Rassenhaat

Moderator: Rhiannon

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Gebruikersavatar
Berichten: 2.391

Re: Rassenhaat

Haatgevoelens jegens andere groepen wordt genetisch overgeërfd. Dat slijt heel langzaam. Kijk maar eens naar onze gevoelens ten opzichte van Duitsers (70 jaar geleden!!!). Ook na 70 jaar en enkele generaties verder zit er nog steeds iets van vooroordelen ten opzichte van Duitsers in ons.
Wat heeft dat met genetisch te maken? Ik dat dat dit woord hier niet klopt.
Eric

Re: Rassenhaat

Wat heeft dat met genetisch te maken? Ik dat dat dit woord hier niet klopt.
Toch wel.

Het is gebleken dat ervaringen worden overgeërfd.

Als jouw overgrootouders honger hebben geleden zul jij als gevolg daarvan minder oud worden.

Er is altijd gedacht dat kinderen van ouders die in de oorlog geleden hebben psychische klappen kregen als gevolg van de verhalen van hun ouders. We weten nu dat het een gevolg is van overerving.

Als jouw voorouders uit Frankrijk komen (of een ander land), dan is er een verhoogde kans dat jij een voorliefde voor Frans ontwikkelt.

Wat het woord antisemitisme betreft:

Er worden zo veel vormen van antisemitisme gehanteerd, middeleeuws antisemitisme, nazistisch, religieus, politiek, economisch antisemitisme, enz. dat je bij gebruik van dat woord er een uitleg bij moet geven wat je er precies mee bedoelt. Dat maakt het woord onpraktisch om te gebruiken. Dan blijft over dat het nog altijd zijn functie behoudt om mee te meppen.

Re: Rassenhaat

PeterPan schreef:Toch wel.

Het is gebleken dat ervaringen worden overgeërfd.

Als jouw overgrootouders honger hebben geleden zul jij als gevolg daarvan minder oud worden.

Er is altijd gedacht dat kinderen van ouders die in de oorlog geleden hebben psychische klappen kregen als gevolg van de verhalen van hun ouders. We weten nu dat het een gevolg is van overerving.

Als jouw voorouders uit Frankrijk komen (of een ander land), dan is er een verhoogde kans dat jij een voorliefde voor Frans ontwikkelt.
Daar wil ik dan graag een bron van zien, ik heb er nooit van gehoord dat zoiets zou zijn aangetoond.
Wat het woord antisemitisme betreft:

Er worden zo veel vormen van antisemitisme gehanteerd, middeleeuws antisemitisme, nazistisch, religieus, politiek, economisch antisemitisme, enz. dat je bij gebruik van dat woord er een uitleg bij moet geven wat je er precies mee bedoelt. Dat maakt het woord onpraktisch om te gebruiken. Dan blijft over dat het nog altijd zijn functie behoudt om mee te meppen.
Daar geef ik je inmiddels gelijk in, maar ik zou nog wel graag een woord hebben om het type antisemitisme gericht op afkomst aan te duiden. Dat vind ik verwerpelijk, en daarom is het van belang dat precies te kunnen aanduiden. Anders krijg je dat discussies over het Joodse geloof, de politiek van de staat Israël, e.d. al snel uitmonden in onterechte beschuldigingen van racisme.

Of zelfs dat andere godsdiensten uit een dergelijke verwarring een slaatje proberen te slaan door kritiek of bespotting van hun geloof ook als racisme te bestempelen.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 4.351

Re: Rassenhaat

PeterPan schreef:...

Haatgevoelens jegens andere groepen wordt genetisch overgeërfd.

...
PeterPan schreef:...

Het is gebleken dat ervaringen worden overgeërfd.

...
Zou je daar een bronvermelding bij kunnen geven?
Contra principia negantem disputari non potest.

Gebruikersavatar
Berichten: 5.609

Re: Rassenhaat

PeterPan schreef:Het is gebleken dat ervaringen worden overgeërfd.

Als jouw overgrootouders honger hebben geleden zul jij als gevolg daarvan minder oud worden.

Er is altijd gedacht dat kinderen van ouders die in de oorlog geleden hebben psychische klappen kregen als gevolg van de verhalen van hun ouders. We weten nu dat het een gevolg is van overerving.

Als jouw voorouders uit Frankrijk komen (of een ander land), dan is er een verhoogde kans dat jij een voorliefde voor Frans ontwikkelt.
Ik ben dat tweede ook tegengekomen in een betrouwbare bron (eos, geloof ik). Maar ik denk dat je een en ander niet goed begrepen hebt. Door honger blijkt dat bepaalde genen meer of minder tot expressie komen en meer zelfs, dat dat het blijkbaar tot 2 generaties duurt voordat die genexpressie weer gecorrigeerd is.

Maar waar je vandaan haalt dat we:
  • ervaringen overerven
  • voorliefde voor bepaalde talen overerven
  • xenofobie overerven
DAAR heb ik bijzonder ernstige twijfels over. Een bron graag.
Daar geef ik je inmiddels gelijk in, maar ik zou nog wel graag een woord hebben om het type antisemitisme gericht op afkomst aan te duiden. Dat vind ik verwerpelijk, en daarom is het van belang dat precies te kunnen aanduiden. Anders krijg je dat discussies over het Joodse geloof, de politiek van de staat Israël, e.d. al snel uitmonden in onterechte beschuldigingen van racisme.
kritiek op de Joodse staat is anti-Zionisme, kritiek op het Joodse volk is antisemitisme. Lijkt me simpel, toch? Voor kritiek op het joodse geloof ken ik geen woord. Anti-jodendom wordt wel eens gebruikt zie ik. Anti-Judaism bestaat wel in het Engels.
What it all comes down to, is that I haven't got it all figured out just yet

And I've got one hand in my pocket and the other one is giving the peace sign

-Alanis Morisette-

Re: Rassenhaat

kritiek op de Joodse staat is anti-Zionisme, kritiek op het Joodse volk is antisemitisme. Lijkt me simpel, toch? Voor kritiek op het joodse geloof ken ik geen woord. Anti-jodendom wordt wel eens gebruikt zie ik. Anti-Judaism bestaat wel in het Engels.
Daarmee zou het taalkundige probleem zijn opgelost als we hadden:

Antizionisme: kritiek op de staat Israël.

Anti-judaïsme: kritiek op het joodse geloof.

Antisemitisme: kritiek op mensen van Joodse afkomst vanwege hun afkomst.

In de Wikipedia staat echter:

"According to a 2005 U.S. governmental report, antisemitism is "hatred toward Jews—individually and as a group—that can be attributed to the Jewish religion and/or ethnicity."

Dat geloofsaspect moet er dan uit. Voordat ik in deze discussie terecht kwam ben ik er ook altijd vanuit gegaan dat antisemitisme in strikte zin alleen op kritiek/discriminatie vanwege een Joodse afkomst betrekking had. Nu dat niet (langer?) zo blijkt te zijn, is het woord “antisemitisme” voor mij zo goed als onbruikbaar geworden.

(Hoe zit dat eigenlijk met de hoofd- en kleine letter bij “joodse”, en waarom?)

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 4.351

Re: Rassenhaat

Bartjes schreef:...

Antisemitisme: kritiek op mensen van Joodse afkomst vanwege hun afkomst.

...
Eigenlijk klopt dit niet, want semieten zijn afstammelingen van Sem, de oudste zoon van Noach. Een achterkleinkind van Sem was Heber, dus alle hebreeërs zijn semieten, maar niet alle semieten zijn hebreeërs. Zes generaties na Heber werd Abraham geboren die een zoon Ismaël kreeg. Dus ook arabieren zijn semieten en hebreeërs. Isaac, eveneens zoon van Abraham kreeg een zoon Jacob, wiens naam later werd veranderd in Israël. Ergo, zowel de Israëlieten (afstammelingen van Israël) als de Ismaëlieten (afstammelingen van Ismaël) waren semieten en hebreeërs. Het gebruik van het woord semitisch in een dergelijke context is dus controversieel.

Joden zijn afstammelingen van een van de zonen van Jacob, namelijk Juda. Vandaar de naam joden.

Dan nog even een misverstand uit de weg ruimen:

- Turken zijn geen semieten (ze spreken een altaïsche taal en komen oorspronkelijk uit Centraal Azië)

- Maltezen zijn wel semieten (het Maltees is een archaïsche vorm van het Arabisch)

- Berbers (de meeste Marokkanen in West-Europa) zijn ook geen semieten, ze zijn een op zichzelf staande bevolkingsgroep, maar wel gearabiseerd

- Koerden en Syriërs behoren taalkundig gezien ook niet tot de semieten; het koerdisch is een Indo-Iraanse taal, het syrisch is een anatolische taal.
Contra principia negantem disputari non potest.

Re: Rassenhaat

Blijft staan dat er zoiets bestaat als de discriminatie vanwege hun (veronderstelde) afkomst van mensen die al dan niet terecht worden geacht van Joodse afkomst te zijn. Er valt geen zinvolle discussie over zulke sociale verschijnselen meer te voeren, wanneer dergelijke (racistische) opvattingen en gedragingen die immers geen deugdelijke wetenschappelijke basis hebben en verwerpelijk zijn om diezelfde reden ook niet meer precies benoemd mogen of kunnen worden.

Maar kennelijk ben ik inmiddels een roepende in de woestijn?

Re: Rassenhaat

Maar kennelijk ben ik inmiddels een roepende in de woestijn?
Nee hoor, ik ben het met je eens.

Wat de vererving van ervaringen betreft. Het is onvoldoende om alleen het DNA molekuul volledig te decoderen om daarmee een mens genetisch te bepalen. De kwestie blijkt veel ingewikkelder te zijn. Eiwitten die het DNA omgeven hebben invloed op de werking van het DNA. Ze kunnen bepaalde genen aan of uitzetten. Wat je mee maakt in het leven heeft invloed op welke genen aan- of uitstaan en dat wordt aan volgende generaties doorgegeven.

Bronnen op het internet heb ik niet. Het zal wel ergens staan, maar dat is een heel gezoek.

Re: Rassenhaat

Bronnen op het internet heb ik niet. Het zal wel ergens staan, maar dat is een heel gezoek.


Jammer - want als het inderdaad is aangetoond hebben we dat maar te aanvaarden.

Reageer