Universitaire opleiding

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Berichten: 17

Universitaire opleiding

Ik ben 16 jaar en ben heel geinteresseerd in chemie. Ik doe ASO (Algemeen Secundair Onderwijs) en ga na volgend jaar aan de universiteit studeren. Ik zit met het idee om chemie te gaan doen.

Ik doe dus een oproep aan iedereen die chemie gestudeerd heeft aan de universiteit om te vermelden wat hun beroep nu is en of je opnieuw zou kiezen voor chemie.

Berichten: 485

Re: Universitaire opleiding

Ik was ooit begonnen aan de universiteit, de VU in Amsterdam, met scheikunde. Het ging me allemaal wat snel en eigenlijk had ik geen zin meer om hard te werken, dus deed ik niet zoveel en ben ik later maar gestopt. Nu doe ik chemie op een lager niveau, HBO (kennen jullie dat in België?). Mijn vriend heeft ook scheikunde gedaan (maar dan aan de UvA in Amsterdam), hij is nu leraar op een middelbare school (12-18 jarigen). Als hij opnieuw zou mogen kiezen zou hij lerarenopleiding gaan doen.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.330

Re: Universitaire opleiding

Een vriend van mij heeft de HLO gedaan in emmen en is gaan stage lopen bij de shell in amsterdam. Hij is nu verder gaan leren op het gebied van scheikunde technologie, dat houdt in dat je je bezig houdt met het ontwikkelen van grote systemen zoals bij een petrochemie bedrijf als shell. :D

Wat mij opvalt is dat men vooral slaagt op een Uv op dit gebied als je een onderlaag van een HLO hebt. Ten eerste kost dit je als het goed is maar 2 jaar en je hebt veel meer praktische kennis opgedaan. Dit is echt een voordeel. 8-)

Daarbij komt ook nog eens kijken dat je een HBO diploma hebt dus als er geen werk is op Uv niveau zou je altijd kunnen dalen tot HBO niveau. :twisted:

Uv lijkt mooi maar als je kijkt naar de banen mogelijkheden zou ik toch voor een HBO gaan. :twisted:

Berichten: 485

Re: Universitaire opleiding

Inderdaad. Op de universiteit loop je ook alleen maar stage op de univ. zelf, je leert dus niet het bedrijfsleven kennen. Theoretisch weet je veel, maar praktisch niet zoveel. Bovendien is een HLOer veel breder inzetbaar. Met universiteit ben je vaak maar op een beperkt gebiedje inzetbaar.

Berichten: 130

Re: Universitaire opleiding

Bovendien is een HLOer veel breder inzetbaar.
Klopt, bedrijven willen liever een HLO'er omdat die meer praktische kennis hebben en productiever zijn dan een academicus.

Op het HLO-beroepensymposium werd er gezegd dat een HLO'er de markt heeft en dat je beter een goede HLO'er kan zijn dan een middelmatige academicus.

Dus als je voor de keuze staat om HBO of universiteit te kizen. dan zou ik het wel weten.... :D

Berichten: 159

Re: Universitaire opleiding

Ik neem aan dat zo'n bedrijf je ook interne opleidingen enzo aanbied?

Berichten: 130

Re: Universitaire opleiding

Tuurlijk, er is altijd wel ruimte voor extra scholing.

Berichten: 17

Re: Universitaire opleiding

Sorry, maar kan iemand even uitleggen wat HLO is? Ik woon in Belgie en ik heb nog nooit van HLO gehoord.

Berichten: 130

Re: Universitaire opleiding

Sorry, maar kan iemand even uitleggen wat BLO is?
Ik neem aan dat je HLO bedoelt?

HLO = Hoger Laboratorium Onderwijs

Berichten: 148

Re: Universitaire opleiding

BLO staat voor bijzonder laag onderwijs...

Gebruikersavatar
Berichten: 184

Re: Universitaire opleiding

Wat dat betreft knapte ik af op het beroepensymposium: iedereen moest voral HBo deon, maar een masteropleiding daarna was wel de meest slimme zet...

Als er dan zo weinig werk met een Uv dip. is, ga dan metteen werken..

Ik zeg: HBo is praktischer, uni is theoretischer. Ook met een uni diploma is er werk te vinden!

Berichten: 130

Re: Universitaire opleiding

Tuurlijk, daar heb je gelijk in!! 8-)

Een studie op de universiteit is veel theoretischer dan een HLO-opleiding, maar als het was wel weer zo dat als je HLO gedaan hebt en je gaat verder studeren aan de universiteit dat dat een hele goede weg is. Je kan namelijk heel veel theoretische 'dingen' veel beter plaatsen.

Maar naar mijn mening kan je beter wat prakischer ingericht zijn dan theoretischer. :D

En volgens mij is er op dit moment meer werk voor een HBO'er dan voor een academicus....

Berichten: 17

Re: Universitaire opleiding

Ik weet het niet, ik heb er nog meer dan een jaar voor om erover na te denken. Ik moet wel toegeven, ik ben beter in theoretische vakken zoals wiskunde.

Berichten: 10

Re: Universitaire opleiding

Ik zit nu in afstudeerjaar van HLO, ik had ook na universiteit gekund met mijn VWO ma ben blij dat ik het niet gedaan had... zou het waarschijnlijk niet halen, niet dat ik de stof op HLO lastig vind, maar halverwege intresseerde school me niet meer veel en dan wordt het n stukje lastiger om alles te halen als j er nix aan doet... enigste wat me nog trok waren de praktijk lessen die bleven leuk... dus als jij nu n type bent die weinig doet ma goeie punten haalt kan het welus lastig worden op uni... de lesstof lijkt me n stuk moeilijker + weinig praktijk en met weinig motivatie lastig haalbaar...

ma ik ben ff nieuwsgierig aangezien ik binnenkort zelf aan de slag moet, dus heb n vraagje aan alle forum gebruikers. Zijn jullie allen werkzaam in de chemie en zo ja... wat voor n werk doen jullie dan? :D Afbeelding
Heeft god het brein geschapen, of het brein god ?

Gebruikersavatar
Beheer
Berichten: 5.912

Re: Universitaire opleiding

Plaats die vraag anders even in een nieuwe topic wiZArd dan kan deze gewoon doorgaan over universiteit, blijft het allemaal een beetje overzichtelijk...

Als je nadat je een nieuwe topic hebt geopend de vraag hier ook nog even verwijderd (post bewerken) is dat helemaal mooi...

Reageer