neerslag?

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 32

neerslag?

Ik heb problemen bij een deeltje van de cursus, ik ben namelijk bezig over oplosbaarheid en kom aan een oefenvraagje i.v.m neerslaan en weet niet hoe die op te lossen, wie wil er even de tijd nemen om me te helpen.

men mengt 10 ml 0.50 mol/l CaCl2oplossing met 10 ml oplossing die 0.050 mol/l NH3 en 0.050 mol/l NH4+ bevat,

zal er Ca(OH)2 neerslaan?

Hoe bepaal je dat

Greetz van de ijverige student :D

Berichten: 254

Re: neerslag?

Ikzelf weet het antwoord niet, maar aangezien ik pas in de 3e klas zit van het middelbaar onderwijs, heb ik ook een vraagje.

Wat betekent mol/l ?

Berichten: 10

Re: neerslag?

Hey :twisted: ...

Ik schaam me diep da ik j ff geen uitkomst weet te geven ==> heb n kater van gister, ma ik kan j wel opweg helpen...allereerst mol/l (mol per liter) is een eenheids aanduiding, zoals 1krat 10appels bevat, bevat 1mol een bepaald aantal deeltjuhs... da ik nie uit mun hoofd weet :twisted: ...

CaCl2 splist zich in water op volgens volgende verglijking

CaCl2 --> Ca2++ + 2Cl-

de concentratie van Ca2+ is 10*0,5 = 5mmol omdat de verhouding CaCl2 : Ca2+ ; 1 : 1 is

Het feit dat gegeven is dat 10 ml oplossing die 0.050 mol/l NH3 en 0.050 mol/l NH4+ bevat blijkt dat het n buffer oplossing is???...dwz verandering in pH worden te niet gedaan door verschuiving van evenwicht

buffersysteem:

NH3 + H2O <--> NH4+ + OH- (evenwicht)

De bijbehorende evenwichtsvoorwaarde is:

K = [NH4+]*[OH-] / [NH3] = (opzoeken) ; [NH4+] = concentratie in mol/l

de concentraties van NH4+ en NH3 zijn gegeven, dus kan j de conc van OH- berekenen!

OH- reageert met Ca2+ volgens volgende reactie

Ca2+ + OH- --> Ca(OH)2, maar niet al het Ca2+ en OH- reageren. De oplossing moet eerst verzadigd zijn met Ca2+ en Cl- voordat iets neerslaat.

oplosbaarheids constante Ks = [Ca2+] [OH-]2 = opzoeken. Met Ks kan j berekenen wat de conc van Ca en OH is voor verzadigde oplossing. Als de conc van j geg oplossing kleiner is dan, dan slaat niks neer

Dit alles is onder voorbehoud, ik ben geestelijk en lichamelijk ff niet helemaal in orde :D :twisted:

het kan zijn dat ik het hier iets te uitgebreid heb behandeld... [-X dus gebruik wat is behandeld 8-) anders val j door de mand Afbeelding [-X

Modedit: Volgende keer sub- en superscript gebruiken svp.
Heeft god het brein geschapen, of het brein god ?

Berichten: 32

Re: neerslag?

ja datgene met die chemielevel wist ik niet juist wat te kiezen,ik nam eerst 4 ofzo maar kdacht dat dit iets te hoog was gegrepen voor mij,maar ik zit nu in het eerste jaar hoger.

En ditgene met die oplosbaarheids constante Ks is helemaal niet vreemd, ik versta hetgene wat je uitlegt en zal dit dan eens uit gaan rekenen.

alleszinds hartelijk dank, je hebt het heel verstaanbaar uitgelegd

greetz

Berichten: 10

Re: neerslag?

no problem 8-) ...en chemlevel uitleg staat bij help :D
Heeft god het brein geschapen, of het brein god ?

Berichten: 485

Re: neerslag?

Als je wilt weten wat de minimale concentratie is voordat CaOH2 neerslaat moet je dat denk ik als volgt uitrekenen:

[Ca2+]*[OH-]2=K(oplosbaarheidsprodukt)

minimale concentratie=3e machtswortel uit K = K(1/3)

En dan zie je vanzelf of jouw concentraties daar in de buurt zitten.

Berichten: 32

Re: neerslag?

ik kom voor OH- een conc. uit van 3.2 10-10.

Is dit correct dat ik voor die evenwichtsvoorwaarde een Ka neem van 10-9.25

Of ligt het misschien aan mijn Ks waarde van 4.68.10-10,dat ik uiteindelijk een conc. van Ca+ van 1.4625.1014uitkom,

die lijk niet blijkt te kloppen,wie wil er me op mijn fout wijzen,

hartelijk dank

greetz

Gebruikersavatar
Berichten: 1

Re: neerslag?

Aan het buffersysteem zie je dat de molariteiten van zuur en gekoppelde base hetzelfde zijn. In zo'n geval is de pH van de buffer gelijk aan de pKz van het zwakke zuur. In dit geval NH4+. Dus pH = 9,25. Hieruit volgt: pOH = 4,75 en [OH-] = 1,78x10-5 M.

Er zal Ca(OH)2 neerslaan als het ionenproduct (IP) [Ca2+]x[OH-]2 > Ks (= 4,7x10-6).

Voor [Ca2+] geldt 0,25 M, omdat je de oplossing met een factor 2 verdunt als je het mengt met de bufferoplossing.

Invullen levert op dat IP < Ks, dus slaat er geen Ca(OH)2 neer.
"If you wish to make an apple pie truly from scratch, you must first invent

the universe." -- Carl Sagan (US physicist and astronomer,1934-1999)

Berichten: 32

Re: neerslag?

Voor [Ca2+] geldt 0,25 M, omdat je de oplossing met een factor 2 verdunt als je het mengt met de bufferoplossing


jep ik versta het nu helemaal,

maar één iets neem ik aan zonder reden en das die factor 2 die je molair van [Ca2+] halveert, ook al verandert dat niet echt veel aan je uiteindelijk antwoord hier maar is dat misschien algemeen geweten ofzo dat dit halveert met een bufferoplossing ofzo?

Berichten: 10

Re: neerslag?

je mengt 10ml 0.50 mol/l CaCl2oplossing met 10 ml buffer --> het totaal volume is nu het dubbele, namelijk 20ml, dus halveert de concentratie.

Thx voor de correctie! :D 8-)
Heeft god het brein geschapen, of het brein god ?

Berichten: 32

Re: neerslag?

owja ja juist.

Thx

Berichten: 3

Re: neerslag?

Een mol staat trouwens voor 6.023 * 10^23 deeltjes. Vrij veel dus. Deze chemische eenheid heeft als gevolg dat een klein hoopje suiker (1 mol dus) gelijk is aan 2 grote emmers water (ook één mol).

De hoeveelheid mol is sterk afhankelijk van de aard van de stof. Elke stof heeft dan ook een molmassa.

Mol/l duidt op een concentratie en geeft een beeld van de hoeveelheid reactieve stof opgelost zit in een oplossing. Een oudere benaming hiervoor is "de molair". De molariteit van een oplossing heeft ook grote gevolgen voor het gebruik ervan. Een NaOH-oplossing van 1 mol/l mag je nog een beetje morsen, dat doe je echter beter niet met één van 12 mol/l.

Gebruikersavatar
Berichten: 6.314

Re: neerslag?

Grbic schreef:Een mol (...) heeft als gevolg dat een klein hoopje suiker (1 mol dus) gelijk is aan 2 grote emmers water (ook één mol).
Sorry dat ik hem omhoogtrap, maar er wordt een redelijk fundamentele fout gemaakt. Misschien dat sommige bezoekers daardoor op het verkeerde been worden gezet.

Een mol water is géén 2 emmers, bij lange na niet :-k !

Ga maar na: de molmassa van H2O is (afgerond) 18, dus 18 gram is één mol. Om even precies te zijn, één liter water bevat 55,4 mol...

Ik denk dat je in de war was met 55,4 liter, dat is wel een emmertje of 2.
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

Reageer