spiegelen van fotonen

Moderator: physicalattraction

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 11

spiegelen van fotonen

al enige tijd zoek ik naar informatie om rontgenfotonen te spiegelen/weerkaatsen.

er is een mogelijkheid middels een reflexiontarget dit proces te bewerkstelligen, maar is iemand iets bekend met het fenomeen transmission targets?

Berichten: 259

Re: spiegelen van fotonen

lens?

Berichten: 11

Re: spiegelen van fotonen

lens?
een lens zal niet gaan omdat de rontgenfotonen hier gewoon doorheen gaan als zijnde straling van een rontgenbuis danwel gammastraling,

een spiegel dito, als reflectiontarget zou de verstrooiing gebruikt kunnen worden als primaire stralen, maar kan iemand mij vertellen en verklaren dat dit ook met transmissiontargets kan functioneren???

Berichten: 259

Re: spiegelen van fotonen

Oh, las dat rontgenstraling niet. Die hoeft ook bijna niet gefocust worden (zie maar een rontgenapparaat bij de dokter, heeft ook geen lens) omdat de golflengte zo kort is.

Berichten: 11

Re: spiegelen van fotonen

Oh, las dat rontgenstraling niet. Die hoeft ook bijna niet gefocust worden (zie maar een rontgenapparaat bij de dokter, heeft ook geen lens) omdat de golflengte zo kort is.


de golflengte is inderdaad er kort, maar wat heeft dit met een focus te maken?

Gebruikersavatar
Berichten: 9.240

Re: spiegelen van fotonen

Het probleem zit hem in dat de meeste stoffen geen elektronenbaan verschil heeft die zo veel energie opwekt om straling te veroorzaken met zulks kleine golflengte. Dat wordt meestal afgebroken in kleinere stapjes.

Je moet je heil dus ergens anders in vinden. Je hebt mischien al op google gezocht, maar dan met de verkeerde woorden. Als je zoekt op "reflection target" ipv reflexiontarget kom je veel verder.

Ik denk zelf dat ze het met de zogenoemde Bragg-spiegels doen. Dat is hele dunne laagjes van een transparante stof die precies een vierde van de golflengte dik zijn (kan ook een achtste of een half zijn, dat weet ik niet meer precies) Elk laagje reflecteerd dan bv 10%, maar veel laagjes benadert cummulatief dan 100% reflectie.

Een andere manier om straling te spiegelen, of teminste af te buigen, is met hulp van tralies, of gratings. Eigelijk geloof ik meer dat ze het met die methode doen. (makkelijker te maken).

Dit heb ik dus niet ergens gevonden maar zelf efkes bedacht. Kun je mischien hier posten of het ook zo is?

Berichten: 11

Re: spiegelen van fotonen

DePurpereWolf schreef:Het probleem zit hem in dat de meeste stoffen geen elektronenbaan verschil heeft die zo veel energie opwekt om straling te veroorzaken met zulks kleine golflengte. Dat wordt meestal afgebroken in kleinere stapjes.

Je moet je heil dus ergens anders in vinden. Je hebt mischien al op google gezocht, maar dan met de verkeerde woorden. Als je zoekt op "reflection target" ipv reflexiontarget kom je veel verder.

Ik denk zelf dat ze het met de zogenoemde Bragg-spiegels doen. Dat is hele dunne laagjes van een transparante stof die precies een vierde van de golflengte dik zijn (kan ook een achtste of een half zijn, dat weet ik niet meer precies) Elk laagje reflecteerd dan bv 10%, maar veel laagjes benadert cummulatief dan 100% reflectie.

Een andere manier om straling te spiegelen, of teminste af te buigen, is met hulp van tralies, of gratings. Eigelijk geloof ik meer dat ze het met die methode doen. (makkelijker te maken).

Dit heb ik dus niet ergens gevonden maar zelf efkes bedacht. Kun je mischien hier posten of het ook zo is?
een interesante gedachtengang, maar eerlijk gezegt geloof ik niet dat rontgenfotonen(of gamma's) af te buigen zijn, omdat ze geen electrische lading dragen.

het principe van een reflexiontarget werkt op het verstrooiings-principe, (de intensiteit van de verstrooide fotonen is het hoogst in tegengestelde richting van de bundel) maar bij hoge foton-energieen (zoals radiotherapie toestellen) gaat dit niet meer op omdat de verstrooiing dan met de directe bundel meegevoerd wordt.

groet,

Gijs

Gebruikersavatar
Berichten: 9.240

Re: spiegelen van fotonen

Gijsie schreef:...omdat ze geen electrische lading dragen.

het principe van een reflexiontarget werkt op het verstrooiings-principe, (de intensiteit van de verstrooide fotonen is het hoogst in tegengestelde richting van de bundel) maar bij hoge foton-energieen (zoals radiotherapie toestellen) gaat dit niet meer op omdat de verstrooiing dan met de directe bundel meegevoerd wordt.
Je hebt mij ook niet kunnen betrappen op het feit dat ik ergens beweer dat licht een lading heeft. Beide technieken die ik aanhaal worden al toegepast op (zichtbaar)licht, het ligt er dus aan of het toepasbaar is op de specifieke golflengte.

Verder schrijf je in het engels "reflection target" uit elkaar. Dat doen engelse nou eenmaal graag.

Berichten: 11

Re: spiegelen van fotonen

DePurpereWolf schreef:
Gijsie schreef:...omdat ze geen electrische lading dragen.

het principe van een reflexiontarget werkt op het verstrooiings-principe, (de intensiteit van de verstrooide fotonen is het hoogst in tegengestelde richting van de bundel) maar bij hoge foton-energieen (zoals radiotherapie toestellen) gaat dit niet meer op omdat de verstrooiing dan met de directe bundel meegevoerd wordt.
Je hebt mij ook niet kunnen betrappen op het feit dat ik ergens beweer dat licht een lading heeft. Beide technieken die ik aanhaal worden al toegepast op (zichtbaar)licht, het ligt er dus aan of het toepasbaar is op de specifieke golflengte.

Verder schrijf je in het engels "reflection target" uit elkaar. Dat doen engelse nou eenmaal graag.
ik zou dit een graag willen uitproberen, maar het zal wel niet mogelijk zijn om aan deze technieken te komen, helaas.

in elk geval bedankt voor het brainstormen (of moet dit ook uit elkaar geschreven worden)

groet,

Gijs

Reageer