Nut van bestanddelen in Veet

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 5

Nut van bestanddelen in Veet

hello!

Ik moet voor mijn eindwerk het nut(de functie) van de bestanddelen van een ontharingscrème van Veet omschrijven. Dus welke functie elk bestanddeel vervuld binnen het product.

Hieronder een overzicht van de bestanddelen.

Water, Urea, Butane, Potassium Thioglycolate, Sodium Hydroxide, Propane, Isobutane, Cetearyl Alcohol, Sodium Silicate, Petrolatum, Carbomer, Butyrospermum Parkii Fruit (Shea Butter), Fragrance, Hexamethyldisiloxane, Parafin, Prunus Amygdalus Dulcis, Sodium Gluconate, Ceteareth-20, Tocopherol, Aloe Barbadensis Miller

Het probleem is dat ik hier nergens iets van vind en niet echt een volwaardige chemicus ben 8-)

Wat ik al wel weet is dat(als dit kan helpen):

Sodium Hydroxide = natriumhydroxide

sodium silicate = natriumsilicaat

urea = Diaminomethanal

Ik zou al heel blij zijn als er iemand de functie van 1 of enkele bestanddelen kan omschrijven want momenteel lijkt het mij helemaal niet te lukken.

Afbeelding

Alvast bedankt op voorhand :D

Gebruikersavatar
Beheer
Berichten: 5.917

Re: Nut van bestanddelen in Veet

Even een beetje rondgekeken op het internet en wat kwam ik tegen :D . Een onderzoekje naar "Chemical hair-removal products". Het is wel in het Engels en als je nog meer moet weten of je snapt dingen niet uit dat onderzoek dan reageer je maar weer!

http://www.mst.dk/chemi/01082505.htm

Berichten: 5

Re: Nut van bestanddelen in Veet

thx!

Dat helpt zeker al in mijn zoektocht!

Ik zal de evolutie hier wel posten :D

Nogmaals Bedankt!!!

xxx

Berichten: 5

Re: Nut van bestanddelen in Veet

Ik ben dat document aan het vertalen als inleidende functie van mijn werkje :D

Maar weet er iemand wat de Nederlandse vertaling is van "dianion"?

8-) [ :twisted: ]

Berichten: 778

Re: Nut van bestanddelen in Veet

Ik ben dat document aan het vertalen als inleidende functie van mijn werkje
vertaling.doc kun je downloaden wat vertaald is, niet super denk ik gewoon zo'n vertaal programma op internet maar denk als je het in het nederlands leest toch eerder door hebt dan wel niet begrijpt (dat heb ik teminste altijd hoor) :D

En kun je het zelf beter verwoorden/opschrijven voor in je eindwerk.

suczes ermee 8-)

Gebruikersavatar
Beheer
Berichten: 5.917

Re: Nut van bestanddelen in Veet

Fijn die 'goede' vertaalprogramma's op internet :D

Je kan ionen indelen in kationen (positieve ionen) en anionen (negatieve ionen) dus zijn dianionen 'dubbel' (di) negatieve ionen dus zijn deze 2-

Het gaat over de stof thioglycolzuur (mercapto-azijnzuur) die met behulp van een sterke base wordt omgezet in een dianion HS-CH2COOH + 2 OH--S-CH2COO- (zoals je ziet -2)+ 2 H2O

Berichten: 5

Re: Nut van bestanddelen in Veet

Nice! :twisted:

Nu weet ik ook alweer wat een dianion is 8-)

Die vertaling is wel vrij slecht :twisted: maar helpt soms wel voor woorden waar ik niet direct kan op komen....

I'm working on it :D thx allemaal alvast!

xxxx

Gebruikersavatar
Berichten: 2.116

Re: Nut van bestanddelen in Veet

Laten we de ingredienten eens langs lopen:

Water

Oplosmiddel voor sommige bestanddelen en beschermt de huid tegen uitdrogen.

Urea = ureum

Een keratolitische stof. keratolytisch wil zeggen dat het keratine, een belangrijke bouwstof van huid en haren oplost. Op deze manier worden de huid en de haren gedeeltelijk opgelost, waardoor de haren makkelijk te verwijderen zijn

Butane = Butaan

Een drijfgas, je hebt het kennelijk over een schuim of crème in een spuitbus. Dit drijfgas zorgt dat de druk in de spuitbus groter is dan erbuiten. Als je het ventiel op de spuitbus indrukt spuit de inhoud naar buiten: het drijfgas drijft de inhoud naar buiten.

Potassium Thioglycolate = Kaliumthioglycolaat

Het kaliumzout van thioglycolzuur. Dit is een typische keratolitische stof, net als ureum.

Sodium Hydroxide

Wordt gebruikt om de pH van Veet op het gewenste niveau te krijgen. Daarnaast is deze stof ook keratolytisch.

Propane

Nog een drijfgas

Isobutane

Weer een drijfgas

Cetearyl Alcohol

Een mengsel van cetylalcohol en stearylalcohol. Dit zijn vetalcoholen. In feite is dit een onderdeel van een beschermende crème die bij de Veet inzit. Omdat Veet wel de haren moet losmaken, maar de huid niet teveel moet beschadigen hebben ze een soort crème toegevoegd. Cetearyl alcohol maakt deze crème dikker en zorgt dat de crème wat water vasthoud.

Sodium silicate

Zand (natriumsilicaat). Waarschijnlijk bedoeld als schuurmiddel.

Petrolatum

Bekender onder de merknaam Vaseline. Dit is een zalf gemaakt van paraffinen uit aardolie. Bedoeld om de huid te beschermen tegen de keratolytische stoffen.

Carbomer

Carbomeer, waarschijnlijk het natriumzout van acrylzuur. Dit zwelt met water op zodat de Veet wat dikker wordt. Carbomer zit vaak ook in haargel.

Butyrospermum Parkii Fruit (Shea Butter)

Sheanutboter. Dit is het vet van de vruchten van een bepaalde boom die in West Afrika groeit. Dit vet is weer onderdeel van de beschermlaag. Shea Butter is erg populair, maar ik vermoed dat het vooral in Veet zit uit commerciele (reclame-) overwegingen. Je kan dit agressieve goedje nu verkopen als: met zuiver natuurlijke sheanutboter. In een gewone verzorgende crème is het overigens wel een nuttig ingrediënt.

Fragance

Een geurend parfum mengsel. Vaak gemaakt van tientallen andere stoffen.

Hexamethyldisiloxane

Een huidbeschermende stof op siliconenbasis. Zeer effectief als bescherming. Bovendien voelt de huid na gebruik glad aan.

Paraffin

Paraffine. In feite hetzelfde als Vaseline, maar dan vloeibaar of hard. Waxinelichtjes zijn meestal van harde paraffine gemaakt. Wederom een huid beschermende stof.

Prunus Amygdalus Dulcis

Amandel olie (zoete). Gemaakt van zoete amandelen. Zie mijn opmerking bij sheanutboter.

Sodium gluconate

Toegevoegd om te reageren met kalkdeeltjes uit het leidingwater. De Veet wordt hierdoor wat stabieler.

Ceteareth-20

Emulgator. Zorgt dat de vetstoffen en het water tot een emulsie mengen. Een crème is zo'n emulsie.

Tocopherol

Vitamine E. Toegevoegd als antioxidant, dat wil zeggen een stof die zorgt dat Veet (en met name de vetstoffen daarin) niet worden aangetast door zuurstof uit de lucht.

Aloe Barbadensis Miller

= Aloe Vera. Een plant die wat stoffen bevat die beschadigde huid herstellen. Overigens kan ik me niet voorstellen dat een beetje Aloe vera in een zo agressief goedje als Veet iets nuttigs kan uithalen. Zie mijn opmerking bij Sheanut boter.

Een nuttige site (zeker als je enige kennis van de materie hebt) is:

http://pharmacos.eudra.org/F3/inci/index.htm

Succes, Jan
β-Damascenon en maneschijn

Berichten: 5

Re: Nut van bestanddelen in Veet

@Janmeut:

:D CARAMIA!

Dat is echt wat ik nodig had!!!

Dankzij jou heb ik het licht gezien 8-)

Hiermee ben ik echt ontzettend hard geholpen!!!

Nogmaals bedankt!

groetjes,

Sarah

x

Berichten: 159

Re: Nut van bestanddelen in Veet

Ceteareth-20

Emulgator. Zorgt dat de vetstoffen en het water tot een emulsie mengen. Een crème is zo'n emulsie.
Wat is dat dan voor stof??

(als je ceteareth-20 invult bij google is de eerste link die je krijgt chemieforum :D )

Gebruikersavatar
Berichten: 2.116

Re: Nut van bestanddelen in Veet

Ceteareth-20 is een combinatie van geethoxileerde cetyl- en stearylalcohol. Het getal 20 is het gemiddelde aantal etherbruggen dat in de moleculen aanwezig is. Door deze ethoxilering is de stof oplosbaar in water.
β-Damascenon en maneschijn

Reageer