Post hier je zelfgemaakte sterrenkijkerfoto´s

Moderators: Michel Uphoff, jkien

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 16

Re: Post hier je zelfgemaakte sterrenkijkerfoto

Willen jullie ook naast de foto's de waarde van de telescopen en camera's neer zetten?

Gebruikersavatar
Berichten: 16

Re: Post hier je zelfgemaakte sterrenkijkerfoto

Dan heb ik een beetje idee wat voor geld wat voor soort fotos en beelden kunt krijgen

Gebruikersavatar
Berichten: 1.010

Re: Post hier je zelfgemaakte sterrenkijkerfoto

Willen jullie ook naast de foto's de waarde van de telescopen en camera's neer zetten?
Dan heb ik een beetje idee wat voor geld wat voor soort foto's en beelden kunt krijgen
Ik begrijp de redenatie maar die klopt niet helemaal .

Een extreem voorbeeld .

Ik kan een Televue NP101 op een Vixen GP montering zetten en zeer mooie resultaten halen op planeten .

Het kostenplaatje is dan ongeveer 4500 euro kwijt .

Of je kan een GSO 250mm newt op een EQ6 van Skywatcher (het merk niet ikke :eusa_whistle: ) gebruiken voor betere resultaten .

En dan ben je ongeveer 1600 euro wijt .

Ik heb in beide voorbeelden de nodige accesoires weggelaten .

Het grote verschil tussen beide is het gebruikte optisch systeem .

De televue is een 10cm lenzenkijker met zeer goede kleurcorrectie .

Het is een 4 lenzig systeem waarbij er twee lenzen achter in de buis zitten voor een vlakker beeldveld .

Duur en moeilijk te maken .

De GSO in een eenvoudige spiegelkijker van 25cm .

Die spiegels zijn goedkoop te maken en ook veel makkelijker .

Kijk een in onderstaand draadje om er dieper op in te gaan als je wil .

http://www.wetenschapsforum.nl/index.php?showtopic=5946

Berichten: 76

Re: Post hier je zelfgemaakte sterrenkijkerfoto

-- EDIT: nieuw topic samengevoegd met ouder topic over zelfde onderwerp --

Hier een foto van de eerste keer dat ik de maan heb bekeken.

Het was nog niet totaal donker en ik keek net over een dak heen. De foto is heel onscherp, omdat ik een simpele camera heb gebruikt. Dus je ziet niet de kraters in de maan.

In ieder geval, hier is die :

Afbeelding

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.259

Re: Post hier je zelfgemaakte sterrenkijkerfoto

Da's al een net resultaat voor je eenvoudige materiaal ;)

Kun je van dat cameraatje de sluitertijd regelen? Want ik denk dat je wat overbelicht hebt.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 76

Re: Post hier je zelfgemaakte sterrenkijkerfoto

Jan van de Velde schreef:Da's al een net resultaat voor je eenvoudige materiaal ;)

Kun je van dat cameraatje de sluitertijd regelen? Want ik denk dat je wat overbelicht hebt.


Ja kan ik, maar heb gewoon snel een fototje genomen voordat de maan achter het dak van het huis kwam.

's Nachts heb ik een veel beter resultaat. Fel licht van de kamer was ook aan, en het was nog niet helemaal donker. Dus dat ga in in deze dagen eens doen, en dan een fototje trekken. ;)

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.259

Re: Post hier je zelfgemaakte sterrenkijkerfoto

clear skies ;) !
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 76

Re: Post hier je zelfgemaakte sterrenkijkerfoto

clear skies ;) !


Was het vandaag maar clear skies! Bah wat een weer ;)

Berichten: 6

Re: Post hier je zelfgemaakte sterrenkijkerfoto

Ook wat leuke fototjes van mijn kant!

Maan foto's gemaakt met behulp van een webcam

maan 1

maan 2

maan 3

M29 open sterrenhoop gemaakt met behulp van een CCD camera en verwerkt met behulp van IRAF

M29 1

M29 2

M29 3

Allen gemaakt met een 35cm spiegel telescoop

Berichten: 9

Re: Post hier je zelfgemaakte sterrenkijkerfoto

skywatcher schreef: nog enkele fotootjes
Afbeelding
Afbeelding

en nu een saturnus en jupiter voor de verandering :wink:
Afbeelding
Afbeelding
schitterend!!!! hoe maak je die fotos?

Gebruikersavatar
Berichten: 247

Re: Post hier je zelfgemaakte sterrenkijkerfoto

Voor wie een skywatcher Newton/Dobson en een reflexcamera heeft is het gemakkelijk: de telecoop heeft aan de oculairtubus T2-schroefdraad. Het enige wat je dan nog nodig hebt is een koppeling T2 naar de cameravatting:
P1176924.JPG
P1176924.JPG (268.13 KiB) 2956 keer bekeken
P1128955.JPG
P1128955.JPG (219.08 KiB) 2956 keer bekeken
 
Daarmee komt in elk geval "prime focus" fotografie binnen bereik. Voor oculairprojectie is dan weer een andere adapter nodig.
Wie er niet aan uit geraakt kan te rade gaan bij een sterrenwacht of bij een van die handelszaken uitgebaat door amateur-astronomen (mogen die namen hier genoemd worden?). Daar zijn ze altijd behulpzaam.
 
 
Ik heb ook nog een paar kiekjes:
 
"Quick and dirty" maan, MTO-11ca (de roemruchte "Russentonne") op Olympus E-620:
P4051948-2.jpg
P4051948-2.jpg (127.67 KiB) 2956 keer bekeken
 
Poging tot maanmozaïek, Skywatcher Dobson 8' F6, weet-niet-meer-welk oculair, Olympus E-620, samengevoegd met MS ice:
PA283608ontw_stitch-02-2.jpg
PA283608ontw_stitch-02-2.jpg (171.08 KiB) 2956 keer bekeken
 
Maan en aardschijn tijdens l'heure bleue, 300mm Tokina ATX-SD telelens op Olympus E-620:
P3259250.JPG
P3259250.JPG (74.87 KiB) 2956 keer bekeken
 
Maan, time-lapse fotografie, 50 mm, F/1.4 objectief op Olympus E-620:
Startrails_gewoon_1 (2).jpg
Startrails_gewoon_1 (2).jpg (88.78 KiB) 2956 keer bekeken
 
Twee maal Jupiter, links "prime focus", rechts met oculairprojectie. Links werd in verhouding veel langer belicht om de zgn. "Galileïsche manen" zichtbaar te maken:
PA213495.jpg
PA213495.jpg (68.06 KiB) 2956 keer bekeken
E5010096.JPG
E5010096.JPG (105.87 KiB) 2956 keer bekeken
 
Een telescoop met iets of wat opening is een groot, zwaar en lomp ding, maar wie de moed heeft hem buiten te sleuren, kan hem ook overdag gebruiken voor geïmproviseerde telefotografie. Een houtduif op ca. 100m:
P1096787.JPG
P1096787.JPG (185.12 KiB) 2956 keer bekeken
 
En een straatverlichtingslantaarn op ca. 1km. Een nuttig object om bijvoorbeeld de zoeker goed in te stellen...:
SSL1a.jpg
SSL1a.jpg (147.77 KiB) 2956 keer bekeken
 

Gebruikersavatar
Berichten: 247

Re: Post hier je zelfgemaakte sterrenkijkerfoto

Furkan1905 schreef: Willen jullie ook naast de foto's de waarde van de telescopen en camera's neer zetten?
Dit is al een heel oude vraag, maar ik wil er nog even op antwoorden, omdat ik meen, dat haar oorsprong gelegen is in het vooroordeel dat enkel wie massa's geld te spenderen heeft, iets zinnigs kan presteren op het vlak van astronomie (of microscopie, waar dezelfde bedenking ook wel vaker gehoord wordt). Dat denken er wel veel meer, maar het is dus niet het geval.
 
Laat ik maar even cijfers noemen:
 
ik ben de gelukkige bezitter van een Skywatcher Skyliner 200P in Dobson-uitvoering. Die heb ik tweedehands gekocht voor € 200, inbegrepen SW ocuairs 25 en 10mm, van een jongeman die last had van "aperture fever".
 
Dat was niet mijn eerste telescoop: ik heb ook nog een "elfje" merk TAL/SIBERIA, gekocht voor dat een NAAM werd. Dat elfje heeft me < € 50 gekost, inbegrepen het erg goede TAL 25mm oculair,  een zozo 2x barlow en de TAL 1M montering, die ik ooit nog eens in orde ga zetten, als ik wat meer geleerd heb over tandwielen en overbrengingen. Ik moest het ding wel gaan ophalen in de omgeving Bielefeld, Duitsland.
 
Mijn apparatuur omvat verder de roemruchte "Russentonne", een Rusisch katadioptrisch teleobjectief 1 000mm, f/10-11, officieel een "MTO11-CA". Die heb ik gekocht via marktplaats.nl, inbegrepen een diagonaal en een niet onaardig, merkloos oculair 20mm voor € 120.
De Russentonne is een PITA (= Pain In The Ass) om scherp te stellen en de ene is beter dan de andere, maar desalniettemin meestal een meesterwerkje gegeven de prijs.
 
Camera's reken ik niet mee, omdat ik die vooral gebruik voor "normale" fotografie en slechts occasioneel voor astro/micro.
 
Deze foto van een ondergaande zon werd gemaakt door mijn toen zevenjarige dochter (met minimale hulp van papa). De apparatuur: wat rommel. De Russentonne, een Olympus E-620 en een fotostatief. Toen ik de foto op een astroforum plaatste, werd hij door de befaamde Britse zonnefotografe Alexandra Hart becommentarieerd met "absolutely divine". De kleine schept er nog over op.
Het is een mooi plaatje, zonder enige wetenschappelijke pretentie, en dat hoeft ook niet altijd. Plezier in de hobby, en als de wetenschap er ook nog iets mee kan aanvangen, is dat mooi meegenomen.
 
P3279161-2a.jpg
P3279161-2a.jpg (46.43 KiB) 2957 keer bekeken

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.525

Re: Post hier je zelfgemaakte sterrenkijkerfoto

Ik heb met mijn telefoon (galaxy s7) een foto van Orion gemaakt, en tot mijn verrassing laat de foto ongeveer hetzelfde zien als wat ik (in de stad) met het blote oog zie, misschien zelfs iets meer. Knap dat dat met zo een kleine camera mogelijk is, met mijn vorige telefoon lukte dat niet. De s7 is behoorlijk lichtgevoelig dankzij zijn lens met een apertuur van 1.7.

De foto is gemaakt zonder statief, vanuit de hand, maar wel steunend op het raamkozijn. De belichtingsautomaat stelde zich in op belichtingstijd 1/4 s, ISO 1250. De zwakste ster op de foto is van magnitude 4.0.
 
Orion.png
Orion.png (25.27 KiB) 1474 keer bekeken
Weergave van de foto waarbij ik achteraf het contrast verhoogd heb

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.525

Re: Post hier je zelfgemaakte sterrenkijkerfoto

Gisteren zag ik geen mogelijkheid om de belichtingstijd groter dan 1/4 s te maken, maar nu wel. De camera-app blijkt behalve de automatische stand ook een "pro" stand te hebben, met een maximale belichtingstijd van 10 s. Daarmee heb ik de onderstaande foto's gemaakt, met de telefoon op een statief vanwege die lange belichtingstijd. Sterren van magnitude 7.0 zijn zichtbaar op de foto's, wat een goede prestatie is voor een opname vanuit de stad. M42 is niet als nevel herkenbaar.
orion.png
Drie opnames van Orion met verschillende digitale zoom-standen (1x, 2x, 3x), plus sterrenkaart. Belichtingstijd 10 s, ISO 50. Het contrast van de foto's heb ik achteraf verhoogd om de zwakste sterretjes beter zichtbaar te maken.

En een 10 s opname van de Pleiaden, op de telefoon direct uitvergroot met 8x digitale zoom.
Pleiaden.png
Pleiaden: ook op deze foto zijn sterren van magnitude 7.0 zichtbaar. (10 s, ISO 50). Contrast achteraf verhoogd om de zwakste sterretjes zichtbaar te maken. 

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.525

Re: Post hier je zelfgemaakte sterrenkijkerfoto

Om de Orionnevel M42 als vlek toch met de telefoon te fotograferen heb ik een goedkoop telefoon-telelensje (lensdiameter 2 cm, kokerlengte 10 cm) gebruikt. De foto bevat sterren t/m magnitude 8.0. Als je goed naar de foto kijkt is M42 een vlek. Het is natuurlijk niet meer puur de prestatie van de telefooncamera

Orion2.jpg
Orion2.jpg (63.2 KiB) 2958 keer bekeken
Links foto, rechts sterrenatlas t/m magnitude 8,5 (Stellarium). Belichtingstijd 10 s, ISO 800, op statief. Contrast achteraf niet verhoogd.

telelens.jpg
Mobiele astrofotografie: telefoon met los telelensje en gorillapod-statief

Reageer