikkelen zonder school, iemand tips?

Zo, wat is dat boek duur zeg! Maar lijkt me wel superinttersant (en moeilijk). Verder over de middelbare schoolboeken, dat is niet echt nieuwe kennis want dat heb ik allemaal al gehad natuurlijk. En daarbij: ik heb thuis alleen maar mijn vmbot boeken: de havoboeken heb ik vorige week ingeleverd..

Ik heb ook nog 3 dummie boeken liggen(biologie, evolutieleer en genetica) misschien dat dat wat is...

Bedankt voor je antwoord in ieder geval!

Gebruikersavatar
Berichten: 4.220

Re: Biologiekennis ontwikkelen zonder school, iemand tips?

Biology van Campbell & Reece is een ander standaard werk dat meer verschillende aspecten van biologie behandelt, niet alleen moleculair. Goed boek, dik de moeite waard ;)

Hij is ook vast ergens gebruikt te krijgen, misschien Bol.com of gewoon ouderwets bij de (studie)boekhandel ;)
Of course, the theory of relativity only works if you're going west.

-Calvin-

Gebruikersavatar
Berichten: 8.557

Re: Biologiekennis ontwikkelen zonder school, iemand tips?

Alberts is (in tegenstelling tot Campbell) gratis te lezen op ncbi.

klik

Er is echter 1 maar:
By agreement with the publisher, this book is accessible by the search feature, but cannot be browsed.
Je zal dus, als je naar het volgende hoofdstuk wilt gaan de titel van het desbetreffende hoofdstuk in moeten geven in de zoekfunctie.

Mocht je serieus zijn in je plannen om een studie in de biologie te volgen dan zal je deze boeken zowiezo vroeg of laat nodig hebben. Met alle respect, maar als je een beetje het niveau wilt verhogen dan zal je met dummieboeken waarschijnlijk niet zo ver komen.
"Meep meep meep." Beaker

Reageer