Zilverpoets

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 130

Zilverpoets

Waaruit bestaat zilverpoets? Ik heb het laatst gebruikt en was er benieuwd naar, maar er stond niets op de verpakking......

Wat ik wel weet is dat het een emulsie is, en er zit een detergent in? :-k

Berichten: 33

Re: Zilverpoets

De volgende teksten heb ik met google gevonden. Misschien heb je er iets aan.

"zilverpoets (af te raden), citroenzuur, ammoniak, ...)."

"Een nadeel van zilver is dat het gemakkelijk vuil-zwart wordt. Dat komt doordat er zilversulfide Ag2S gevormd wordt na inwerking van H2S op zilver. H2S ontstaat door ontleding van eiwitten, uit eieren, andere etenswaren of gewoon uit de huid. Opvallend is dat de een veel meer H2S in de huid laat ontstaan dan de ander. Op zich al een onderzoekje waard, bij wie zilveren sieraden snel verkleuren, en bij wie niet. Zou dat erfelijk zijn, of met het soort eten samenhangen?

Zilver blijkt ook gemakkelijk zwart te worden als er zwavel in de buurt is (een klein beetje zwavelpoeder is via de toa wel te krijgen) of rubber elastiekjes. Maar ook mosterd en mayonaise schijnt te werken. Het zijn allemaal heel rustige proeven, dat merk je al."

"Het schoonmaken van zwart geworden zilver kan op twee manieren: met zilverpoets, dan schuur je de aanslag weg...."

"Zilverpoets bevat bijvoorbeeld sterke zuren. Dit kan een regenboogvlek veroorzaken die uiteindelijk donkergrijs wordt en niet kan worden verwijderd."

"Slachtoffer moet zelf kunnen drinken.

Geef iets vets, bijvoorbeeld:

- koffieroom

- klontje boter

- slagroom

- mayonaise

- volle melk.

Dit voorkomt schuimvorming."

Gebruikersavatar
Berichten: 2.116

Re: Zilverpoets

De bekende soorten zilverpoets bestaan volgens mij alleen uit een emulsie met een schuurmiddel. De emulsie bestaat onder meer uit een ontvetter. Als schuurmiddel werd vroeger "engels rood" gebruikt (zeer fijn verdeeld ijzeroxide), maar dat kan natuurlijk door andere zeer fijne middelen vervangen zijn.

Ik associeer zilverpoets meteen met coumarine, in het bekendste merk "Brasso" is coumarine toegevoegd als geurstof in zowel de koper- als de zilverpoets.
β-Damascenon en maneschijn

Gebruikersavatar
Beheer
Berichten: 5.912

Re: Zilverpoets

Hagerty zilverpoetsproducten bevatten (in water):

xyleen

octadecaan-1-thiol

2-propanol

benzynalcohol

pH-waarde: 7.5 < pH < 8.0

Dichtheid bij 20°C: 1,04 g/cm3.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.953

Re: Zilverpoets

Ik dacht dat een 'onderdompelbad' om zilveren sieraden schoon te maken voornamelijk bestond uit een oplossing van thioureum (H2N(CS)NH2)

Berichten: 162

Re: Zilverpoets

Een tip voor mensen die tafelzilver in een goed afgesloten glazen kast bewaren: doe in een potje wat kamferkristallen of wat kamferspiritus (10 % kamfer in gedenatureerde alcohol) en je moet bijna nooit je zilver poetsen Hoe het werkt is mij een raadsel maar ik heb deze tip gekregen van joodse mensen en het werkt fantastisch. Het enige wat je af en toe moet doen is regelmatig het gesublimeerde kamfer aanvullen.

Berichten: 162

Re: Zilverpoets

Was je het zilveren bestek dan wel voor je het gebruikt...

Kamfer is een essentieële olie en met vele van zijn soortgenoten giftig....

denk aan de vroegere mottenballen.... ;)

Groeties,

Angela

Berichten: 162

Re: Zilverpoets

Dat kamfer erg giftig is valt reuze mee: dan zal je al die verkoudsheidszalfjes zoals Vicks niet meer mogen gebruiken (bevatten soms tot 20 % kamfer). Bovendien is kamfer geen essentiële olie,maar een zuiver (natuurlijke kamfer) of een racemisch mengsel (camphora racemica). Essentieel is een term dat verkeerd is vertaald uit het Engels/Frans: daar betekent het namelijk van een essence (dus etherische olie) afkomstig, terwijl in het Nederlands essentieel levensnoodzakelijk betekent. Een voorbeeld van een echt essentieel vet(zuur) is bijvoorbeeld arachidonzuur. Dit is een essentieel vetzuur dat het lichaam niet zelf kan aanmaken en dus in het voedsel aanwezig moet zijn. Dus een essentële olie moet vertaald worden als etherische olie (in de farmacie: aetheroleum).

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: Zilverpoets

Nog een tip: Zilver even laten liggen in een warm sopje waarin je ook een stuk aluminiumfolie hebt liggen.

Berichten: 162

Re: Zilverpoets

Met de term essentieel ben ik het absoluut met je eens apotheker echter,

CAMPHOR

Camphor is a colorless or a white crystal granule or cake product obtained from the wood of the camphor tree. It may also be synthetically derived. Some products such as lotions, astringents, and moth repellents still contain camphor as an active ingredient. In 1980, the Food and Drug Administration set a limit of 11% allowable camphor in consumer products and totally banned products labeled as camphorated oil, camphor oil, camphor liniment, and camphorated liniment.

Camphor, readily absorbed through the skin, produces the sensation of warmth and slight local anesthesia. Camphor poisoning produces seizures and may be preceded by mental confusion, irritability, neuromuscular hyperactivity, and jerky movements of the extremities. Camphor poisoning from household products may occur following oral ingestion. Symptoms occur five to ninety minutes following ingestion.

dus... misschien dat het ook een beetje afhangt hoe je het binnenkrijgt... vicks slik je neem ik aan niet..... beetje scherp.... hiihih

MVG

Angela

Berichten: 104

Re: Zilverpoets

als ik iets van zilver draag is het in no-time zwart en ik krijg het bijna niet meer schoon. Dat schijnt te komen doordat ik veel zwavel in mijn zweet heb (raar verhaal) Ik draag alleen maar sieraden van goud, die zijn bestand tegen mij ;)

Berichten: 251

Re: Zilverpoets

niet meteen een chemische bijdrage, maar het werkt dus echt wel : een beetje sigarettenas met wat azijn mengen tot een papje en daar je zilver mee poetsen

Reageer