Terrasoverkapping hout berekening (balkmaten)

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Berichten: 6

Terrasoverkapping hout berekening (balkmaten)

Hey allen,

we willen een terrasoverkapping gaan plaatsen, maar we komen niet helemaal uit de balkmaten. Ik heb internet afgezocht en zie verschillende maten voorbij komen, bij bv kant en klare terrasoverkappingen.

We willen een terrasoverkapping (geimpregneerd vuren hout?) die iets schuin afloopt en bedekken met golfplaten. Hieronder de beschrijving.

Breedte 6m, diepte 3m. Palen staan dus 5m uit elkaar, en ongeveer 2.8-3.0m van het huis. Palen hebben een maat van 12x12 cm. Tegen het huis (horizontaal) komt een draagbalk van 6m breed. Eenzelfde komt op de palen te liggen.

Tussen deze draagbalken plaatsen we balken van 3.25m lang, in totaal 7 stuks (onderlinge afstand 1m).

Hierop komt de golfplaat te rusten.

Enig idee van de maten die we nodig hebben voor de:

- draagbalk aan huis en op de palen van 6.0m lengte

- spanten (balken van 3.25m lengte)

Op internet heb ik gevonden, maar dit lijkt me erg groot?:

- draagbalk: 8x24

- spanten: 12x16

Op een kant en klare overkapping, bv http://www.gardenpleasure.nl/terrasoverkapping_soho.htm

(hopelijk mag ik deze link plaatsen), daar lijkt de drager bij lange na niet op 8x24 toch? Lijkt eerder op 12x12cm, maar dat lijkt me weer weinig. Wellicht komt dit door een ander type hout?

Iig alvast bedankt!

Gr,

Species

Gebruikersavatar
Berichten: 7.390

Re: Terrasoverkapping hout berekening (balkmaten)

Uit de disclaimer:

Wetenschapsforum is niet aansprakelijk voor adviezen, uitkomsten, informatie (of gebrek aan informatie) in berichten. Het gebruik van berichten is volledig op eigen risico; Wetenschapsforum is dan ook niet aansprakelijk voor eventuele (gevolg)schade ontstaan door raadpleging van het forum.

Schakel voor reële situaties altijd een erkend vakman in.


Op een forum is het moeilijk rekening te houden met alle reële invloeden die een effect kunnen hebben op de belasting en stabiliteit van een constructie als deze. Hou dat in het achterhoofd bij eventuele antwoorden.
"C++ : Where friends have access to your private members." Gavin Russell Baker.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Terrasoverkapping hout berekening (balkmaten)

Om te beginnen moet je er aandenken dat de golfplaten moeten rusten op latten of balken die haaks op de golven staan, dus evenwijdig aan de muur van het huis.

Zo'n dakje zal waarschijnlijk niet bedoeld zijn om op te lopen, dus hoef je alleen maar rekening te houden met sneeuwbelasting.

Wat ook belangrijk is: hou rekening met opwaartse krachten die kunnen optreden als het stormt. Je moet de zaak dus zodanig verankeren dat het dak ook niet omhoog kan.

Verder zou ik er niet te moeilijk over doen. Als je aan zo'n balk gaat hangen en hij buigt niet duidelijk door, dan is het sterk genoeg.

Berichten: 6

Re: Terrasoverkapping hout berekening (balkmaten)

Hey,

bedankt voor het antwoord. Echt erop staan / lopen hoeft niet, enkel voor het bevestigen van de golfplaat. Mocht ik er toch ooit op willen lopen, moet ik iets verzinnen met een plaat erop (bv 3 ronde palen en een sterke plank daarop).

Wat betreft de golfplaten wist ik dit niet dat ze haaks op de golven moeten lopen, dat heeft te maken met de stevigheid neem ik aan. Voldoen smalle latjes in dat geval, of heb je dan ook weer zwaardere liggers nodig? In dat geval wordt het wel heel veel hout, moet je dus een echt raamwerk gaan maken :S.

Gr,

Species

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Terrasoverkapping hout berekening (balkmaten)

Wat betreft de golfplaten wist ik dit niet dat ze haaks op de golven moeten lopen, dat heeft te maken met de stevigheid neem ik aan.
Kijk eens naar de webpagina waar je zelf naar linkt. Daar zie je op de foto ook ribben die dwars op de golven staan. Is inderdaad nodig omdat de golfplaten anders doorzakken.

Berichten: 6

Re: Terrasoverkapping hout berekening (balkmaten)

Ahh ye, thanks nu zie ik ze inderdaad zitten. Dit kunnen dus kleinere latjes zijn, goed om te weten.

Gebruikersavatar
Berichten: 7.390

Re: Terrasoverkapping hout berekening (balkmaten)

Als je de berekening voor de sneeuwbelasting volgens het boekje wil uitvoeren, dan moet je je baseren op Europese norm EN 1991, Deel 1-3.

[attachment=9604:sneeuwbe...ting_WSF.png]
Bijlagen
sneeuwbelasting_WSF.png
sneeuwbelasting_WSF.png (64.26 KiB) 1489 keer bekeken
"C++ : Where friends have access to your private members." Gavin Russell Baker.

Gebruikersavatar
Berichten: 6.905

Re: Terrasoverkapping hout berekening (balkmaten)

Ik vond nog dit overzicht van de Nederlandse eurocodes: http://hti.renemom.nl/downloads/HTI_BOUWKU...1990%201991.pdf
Het vel van de beer kunnen verkopen vraagt moeite tenzij deze dood voor je neervalt. Die kans is echter klein dus moeten we zelf moeite doen.

Berichten: 6

Re: Terrasoverkapping hout berekening (balkmaten)

Hey allen,

de berekeningen gaan me echt de pet te boven ;) .

Maar... ik heb meer info mbt de gelinkte overkapping. Deze kan 1.6 kN/m2 aan, in NL is 0.7 kN/m2 vereist. Is echter geen golfplaten dak, maar dat maakt niets uit volgens mij.

Het is douglas hout en ik wil vuren hout nemen, maar ook dat scheelt niet veel in sterkte:

•vuren, grenen en lariks NEN 5466 / kwaliteitsklasse C = sterkteklasse C18;

•vuren, grenen en lariks NEN 5466 / kwaliteitsklasse B = sterkteklasse C24;

•europees douglas NEN 5468 / kwaliteitsklasse C = sterkteklasse C18;

•europees douglas NEN 5468 / kwaliteitsklasse A/B = sterkteklasse C22;

Volgens mij verschillen C18 en C22 niet zo veel van elkaar?

Wat betreft de maten weet ik ook meer. De palen zijn 12x12cm, evenals de drager op de palen. Leek me in eerste instantie dun, maar de schoren helpen denk ik ook. De spanten zijn 6 x 14cm en gaan tot ca. 6 x 22cm gelamineerd.

Is dit veel sterker dan niet gelamineerd?

Ik ga nog even verder neuzen, iig alvast bedankt!

Berichten: 6

Re: Terrasoverkapping hout berekening (balkmaten)

Hey allen,

ben al heel wat wijzer en heb eigenlijk nog 1 vraag over: 75kg/m2 sneeuwlast, is dat voldoende voor in Nederland?

Klopt het dat dit overeenkomt met 75cm sneeuw! Lijkt me wel heel erg veel, heb nog nooit zoveel sneeuw gezien denk ik.

Dichtheid is 100kg / m3, da's dus 1m bij 1m bij 1m

75kg is dus 1m bij 1m bij 0.75m oftewel 75cm.

Gr,

Species

Berichten: 7

Re: Terrasoverkapping hout berekening (balkmaten)

Volgens de nen normen welke 'In physics I trust' het over heeft is de representatieve waarde voor de sneeuwbelasting 0,7kN/m² (= 68,7kg/m² = 70kg/m²). Deze moet je vervolgens nog omrekenen voor de schuinstand van het dak welke je daarna pas kan gebruiken in de belasting combinaties.

Met behulp van belasting combinaties kun je dan het (overgedimensioneerde in deze situatie) gewicht welke op het dak komt uitrekenen. Op deze belasting combinaties zitten redelijk wat veiligheidsfactoren.

Berichten: 232

Re: Terrasoverkapping hout berekening (balkmaten)

Volgens NEN 6702 moet je voor sneeuw uitgaan van een gewicht van 0,7kN/m³. Vervolgens krijg je verschillende vormfactoren afhankelijk van het dak. Voor een platdak is dit 0,8 (80cm sneeuw) dus dien je rekening te houden met 0,56kN/m² (56 kg/m²).

Maar hier blijft het niet bij want dit geld alleen voor vrije daken. Wanneer je tegen een woning aanbouwt dien je ook rekening te houden met het feit dat sneeuw tegen je woning kan opwaaien en dat sneeuw van de woning kan afschuiven op je dakje. Je krijgt dan een driehoekige belasting die op zijn hoogste punt wel kan oplopen tot 2,5x zo hoog.

Reageer